Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1651086_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29. juni 2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPSSBO
Sagsnr.: 1606520
Dok. nr.: 120131
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. juni 2016 efter ønske fra Liselott
Blixt (DF) stillet følgende spørgsmål nr. 642 (Alm. del) til sundheds- og ældreministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 642:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2016 fra Birgit Drejer
vedr. terminale patienter, jf. SUU alm. del - bilag 557.”
Svar:
Birgit Drejer har henvendt sig vedrørende fritagelse for digital selvbetjening og re-
præsentation af terminalt syge pårørende i henvendelser til offentlige myndigheder.
Der er til svaret indhentet bidrag fra Finansministeriet (Digitaliseringsstyrelsen).
Der er i perioden 2012 til 2015 indført obligatorisk digital selvbetjening på en række
serviceområder gennem vedtagelsen af fire såkaldte bølgelove. Et generelt princip i
disse bølgelove er, at en myndighed skal tilbyde, at en ansøgning eller lign. skal kunne
indgives på anden måde end ved digital selvbetjening i de tilfælde, hvor der foreligger
særlige forhold, hvor borgeren ikke må forventes at kunne anvende den digitale selv-
betjeningsløsning på området.
Der er fastsat otte fritagelsesgrunde for Digital Post, men der er til digital selvbetje-
ning ikke specifikke kriterier, som skal opfyldes for, at dette princip kan finde anven-
delse. I den konkrete situation er det ganske forståeligt, at Birgit Drejers mor ikke selv
kan anvende digital selvbetjening. Det vurderes umiddelbart at være en situation,
hvor princippet er gældende, og myndighederne bør tilbyde en anden måde end digi-
tal selvbetjening for deres borgerservice. Denne anden måde at henvende sig på bør i
alle tilfælde ske hurtigt og nemt og uden behov for unødigt papirarbejde og bureau-
krati.
En permanent fritagelse for digital selvbetjening vil efter Finansministeriets vurdering
ikke umiddelbart give nogle praktiske fordele for borgeren eller en evt. partsrepræ-
sentant. I modsætning til Digital Post, som skal kunne modtages uden borgerens for-
ventning herom, skal borgeren alligevel rette henvendelse om den konkrete ansøg-
ning el. lign., når den relevante myndighed kontaktes for at få anvist en anden måde
at henvende sig på.
Birgit Drejer har herudover ret til at repræsentere sin mor som pårørende. Generelt
gælder det således, at hvis en borger ønsker at lade sig repræsentere af en pårøren-
de, kan borgeren udstede en fuldmagt. Hvis den digitale løsning ikke kan håndtere en
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-16 fra Birgit Drejer vedr. terminale patienter, til sundheds- og ældreministeren
sådan fuldmagt, skal den ansvarlige myndighed ligeledes anvise en anden måde at
ansøge på.
Birgit Drejer bemærker i sin henvendelse herudover, at hendes henvendelse til sund-
heds- og ældreministen blev afvist af ministeriet. Det er meget beklageligt, at Birgit
Drejer ikke er blevet oplyst korrekt om hendes muligheder for at kontakte ministeriet
i henhold til ministeriets vejledningspligt, jf. Forvaltningslovens § 7 stk. 1.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Stine Sønderby Bonde
Side 2