Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1575155_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. december 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMMPH
Sagsnr.: 1506908
Dok. nr.: 1819052
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 58 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT).
Spørgsmål nr. 58:
”I videoen ’I jordemødrenes sko’ udtaler en jordemoder følgende: ’Vi er i dag blevet
nødt til at bede en fødende om at komme ind på sygehuset på grund af travlhed. Hun
havde ellers planlagt en hjemmefødsel, men vi havde ikke ressourcer til at sende en
jordemoder ud til hende’. Samtidig fremgår det af Sundhedsstyrelsens anbefalinger
for svangreomsorgen (2013), at: ”Det er kvindens ret at vælge at føde hjemme, og
jordemodercentret kan ikke afvise at deltage ved hjemmefødsel, uanset at der kan
være faglige forhold, der taler imod den konkrete hjemmefødsel. Kvinden kan heller
ikke overføres til sygehus mod sin vilje”. Vil ministeren i forlængelse heraf og af svar
på SUU alm. del – spørgsmål 41 redegøre for, hvorledes loven og Sundhedsstyrelsens
anbefalinger håndhæves, og hvad ministeriet gør for at sikre håndhævelsen?”
Svar:
Som nævnt i mit svar på SUU spørgsmål nr. 41 (alm. del), har kvinder ret til at få jor-
demoderbistand i hjemmet ved hjemmefødsler jf. sundhedslovens §83. Det er regio-
nerne i Danmark, der har ansvar for at levere de offentlige sundhedsydelser på syge-
husene i overensstemmelse med sundhedsloven. Regionerne har endvidere ansvar
for, at Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen efterleves.
Anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen er i sagens natur ikke juridisk bindende, men
de er retningsgivende for en god svangreomsorg, og de er udarbejdet i samarbejde
med en lang række repræsentanter fra de centrale og decentrale sundhedsmyndig-
heder, faglige organisationer og videnskabelige selskaber. Sundhedsstyrelsens anbe-
falinger indgår derfor fx også som faglig baggrund for behandling af eventuelle klage-
sager.
Jeg kan oplyse, at man som patient har mulighed for at klage direkte til regionen som
ansvarlig myndighed over manglende overholdelse af loven, herunder serviceniveau-
et.
Patienten har herudover mulighed for at klage til Styrelsen for Patientsikkerhed over
den faglige behandling – både i relation til den konkrete sundhedsperson og i forhold
til et behandlingsforløb som sådan. Endelig har patienten mulighed for at søge er-
statning for skader påført i forbindelse med undersøgelse eller behandling på et sy-
gehus.
Styrelsens afgørelser sendes til den relevante region, og regionerne skal sikre, at den
viden, som Styrelsen for Patientsikkerhed formidler, lokalt omsættes til konkrete ini-
tiativer, der kan medvirke til at højne kvaliteten i patienters behandlingsforløb.
./.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om, hvorledes loven og Sundhedsstyrelsens anbefalinger håndhæves ved hjemmefødsler, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Jeg har en forventning om, at regionerne lever op til lovgivningen. Sundhedsstyrelsen
følger løbende udviklingen inden for svangreomsorgen bl.a. via den såkaldte monito-
rering af barselsperioden.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Marie Louise Rostrup