Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1640940_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-05-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: SUMEER
Sagsnr.: 1605632
Dok. nr.: 94654
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 576 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 576:
”Ministeren bedes redegøre for lovgivningen vedrørende snus, herunder salg, fjern-
salg og internetsalg. Må eksempelvis et svensk firma foretage internetsalg af snus til
kunder i Danmark?”
Svar:
Helt overordnet vurderes internetsalg at være en delmængde af fjernsalg. Fjernsalg
kan ud over internetsalg f.eks. også være postordresalg eller telefonsalg.
Det fremgår af Lov nr. 541 af 29/04/2015, Lov om ændring af lov om fremstilling,
præsentation og salg af tobaksvarer at: ”Detailsalg af tobak, der indtages oralt, og
som ikke er bestemt til at ryges eller tygges, er ikke tilladt på det danske marked.”
En tilsvarende bestemmelse findes i L 166 (lov om tobaksvarer m.v.) som i øjeblikket
behandles i Folketinget. Heri fremgår det af § 13: ”Tobak, der indtages oralt, må ikke
markedsføres her i landet.” Af L 166 findes ligeledes en definition af, hvornår et pro-
dukt anses for at blive markedsført her i landet. Af § 2, 20) fremgår det, at markeds-
føring defineres således: ”At gøre tobaksvarer eller urtebaserede rygeprodukter til-
gængelige for forbrugere mod eller uden betaling. I tilfælde af fjernsalg på tværs af
grænser anses varen eller produktet for at være blevet markedsført i det land, hvor
forbrugeren befinder sig.”
Et svensk firma må således ikke foretage internetsalg af snus til kunder i Danmark.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Erich Erichsen