Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 30-06-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSHM
Sagsnr.: 1605230
Dok. nr.: 127217
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. april stillet følgende spørgsmål nr.
531 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra May-Britt Kattrup (LA).
Spørgsmål nr. 531:
”Vil ministeren oplyse, om det er lovligt, at kommunerne får sponsoreret et sund-
hedshus af virksomheder eller private, og om der i givet fald er nogle regler for, at
sundhedshuset kan kaldes sponsorens navn, at virksomhedens logo må fremgå
el.lign.?”
Svar:
Der er ikke i sundhedslovgivningen bestemmelser vedrørende kommunernes opret-
telse af sundhedshuse/centre, som skal udgøre rammerne for levering af kommunale
sundhedsydelser. Det er således op til den enkelte kommune at beslutte, hvordan
kommunen vil løse opgaverne, herunder om kommunen som udgangspunkt for leve-
rance af kommunale sundhedsydelser, fx sundhedspleje, jf. sundhedslovens kap. 36,
hjemmesygepleje, jf. sundhedslovens § 138 og genoptræning, jf. sundhedslovens §
140, vil oprette et sundhedshus og/eller -center.
Det skal desuden bemærkes, at det fremgår af sundhedslovens § 205 b, at kommu-
nalbestyrelsen kan tilvejebringe og udleje lokaler og udstyr m.v. til brug for virksom-
hed, der udføres af sundhedspersoner efter overenskomst, og til brug for udførelse af
regionale, ambulante sygehusydelser.
Til brug for besvarelsen har jeg i øvrigt indhentet bidrag fra Social- og Indenrigsmini-
steriet, som jeg henholder mig til:
”Social- og Indenrigsministeriet kan generelt oplyse, at kommuner som offentlige
myndigheder kan modtage gaver til brug for varetagelse af kommunale opgaver, lige-
som kommunen i den forbindelse må informere om, hvem kommunen har modtaget
gaven fra. Det er imidlertid en betingelse for modtagelsen af en sådan gave, at even-
tuelle modydelser fra kommunen er sagligt begrundet.
For så vidt angår kommuners adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til brug
for reklamering for andre, har kommuner hjemmel hertil i lov om kommuners og regi-
oners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre (lov nr.
490 af 7. juni 2006). Ifølge lovens § 2 er det en forudsætning, at reklameringen er i
overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning. Ifølge lovens § 3 er
det endvidere en betingelse, at kommunen opkræver markedspris for ydelsen.
Anvendelse af fast ejendom eller løsøre til reklamering omfatter ifølge lovbemærk-
ningerne også reklamering i form af navnerettigheder for eksempel til et kommunalt
idrætsanlæg.