Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1651508_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-06-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSHM
Sagsnr.: 1605230
Dok. nr.: 127217
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. april stillet følgende spørgsmål nr.
531 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra May-Britt Kattrup (LA).
Spørgsmål nr. 531:
”Vil ministeren oplyse, om det er lovligt, at kommunerne får sponsoreret et sund-
hedshus af virksomheder eller private, og om der i givet fald er nogle regler for, at
sundhedshuset kan kaldes sponsorens navn, at virksomhedens logo må fremgå
el.lign.?”
Svar:
Der er ikke i sundhedslovgivningen bestemmelser vedrørende kommunernes opret-
telse af sundhedshuse/centre, som skal udgøre rammerne for levering af kommunale
sundhedsydelser. Det er således op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan
kommunen vil løse opgaverne, herunder om kommunen som udgangspunkt for leve-
rance af kommunale sundhedsydelser, fx sundhedspleje, jf. sundhedslovens kap. 36,
hjemmesygepleje, jf. sundhedslovens § 138 og genoptræning, jf. sundhedslovens §
140, vil oprette et sundhedshus og/eller -center.
Det skal desuden bemærkes, at det fremgår af sundhedslovens § 205 b, at kommu-
nalbestyrelsen kan tilvejebringe og udleje lokaler og udstyr m.v. til brug for virksom-
hed, der udføres af sundhedspersoner efter overenskomst, og til brug for udførelse af
regionale, ambulante sygehusydelser.
Til brug for besvarelsen har jeg i øvrigt indhentet bidrag fra Social- og Indenrigsmini-
steriet, som jeg henholder mig til:
”Social- og Indenrigsministeriet kan generelt oplyse, at kommuner som offentlige
myndigheder kan modtage gaver til brug for varetagelse af kommunale opgaver, lige-
som kommunen i den forbindelse må informere om, hvem kommunen har modtaget
gaven fra. Det er imidlertid en betingelse for modtagelsen af en sådan gave, at even-
tuelle modydelser fra kommunen er sagligt begrundet.
For så vidt angår kommuners adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til brug
for reklamering for andre, har kommuner hjemmel hertil i lov om kommuners og regi-
oners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre (lov nr.
490 af 7. juni 2006). Ifølge lovens § 2 er det en forudsætning, at reklameringen er i
overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning. Ifølge lovens § 3 er
det endvidere en betingelse, at kommunen opkræver markedspris for ydelsen.
Anvendelse af fast ejendom eller løsøre til reklamering omfatter ifølge lovbemærk-
ningerne også reklamering i form af navnerettigheder for eksempel til et kommunalt
idrætsanlæg.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om det er lovligt, at kommunerne får sponsoreret et sundhedshus af virksomheder eller private, til sundheds- og ældreministeren
Loven omfatter endvidere tilfælde, hvor kommuner og regioner i forbindelse med af-
talen om reklamering modtager fast ejendom eller løsøre mod, at disse anvendes til
reklamering for andre.
En kommune kan således med hjemmel i loven som led i en gensidigt bebyrdende af-
tale modtage fast ejendom, mod at kommunen reklamerer for aftaleparten, herunder
i form af navnerettigheder til den modtagne bygning. Det er imidlertid en betingelse,
at ydelse (den faste ejendom) og modydelse (reklameringen) står i et passende for-
hold til hinanden, da kommunen efter lovens § 3 skal opkræve markedspris for rekla-
meringen, og da kommunens modtagelse af en eventuel gave fra kommunens aftale-
part i form af overpris for reklameringen vil skulle vurderes efter principperne for
kommuners modtagelse af gaver, jf. ovenfor.
Hvorvidt en kommunes reklamering og/eller modtagelse af gaver er eller vil være i
overensstemmelse med lovgivningen, beror på en konkret vurdering, som henhører
under Statsforvaltningen.
Tilsynet med kommunerne varetages således af Statsforvaltningen med Social- og In-
denrigsministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at Statsforvaltningen fører
tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentli-
ge myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne
lovgivning.
Statsforvaltningen kan ikke tage stilling til, om kommunernes dispositioner er rimelige
eller hensigtsmæssige eller til spørgsmål om skønsudøvelsen, så længe skønnet ud-
øves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen.
Statsforvaltningen kan afgive vejledende udtalelser om lovligheden af en kommunal
disposition eller undladelse, herunder efter anmodning fra en kommune.
Det tilkommer således Statsforvaltningen i en konkret sag at tage stilling til spørgsmål
om, hvorvidt en kommunes dispositioner er eller vil være lovlige.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Sandra Husted Manata
Side 2