Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1649660_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalget
[email protected]
Karin Nødgaard
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
24. juni 2016
Sundheds- og Ældreudvalget har stillet følgende spørgsmål nr. 685 (alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 685:
J.nr.
20165200184
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler der gælder omkring udførelsen af
rengøring for både offentligt og privat ansatte, såvel på plejecentre som i private
hjem og på offentlige arbejdspladser og i private virksomheder?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Der findes ikke specifikke regler for rengøring i arbejdsmiljølovgivningen. Ren-
gøringsarbejdet er således dækket af de generelle arbejdsmiljøregler. Erfarings-
mæssigt er rengøringsbranchens arbejdsmiljøproblemer primært af ergonomisk,
psykisk samt kemisk art. Disse områder er primært reguleret i bekendtgørelse om
arbejdets udførelse, bekendtgørelse om manuel håndtering samt bekendtgørelse om
anvendelse af stoffer og materialer.
I forbindelse med skiftende arbejdssteder har arbejdsgiveren som regel begrænset
indflydelse på arbejdsstedets indretning, da arbejdet foregår i en anden virksomhed
eller i et privat hjem. Derfor vil kravene til arbejdsgiveren gå på at sikre, at arbejdet
kan udføres på en forsvarlig måde.
Rengøringsarbejde finder sted i både den offentlige og den private sektor. Offent-
ligt og privat ansatte er dækket af samme regelsæt.
Rengøringsarbejdet kan finde sted på den ansattes faste arbejdssted (fx et hospital)
eller på skiftende arbejdssteder (fx rengøringsfirmaer der gør rent flere steder).
Kravene til arbejdsstedets indretning er forskellige, alt efter om arbejdet finder sted
på et fast arbejdssted eller på et skiftende arbejdssted. Kravene findes i bekendtgø-
relserne om arbejdsstedets indretning og skiftende arbejdssteders indretning.
Hvis rengøringen finder sted i et privat hjem, sker det enten via et rengøringsfirma
eller ved at rengøringshjælpen er ansat direkte af beboeren. Hvis rengøringen sker
via et rengøringsfirma, er dette firma arbejdsgiver og de sædvanlige arbejdsmiljø-
regler gælder. Hvis det er beboeren, som er arbejdsgiver for rengøringshjælpen,
gælder kun visse bestemmelser i arbejdsmiljølovgivningen, herunder reglerne om
arbejdets udførelse og om stoffer og materialer.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om, hvilke regler der gælder omkring udførelsen af rengøring for både offentligt og privat ansatte, såvel på plejecentre som i private hjem og på offentlige arbejdspladser og i private virksomheder, til beskæftigelsesministeren
1649660_0002.png
I rengøringsbranchen retter Arbejdstilsynet særlig opmærksomhed på det ergono-
miske, psykiske og kemiske arbejdsmiljø, da det er disse risikofaktorer, som i sær-
lig grad kan udgøre en risiko for medarbejderens sikkerhed og sundhed.
Arbejdstilsynet har udsendt en række vejledninger, som omhandler rengøring, og
som alle kan findes på Arbejdstilsynets hjemmeside
www.at.dk.
Vejledninger og meddelelse for det ergonomiske område er blandt andet AT-
meddelelse 4.05.3, marts 1998, om vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevæ-
gelser, At-vejledning D 3.2, august 2002, om ensidigt belastende og ensidigt gen-
taget arbejde samt vejledning D 3.1, september 2005, om løft træk og skub.
For psykisk arbejdsmiljø er det særligt vejledning D 4.3.3 om vold, september
2015.
Vejledning om kemisk arbejdsmiljø er givet i vejledning C 1.3, januar 2001, om
arbejde med stoffer og materialer.
Endvidere er krav til rengøring, vedligeholdelse, orden og ryddelighed på faste ar-
bejdssteder belyst i At-vejledning om rengøring og vedligeholdelse, At-vejledning
A 1.4, december 2001.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2