Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1651094_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 3. maj 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPRSS
Sagsnr.: 1604746
Dok. nr.: 77844
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 479 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 479:
”Ministeren bedes redegøre for, om ændringen af lov om kunstig befrugtning i 2010,
hvorefter lægen skal bede Statsforvaltningen om at træffe afgørelse ved afslag om
behandling med kunstig befrugtning, hvis lægen vurderer, at der er tvivl om evnen til
at drage omsorg for et kommende barn, har givet udfordringer i praksis og i så fald
hvilke udfordringer, der er tale om? ”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra Social-og Indenrigsmi-
nisteriet f.s.v.a. Statsforvaltningens behandling af sager, jf. § 6a i lov om assisteret
reproduktion. Social- og Indenrigsministeriet oplyser følgende:
”Statsforvaltningen har ud fra de sager, der rent faktisk forelægges efter § 6a i lov om
assisteret reproduktion, ikke grundlag for at vurdere, i hvilket omfang der for lægerne
kan være tvivl om, hvilke sager der skal forelægges. I forhold til Statsforvaltningens
behandling af de sager, der indbringes, giver lægernes indbringelse af sagerne ikke
Statsforvaltningen anledning til generelle bemærkninger, ligesom sagernes behand-
ling generelt heller ikke vurderes at give anledning til særlige tvivl.
Statsforvaltningen har efterfølgende supplerende oplyst, at Statsforvaltningen traf i
alt 67 afgørelser efter § 6a i lov om assisteret reproduktion i 2014 og 76 afgørelser i
2015."
Ministeriet har endvidere indhentet bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed f.s.v.a.
sundhedspersonens opgave, jf. § 6a i lov om assisteret reproduktion. Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed oplyser følgende:
”Styrelsen for Patientsikkerhed kan oplyse, at styrelsen ikke har kendskab til, om det i
praksis har givet udfordringer, at lægen skal bede statsforvaltningen om at træffe af-
gørelse om forældreuegnethed, jf. § 6a, stk. 1, i lov om assisteret reproduktion.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal henvise til Statsforvaltningen for en besvarelse af
spørgsmålet
Herudover kan Styrelsen for Patientsikkerhed oplyse, at Sundhedsvæsenets Discipli-
nærnævn har modtaget og behandlet tre klager (sagsnr. 13/242, 13/245 og 13/8027),
der kan være relevante i forhold til spørgsmålet. Alle tre sager handler om det sam-
me par, og klagerne omhandler behandling hos parrets praktiserende læger. Sund-
hedsvæsenets Disciplinærnævn traf afgørelse i sagerne i november 2014.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 648: Spm. om, at af svaret på spørgsmål 479 fremgår det, at Statsforvaltningen ud fra de sager, der rent faktisk forelægges efter § 6a i lov om assisteret reproduktion, ikke har grundlag for at vurdere, i hvilket omfang der for lægerne kan være tvivl om, hvilke sager der skal forelægges, men vil ministeren undersøge dette nærmere, til sundheds- og ældreministeren
Sagerne handler om forløbet hos den praktiserende læge forud for eller sideløbende
med behandling med assisteret reproduktion på et sygehus. Det er styrelsens opfat-
telse, at afgørelserne afspejler, at de praktiserende læger har haft svært ved at agere
inden for lovens og bekendtgørelsens retningslinjer, hvorefter henvendelse til Stats-
forvaltningen skal ske fra den sundhedsperson, der er ansvarlig for behandlingen og
ikke fra den læge, der foretager henvisning til assisteret reproduktion. De praktise-
rende læger har været i tvivl om deres reaktionsmuligheder, når de sad over for et
par, der bad om en henvisning til fertilitetsbehandling, men hvor lægerne var i tvivl
om parrets forældreegnethed.
Sagsnr. 13/242 og 13/245
Sagerne var stort set identiske, og de indeholdt en klage over henholdsvis behandlin-
gen af kvinden og manden. De klagede begge over, at de praktiserende læger ikke
ville anbefale, at parret fik børn, og at lægeklinikken på denne baggrund afviste at
sende en henvisning til fertilitetsbehandling.
Af afgørelserne fremgår det, at kvinden havde været i klinikken flere gange – manden
få gange– og man havde talt om parrets ønske om at blive forældre, herunder om
fertilitetsbehandling, men lægerne i klinikken var i tvivl om parrets forældreeg-
nethed.
Lægerne indhentede juridisk rådgivning fra Lægeforeningen. På baggrund af rådgiv-
ningen afviste lægeklinikken at skrive en henvisning til fertilitetsbehandling, medmin-
dre parret ville give samtykke til videregivelse af oplysninger til statsforvaltningen,
som så kunne vurdere sagen.
Herefter skiftede parret til en anden praktiserende læge.
I afgørelserne fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn lagde nævnet til grund, at ef-
ter § 1, stk. 2, i den dagældende bekendtgørelse nr. 1026 af den 31. oktober 2012 om
vurdering af forældreuegnethed i forbindelse med behandling med kunstig befrugt-
ning, så kan den sundhedsperson, der henviser til behandling med kunstig befrugt-
ning, efter samtykke ved henvisningen gøre opmærksom på, at der kan være tvivl om
kvindens eller parrets evner til at drage omsorg for et barn efter fødslen.
Disciplinærnævnet udtalte dog samtidig, at efter nævnets opfattelse, så er det efter
bekendtgørelsens § 2, stk. 1 og 2, alene den for fertilitetsbehandlingen ansvarlige
sundhedsperson, der, inden behandlingen iværksættes, kan foretage forældreevne-
vurderingen, og kan foranledige en undersøgelse i Statsforvaltningen af kvindens eller
parrets evne til at drage omsorg over for et barn efter fødslen.
Disciplinærnævnet fandt på den baggrund, at en praktiserende læge ikke kan afvise
at henvise til fertilitetsbehandling på baggrund af manglende samtykke til, at den
praktiserende læge på henvisningen oplyser om sin tvivl om parrets evne til at drage
omsorg for et barn efter fødslen.
En praktiserende læge kan således heller ikke afvise at henvise til fertilitetsbehand-
ling på baggrund af manglende samtykke til, at den praktiserende læge kan kontakte
Statsforvaltningen med henblik på en forældreevnevurdering.
I de konkrete sager fandt disciplinærnævnet dog ikke anledning til at udtale kritik af
de praktiserende læger, som i strid med bekendtgørelsen havde afvist at udfærdige
en henvisning til fertilitetsbehandling. Disciplinærnævnet begrundede dette med, at
lægerne vurderede, at der forelå en åbenlys tvivl om parrets forældreegnethed, og at
lægerne handlede i overensstemmelse med den juridiske rådgivning, de havde mod-
taget fra Lægeforeningen.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 648: Spm. om, at af svaret på spørgsmål 479 fremgår det, at Statsforvaltningen ud fra de sager, der rent faktisk forelægges efter § 6a i lov om assisteret reproduktion, ikke har grundlag for at vurdere, i hvilket omfang der for lægerne kan være tvivl om, hvilke sager der skal forelægges, men vil ministeren undersøge dette nærmere, til sundheds- og ældreministeren
Den ene af afgørelserne er offentliggjort i anonymiseret form på styrelsens hjemme-
side den 10. december 2014 med overskriften ”Praktiserende læge afviste at henvise
til fertilitetsbehandling” og nr. 144601.
Sagsnr. 13/8027
Sagen omhandlede behandlingen af kvinden hos den nye praktiserende læge, som
man skiftede til, efter at henvisning til fertilitetsbehandling var blevet afvist.
Der blev klaget over, at lægen trak en henvisning til fertilitetsbehandling tilbage, at
lægen overtrådte sin tavshedspligt ved at rette henvendelse til Statsforvaltningen, og
at lægen ikke udviste tilstrækkelig omhu og uhildethed ved sin erklæring til Statsfor-
valtningen.
Den praktiserende læge henviste parret til fertilitetsbehandling på sygehus tre dage
efter lægeskiftet. Knap to måneder senere skrev den praktiserende læge til sygehu-
set, at han var bekymret for kvindens evner til at opfostre et barn.
Efter yderligere en måned modtog den praktiserende læge journalen fra kvindens tid-
ligere praktiserende læge. Herefter kontaktede han Statsforvaltningen vedrørende
kvindens ønske om fertilitetsbehandling. Efter yderligere få dage kontaktede han sy-
gehuset og informerede om, at den tidligere henvisning var sendt på et mangelfuldt
grundlag. Begge disse kontakter var sket med parrets mundtlige samtykke.
I sin afgørelse konstaterede disciplinærnævnet, at henvisningen til fertilitetsbehand-
ling ikke var trukket tilbage. Endvidere fandt nævnet, at de oplysninger som indgik i
erklæringen til Statsforvaltningen var med til at danne et overblik over situationen,
således at Statsforvaltningen ville kunne træffe en mere helhedsorienteret vurdering
af parrets evner til at drage omsorg for et barn. Nævnet fandt dog grundlag for at ud-
tale kritik af, at man ikke havde indhentet et skriftligt samtykke til videregivelse af op-
lysningerne, jf. sundhedslovens § 44, stk. 1.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Social- og Indenrigsministeriet og Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Rikke Skadhauge Seerup
Side 3