Folketingets Sundheds- og Ældreudvalget
Karin Nødgaard
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
24. juni 2016
Sundheds- og Ældreudvalget har stillet følgende spørgsmål nr. 685 (alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 685:
J.nr.
20165200184
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler der gælder omkring udførelsen af
rengøring for både offentligt og privat ansatte, såvel på plejecentre som i private
hjem og på offentlige arbejdspladser og i private virksomheder?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Der findes ikke specifikke regler for rengøring i arbejdsmiljølovgivningen. Ren-
gøringsarbejdet er således dækket af de generelle arbejdsmiljøregler. Erfarings-
mæssigt er rengøringsbranchens arbejdsmiljøproblemer primært af ergonomisk,
psykisk samt kemisk art. Disse områder er primært reguleret i bekendtgørelse om
arbejdets udførelse, bekendtgørelse om manuel håndtering samt bekendtgørelse om
anvendelse af stoffer og materialer.
I forbindelse med skiftende arbejdssteder har arbejdsgiveren som regel begrænset
indflydelse på arbejdsstedets indretning, da arbejdet foregår i en anden virksomhed
eller i et privat hjem. Derfor vil kravene til arbejdsgiveren gå på at sikre, at arbejdet
kan udføres på en forsvarlig måde.
Rengøringsarbejde finder sted i både den offentlige og den private sektor. Offent-
ligt og privat ansatte er dækket af samme regelsæt.
Rengøringsarbejdet kan finde sted på den ansattes faste arbejdssted (fx et hospital)
eller på skiftende arbejdssteder (fx rengøringsfirmaer der gør rent flere steder).
Kravene til arbejdsstedets indretning er forskellige, alt efter om arbejdet finder sted
på et fast arbejdssted eller på et skiftende arbejdssted. Kravene findes i bekendtgø-
relserne om arbejdsstedets indretning og skiftende arbejdssteders indretning.
Hvis rengøringen finder sted i et privat hjem, sker det enten via et rengøringsfirma
eller ved at rengøringshjælpen er ansat direkte af beboeren. Hvis rengøringen sker
via et rengøringsfirma, er dette firma arbejdsgiver og de sædvanlige arbejdsmiljø-
regler gælder. Hvis det er beboeren, som er arbejdsgiver for rengøringshjælpen,
gælder kun visse bestemmelser i arbejdsmiljølovgivningen, herunder reglerne om
arbejdets udførelse og om stoffer og materialer.