Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1645207_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-06-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPCGM
Sagsnr.: 1605403
Dok. nr.: 100345
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 552 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 552:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes Region Sjælland og Region Hovedstaden
vil løse det problem, at de har indgået aftale med et privat firma om at stille faglærte
hjælpere til rådighed for især børn med respirator, men hvor firmaet ikke er i stand til
at levere den fornødne hjælp, så børn og forældre nu rives ud af deres hverdag og
indlægges på, og dermed beslaglægger kapacitet på Respirationscenter Øst, uden at
børnene har et behandlingsbehov, der burde nødvendiggøre indlæggelse?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Danske Regioner, der har oplyst følgende:
”Region
Hovedstaden
Region Hovedstaden har de seneste år haft en enkelt leverandør af faglærte respira-
tionshjælpere. Det er regionens opfattelse, at leverancen indtil nu har været relativt
stabil, og regionen er ikke blevet gjort bekendt med leverancesvigt tidligere.
Region Hovedstaden har den seneste tid oplevet omfattende problemer, hos leve-
randøren, med at leve op til de aftalte krav og kontraktvilkår. Der er tale om væsent-
lige kontraktbrud af forskellig art, herunder leverancesvigt, der betyder, at patienter
må indlægges eller at de eller deres pårørende vælger at trække samtykket til den
lægeordinerede overvågning tilbage.
Region Hovedstaden har samarbejdet med den pågældende leverandør i en årrække,
uden at opleve de mange problemer i det omfang, der lige nu er en realitet. Vi er i di-
alog med den pågældende leverandør om, hvordan vi bringer problemerne til ophør.
Samtidig er vi i overvejelse om at flytte ordningerne helt eller delvist, som følge af
den utilfredsstillende leverance og de problemer det skaber for patienter og pårø-
rendes dagligdag.
Pr. 1. maj har Region Hovedstaden indgået to nye rammeaftaler på området, der skal
rumme de nye faglærte respirationsordninger, der tildeles efter denne dato. I den
forbindelse er det valgt, at der fremadrettet skal være to aktive leverandører til at va-
retage respirationsordningerne. Dette er sket for at sikre, at Region Hovedstaden ikke
er bundet til en enkelt leverandør på markedet, således at der eksisterer et reelt al-
ternativ ved en leverandørs misligholdelse.
De to nye leverandører har fået tildelt deres første faglærte ordninger fra Region Ho-
vedstaden og er ved at opbygge mandskab til at varetage flere ordninger. Region Ho-
vedstaden anser det dog endnu ikke for muligt at flytte samtlige faglærte ordninger
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om, hvorledes Region Sjælland og Region Hovedstaden vil løse det problem, at de har indgået aftale med et privat firma om at stille faglærte hjælpere til rådighed for især børn med respirator, men hvor firmaet ikke er i stand til at levere den fornødne hjælp, så børn og forældre nu rives ud af deres hverdag og indlægges på, og dermed beslaglægger kapacitet på Respirationscenter Øst, uden at børnene har et behandlingsbehov, der burde nødvendiggøre indlæggelse, til sundheds- og ældreministeren
over til de nye leverandører. Dette skal om nødvendigt ske gradvist, således at de nye
leverandører kan ansætte det nødvendige antal hjælpere til ordningerne, samt have
opbygget en tilstrækkelig bagvedliggende organisation.
Herudover er det væsentligt at pointere, at det ikke er en enkel beslutning at over-
drage de ca. 30 ordninger, idet dette udgør en stor belastning for både patienter og
pårørende, hvorfor Region Hovedstaden i første omgang forsøger at finde en mindre
indgribende løsning på problemet i samarbejde med leverandøren. Dette i form af en
genopretningsplan til sikring af såvel den fremtidige kvalitet som levering.
Region Hovedstaden tager ovenstående udfordringer, og de omfattende konsekven-
ser de har for patienter og pårørende, meget alvorligt, og har i den forbindelse opret-
tet et særligt beredskab i form af læger og sygeplejersker som i dialog med patienter
og pårørende sikrer tilbud om indlæggelse på RCØ. Derudover følger regionen leve-
randørens tiltag for genoprettelse tæt og arbejder med flere løsninger i fald genop-
retning ikke lykkedes.”
Og
”Region Hovedstaden har på styregruppemøde d. 19. maj 2016 besluttet, at fortsæt-
te samarbejdet med den nuværende leverandør om ordningerne, idet dette anses for
den bedst mulige løsning for alle parter. Region Hovedstaden vil indgå i tæt samar-
bejde med leverandøren for at sikre stabilitet i ordningerne. Torsdag d. 9. juni 2016
mødes styregruppen med leverandøren og i den forbindelse udarbejdes en genop-
retningsplan, der skal sikre, at leverandøren kan varetage opgaven iht. kontrakten.
Region Hovedstaden arbejder intensivt på, at ordningerne igen fungerer stabilt, og er
meget opmærksomme på den belastning det er for patienter og pårørende, når ord-
ningerne ikke varetages som aftalt. Region Hovedstaden vil derfor tilse, at problemet
løses hurtigst muligt. Det er dog ikke muligt, at forudsige præcist hvornår problemer-
ne vil være helt løst, da dette afhænger af mange faktorer.”
Og
”Region Sjælland
Region Sjælland har aftaler med flere bureauer om løsning af den lægeordinerede
behandling for både voksne og børn og for faglært og ufaglært hjælp.
Region Sjælland følger kontinuerligt op på opfyldelsen af kontrakten med hvert en-
kelt bureau, her under kravet om 100 % vagtdækning. I tilfælde af at bureauet ikke
kan dække en vagt vil bureauet i henhold til procedure og gældende retningslinjer
kontaktes egen læge eller vagtlæge, hvorefter patienten skal sikres ordineret behand-
ling på et lokalt sygehus.
Region Sjælland reagerer i henhold til kontrakten straks overfor bureauerne ved et
eventuelt leverancesvigt herunder vurderer, hvilke eventuelle sanktioner det kan ha-
ve overfor bureauet, og hvilke afledte handlinger der eventuelt skal iværksættes
overfor borgeren.
Der har ikke i Region Sjælland været nogen børn indlagt på lokalt sygehus på grund af
leverancesvigt.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 552: Spm. om, hvorledes Region Sjælland og Region Hovedstaden vil løse det problem, at de har indgået aftale med et privat firma om at stille faglærte hjælpere til rådighed for især børn med respirator, men hvor firmaet ikke er i stand til at levere den fornødne hjælp, så børn og forældre nu rives ud af deres hverdag og indlægges på, og dermed beslaglægger kapacitet på Respirationscenter Øst, uden at børnene har et behandlingsbehov, der burde nødvendiggøre indlæggelse, til sundheds- og ældreministeren
Region Sjælland har supplerende oplyst følgende:
”Region Sjælland har indgået aftale med 5 forskellige bureauer. Der er på nuværende
tidspunkt 117 hjælperordninger i regionen, hvor der dagligt leveres 100 % vagtdæk-
ning. Regionen følger som minimum kvartalsvis op på alle bureauer og de enkelte
ordninger for at sikre, at borgen modtager den lægeordinerede behandling.
Det kan oplyses, at Region Sjælland gennemførte en markedsanalyse inden genfor-
handling af kontrakterne med henblik på afdække om de enkelte firmaer havde den
nødvendige likviditet og soliditet til at kunne løfte den beskrevne regionale sund-
hedsopgave.”
Jeg kan henholde mig til bidragene fra Danske Regioner. Som det fremgår, arbejder
Region Hovedstaden på at løse de udfordringer, der tegner sig i regionen hurtigst mu-
ligt. Jeg vil efter sommerferien bede Danske Regioner om at redegøre for status i ar-
bejdet med at sikre, at ordningerne fungerer efter hensigten.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Charlotte Göthilda Magnéli
Side 3