Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1627812_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. maj 2016
2016-2295
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Sundheds- og Ældreudvalget har i brev af 20. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (SUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 514:
Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der gælder for henholdsvis brand- og
røgalarmer i pleje- og ældreboliger såvel eksisterende boliger som nybyggeri?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik- og Byggestyrelsen, der oplyser følgen-
de, som jeg kan henholde mig til:
”Siden 1982 har der i bygningsreglementet været krav om, at plejeboliger skulle
være udført med røgdetektorer i flugtveje og termodetektorer i alle øvrige rum.
I 1995 bortfaldt det specifikke krav om termodetektorer i rummene.
I 2004 blev der indført funktionskrav i bygningsreglementet, som foreskriver,
at der skal installeres automatiske brandalarmanlæg (ABA-anlæg). Disse skal
udføres, så der kan ske varsling af personale og brandvæsenet. Kravet gælder
ved opførelse af nye bygninger og ved væsentlige ombygninger og anvendel-
sesændringer fx, hvis eksisterende bygninger laves om til ældre- eller plejeboli-
ger. Ligesom med andre tekniske bygningsinstallationer er der også sket en
udvikling af automatiske brandalarmanlæg. I dag anvendes primært detekto-
rer, der reagerer på røgudvikling og dermed ofte reagerer hurtigere end termo-
detektorer. Kravene om etablering af ABA-anlæg omfatter også andre bygnin-
ger, hvor der opholder sig personer, der ikke kan redde sig selv ud i tilfælde af
brand, fx daginstitutioner og hospitaler.
Det følger af byggeloven, at en bygning er lovlig, hvis den opfylder de krav, der
er gældende på opførelsestidspunktet. Bygningen bliver således ikke ulovlig,
selvom der efter opførelsestidspunktet indføres nye og strammere krav til fx
brandsikring i bygningsreglementet. Dette ændrer ikke på, at det altid er byg-
ningsejerens ansvar, at en bygning er sikker og sund at opholde sig i og ikke
frembyder fare for brugere og beboere.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvilke regler der gælder for henholdsvis brand- og røgalarmer i pleje- og ældreboliger, til transport- og bygningsministeren
1627812_0002.png
Der er således ikke hjemmel i byggeloven til at lovgive med tilbagevirkende
kraft. Det er et grundlæggende lovgivningsprincip i Danmark, at en skærpende
lov kun tillægges tilbagevirkende kraft, hvis det er bydende nødvendigt. Der
skal således være afgørende hensyn, der gør lovændringen påkrævet, og den
tilbagevirkende bestemmelse skal være så lidt indgribende som muligt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt