Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1574734_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Besvarelse af samrådsspørgsmål D og G om
omlægning af ældremilliarden til bloktilskud
Tid og sted: Den 10. november, kl. 14.30-16.00 på
Christiansborg
Samrådsspøgsmål D:
”Hvordan forventer ministeren, at omprioriteringsbidraget i
kombination med regeringens omlægning af ældremilliarden
til det kommunale bloktilskud, vil påvirke de kommuner med
mange ældre borger som, jf. svar FIU alm.del – spm. 13, står
til at miste midler fra ældremilliarden?”
Svar på samrådsspørgsmål D:
[Omprioriteringsbidraget]
Regeringen har taget initiativ til et omprioriteringsbidrag.
Med omprioriteringsbidraget styrker vi mulighederne for at
omprioritere på tværs af sektorerne – samtidig med, at det
understøtter løbende effektiviseringer i kommunerne.
Samtidig med omprioriteringsbidraget er der for at
understøtte kommunernes styrings- og
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10/11-15 om omlægning af ældremilliarden til det kommunale bloktilskud, til social- og indenrigsministeren
1574734_0002.png
prioriteringsmuligheder - blandt andet taget initiativ til
regelforenklinger på servicelovsområdet.
[Ældreområdet
prioriteres]
Omprioriteringsbidraget skal ses i sammenhæng med, at
regeringen prioriterer ældreområdet.
Konkret har regeringen i forslaget til finanslov lagt op til en
prioritering af sundhed for demente og ældre medicinske
patienter.
Regeringen har også aftalt med KL, at kommunerne får
tilbageført 1,9 mia. kr. ud af omprioriteringsbidraget på 2,4
mia. kr. i 2016 til en prioritering af velfærd til borgerne – dvs.
det gælder ikke mindst børnene og de ældre.
Med henvisning til omprioriteringsbidraget og for at spare
kommunerne for administration blev det desuden aftalt med
KL at videreføre – men samtidig at omlægge –
ældremilliarden.
Samlet er det min klare forventning, at kommunerne vil
prioritere velfærd til de ældre.
[Ældremilliarden videreføres som løft i bloktilskuddet]
Ældremilliarden fortsætter, men
udbetalingen
sker altså på
en anden måde.
Det vil jeg gerne uddybe:
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10/11-15 om omlægning af ældremilliarden til det kommunale bloktilskud, til social- og indenrigsministeren
1574734_0003.png
Venstre indgik i 2013 en finanslovsaftale med den tidligere
regering og Det Konservative Folkeparti, der skulle løfte
indsatsen på ældreområdet med 1 mia. kr. årligt.
Der var enighed om, at ældremilliarden i de første to år – i
2014 og 2015 – skulle udmøntes via en pulje fordelt efter
ansøgningerne fra hver enkelt kommune. Herefter skulle
der tages stilling til den fremtidige udmøntning med henblik
på en omlægning til bloktilskud.
Efter ønske fra kommunerne har regeringen og KL aftalt, at
ældremilliarden fra 2016 og frem videreføres som et løft i
bloktilskuddet – og i servicerammen.
Det træder i stedet for en proces, hvor midlerne først skulle
fordeles og reserveres til hver kommune – og kommunerne
så derefter skulle søge om at få tildelt pengene.
Omlægningen indebærer en enklere proces. Samtidig har
den enkelte kommune fået vished om den fremadrettede
finansiering til at fortsætte de prioriterede løft af kvaliteten
på ældreområdet.
Og jeg er også sikker på, at kommunerne er tilfredse med,
at regeringen har lyttet.
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10/11-15 om omlægning af ældremilliarden til det kommunale bloktilskud, til social- og indenrigsministeren
1574734_0004.png
[Afrunding]
Det er min og regeringens forventning, at kommunerne vil
anvende midlerne til at fortsætte det prioriterede løft af
kvaliteten på ældreområdet.
Omlægningen er i fuld overensstemmelse med det
forudsatte ved indførelsen af ældremilliarden.
Og nu er det så også sådan, at omlægningen ikke betyder
store ændringer i fordelingen i forhold til de tidligere år. Når
beløbet indgår i bloktilskuddet, indgår det samtidig i
udligningen mellem kommunerne. Derved tages der hensyn
til forskelle i alderssammensætning og sociale forhold i
kommunerne.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10/11-15 om omlægning af ældremilliarden til det kommunale bloktilskud, til social- og indenrigsministeren
1574734_0005.png
Samrådsspørgsmål G:
”Hvad mener ministrene om, at regeringens omlægning af
ældremilliarden til det kommunale bloktilskud i forbindelse
med kommuneaftalen for 2016 særligt rammer landets
yderkommuner hårdt (jf. svar på FIU alm. Del – spm. 13), idet
de løfter en stor plejeopgave pga. mange ældre borgere - og
mener ministrene, at det er rimeligt?”
Svar på samrådsspørgsmål G:
[Den aftalte omlægning indebærer ikke store ændringer i
fordelingen]
Som tidligere nævnt er omlægningen et ønske fra
kommunerne. De fordelingsmæssige virkninger ved
omlægningen af ældremilliarden er også relativt små.
Nogle kommuner får lidt mere og nogle lidt mindre – men
det er små beløb,
også
for yderkommuner, når vi tænker
på, hvor stort et tilskud det samlet er - og hvor stor den
enkelte kommunes økonomi er.
[Forskelle i økonomiske vilkår håndteres i
udligningssystemet]
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at regeringen
lægger vægt på, at kommuner i alle dele af landet har
fornuftige økonomiske vilkår for opgaveløsningen.
Det gælder bredt set kommunernes opgaver - som i 2015 er
budgetteret til at udgøre nettodriftsudgifter for samlet 330
mia. kr.
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 10/11-15 om omlægning af ældremilliarden til det kommunale bloktilskud, til social- og indenrigsministeren
1574734_0006.png
Det har vi et udligningssystem til at håndtere.
Gennem tilskuds- og udligningssystemet tages der generelt
hånd om, at kommunerne har forskelle i befolkningens
alderssammensætning, sociale forhold og strukturelle vilkår.
Fx tages der konkret højde for et højere udgiftsbehov som
følge af større afstande mellem indbyggerne, udfordringer
med befolkningstilbagegang og flere ældre – som netop er
kendetegnende for en række yderkommuner.
Samlet set mener jeg, at kommunerne i yderområderne
også efter omlægningen af ældremilliarden kan løfte de
vigtige opgaver for deres ældre borgere.
6