Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1644175_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2016-3924
Doknr.
356029
Dato
08-06-2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 18. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 594 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 594:
Kan ministeren afvise, at der ligger økonomiske overvejelser bag Ankestyrelsens prin-
cipafgørelse 94-15, idet et års forbrug af sovemidler med melatonin koster omkring
800 kr., mens en kugle- eller kædedyne koster op til 8.000 kr.?
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at Ankestyrelsen er uafhængig af instruktioner vedrørende
afgørelsen af konkrete sager. Der er derfor til brug ved besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Ankestyrelsen om styrelsens overvejelser bag principafgørelsen. Ankestyrel-
sen har oplyst følgende:
”Principafgørelse 94-15 er truffet på baggrund af 5 sager om kugledyner til voksne og
børn. I de konkrete sager lagde vi vægt på, om alle behandlingsmuligheder for hen-
holdsvis den voksnes og barnets lidelse og deraf følgende søvnvanskeligheder var
afprøvet.
Ifølge servicelovens § 112 skal kommunen yde støtte til hjælpemidler til personer med
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet i væsentlig grad kan
afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne eller i væsentlig grad kan lette
den daglige tilværelse i hjemmet eller er nødvendigt for, at den pågældende kan ud-
øve et erhverv.
Det er en forudsætning for at bevilge et hjælpemiddel, at funktionsevnen (fysisk eller
psykisk) er varigt nedsat, og der skal derfor lægges vægt på mulighederne for be-
handling, før der kan bevilges et hjælpemiddel, dog under forudsætning af, at behand-
lingen ikke indebærer væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed, jf. Ankestyrelsens
praksis i bl.a. principafgørelse 83-13.
Principafgørelse 94-15 er således truffet ud fra ordlyden i servicelovens § 112 samt
Sundheds- og Ældreministeriets vejledning om medikamentel behandling af børn og
unge med psykiske lidelser, nr. 9194 af 11. april 2013. Af vejledningens punkt 7.2
fremgår, at bivirkninger ved melatoninbehandling er sjældne og lette.
Såfremt en borger måtte ønske en ikke-medicinsk behandling i form af en kugledyne i
stedet for medicin, vil der være tale om et behandlingsredskab, og ikke et hjælpemid-
del.
Behandlingsredskaber er redskaber, som patienten forsynes med som led i behand-
ling i sygehusvæsnet, eller som led i fortsættelse af den iværksatte behandling. For-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren kan afvise, at der ligger økonomiske overvejelser bag Ankestyrelsens principafgørelse 94-15, idet et års forbrug af sovemidler med melatonin koster omkring 800 kr., mens en kugle- eller kædedyne koster op til 8.000 kr., til social- og indenrigsministeren
1644175_0002.png
målet er enten at tilvejebringe yderligere forbedring af det resultat, som er opnået ved
behandlingen eller at forhindre forringelse af dette resultat, jf. Sundheds- og Ældremi-
nisteriets cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes
af sygehusvæsenet, nr. 9072 af 22. februar 2013, punkt 2.1.
Kommunen kan således ikke bevilge en kugledyne som hjælpemiddel, før det er kon-
stateret, at der er tale om en varigt nedsat funktionsevne. Kommunen kan heller ikke
bevilge en kugledyne som behandling, da bevilling af behandlingsredskaber hører
under sundhedslovgivningen, og ikke serviceloven.”
Som det fremgår af Ankestyrelsens udtalelse, er det alene faglige hensyn, der ligger til
grund for principafgørelse nr. 94-15, herunder en fortolkning af servicelovens § 112
om hjælpemidler. Der ses således ikke at være indgået økonomiske overvejelser.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2