Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 07-06-2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPASFA
Sagsnr.: 1603578
Dok. nr.: 100854
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 573 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 573:
”Hvordan forholder ministeren sig til den bekymring, som de faglige miljøer har givet
udtryk for, om at den nye trafiklysmodel for kvalitet er for simpel og eksempelvis ikke
kan bruges til at sammenligne på tværs?”
Svar:
Med regioner og kommuners økonomiaftaler for 2016 er aftalt er sporskifte på kvali-
tetsområdet, som skal øge forbedrings- og innovationshastigheden i det samlede
sundhedsvæsen.
Sporskiftet på kvalitetsområdet har været efterspurgt af såvel faglige miljøer som pa-
tientforeninger. De har bidraget positivt og konstruktivt med inspiration og input til
Det nationale kvalitetsprogram.
Et bærende element i sporskiftet på kvalitetsområdet er en bevægelse fra proces- og
registreringskrav, som skaber unødigt bureaukrati, til et større fokus på mål og resul-
tater, som sætter en tydelig retning og skaber værdi for patienterne. Det indebærer
blandt andet, at der fortsat skabes større synlighed om resultater i sundhedsvæsenet,
og at såvel borgere, politikere samt personale kan følge med i, om kvaliteten i sund-
hedsvæsenet flytter sig i den rigtige retning.
Formålet med trafiklysmodellen er at have en klar, objektiv og simpel model for op-
følgning. Og som samtidig giver plads til, at sundhedspersonalet lokalt kan arbejde
målrettet med at forbedre kvaliteten, herunder lokale mål og systematisk tilgang til
forbedringsarbejdet.
Jeg er derfor også meget opmærksom på, at trafiklysmodellen ikke kan stå alene i det
kommunale og regionale kvalitetsarbejde. Lokalt i kommuner og regioner, skal per-
sonalet og ledelsen arbejde med tidstro data, som viser udviklingen på den enkelte
afdeling, kommunale enhed eller praksis.
Derfor er systematisk brug af tidstro data og datadrevet forbedringsarbejde et cen-
tralt element i sporskiftet på kvalitetsområdet. Dette udviklingsarbejde varetages i
regi af Sundhedsdataprogrammet samt i regioner og kommuners dataarbejde.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg i øvrigt er enig i, at det er vigtigt at lytte til faglige
råd og bekymringer. Derfor har mit ministerium, Danske Regioner og KL også inviteret
en række af sundhedsvæsenets parter til at deltage i et ny-etableret dialogpanel for
at understøtte implementeringen af det samlede kvalitetsprogram. Denne dialog