Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1637229_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 24-05-2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPADH
Sagsnr.: 1605206
Dok. nr.: 87358
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 521 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 521:
”Vil ministeren oplyse, hvad status er for arbejdet med DRG-takster i departementet
og styrelserne – hvad er planerne fremadrettet?”
Svar:
Den overordnede målsætning med den samlede styring og incitamentsstrukturen er
at sikre det bedst mulige sundhedstilbud til befolkningen set i sammenhæng med de
økonomiske ressourcer, der prioriteres til sundhedsvæsenet.
I regionernes økonomiaftale for 2016 og med de nye nationale mål på sundhedsom-
rådet er der aftalt en omstilling af kvalitetsarbejdet, som har til formål at flytte fokus
fra proces- og dokumentationskrav til mål og resultater med synlig værdi for patien-
terne. Med det nationale kvalitetsprogram skal incitamenter og styring i sundheds-
væsenet sikre at hensynet til, at kvalitet, aktivitet, resultater og omkostninger går
hånd i hånd.
Den nuværende finansiering med aktivitetsfokus har haft væsentlige og gunstige
virkninger på produktiviteten, kortere ventelister og omkostningsbevidstheden i sy-
gehusvæsenet. Det fokus skal holdes og styrkes, men suppleres med incitamenter,
der understøtter udviklingen mod et sundhedsvæsen, der sikre bedre og mere ensar-
tet kvalitet.
Udviklingen af en mere differentieret og forløbsorienteret styring stiller krav om øget
viden om resultater og omkostninger. Der er derfor en stor sammenhæng mellem
udviklingen af styringsinstrumenter og synligheden om resultater og bedre brug og
tilgængelighed af data på sundhedsområdet.
Med økonomiaftalen for 2016 blev der afsat 50 millioner, der bl.a. skal understøtte
udvikling og forsøg med nye modeller for sygehusstyring med afsæt i værdibaseret
styring.
Det centrale DRG-system indgår som et af flere elementer i denne styringsform og in-
citamentsstruktur, og den løbende udvikling af systemet sker under hensyntagen til
disse forskelligartede hensyn. Det skal bemærkes at DRG-systemet er ét blandt flere
styringsinstrumenter, der medgår til at fastlægge den samlede styring af især det so-
matiske sygehusvæsen. Hvert instrument har udvalgte formål, hvor DRG-systemet
særligt er gunstigt i forhold til produktivitet og kortere ventelister.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 523: Spm. om oversendelse af en oversigt over, hvilke tiltag der er i de enkelte regioner i forhold til at afprøve styringsalternativer til DRG-taksterne, til sundheds- og ældreministeren
Helt konkret er Sundhedsdatastyrelsen i samarbejde med regionerne i gang med om-
lægning af DRG-systemet, således at dette bedre kan håndtere den løbende tilpas-
ning fra bl.a. stationær til ambulant aktivitet, med henblik på ibrugtagning i 2018.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Hansen
Side 2