Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 4. december 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1506897
Dok. nr.: 1818120
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 51 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 51:
”Vil ministeren redegøre for, på hvilke områder danske patienter sikres bedre end i
dag med implementeringen af EU’s anerkendelsesdirektiv og en samtidig ophævelse
af Arjeplog-aftalen, og på hvilke områder de danske patienter vil blive stillet dårlige-
re?”
Svar:
Jeg har for så vidt angår udveksling af oplysninger til tilsynssager til brug for besvarel-
sen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed,
hvortil jeg kan henholde mig:
”Styrelsen for Patientsikkerhed kan oplyse, at der med implementeringen af EU’s an-
erkendelsesdirektiv, vil være nemmere adgang til oplysninger om risikopersoner i an-
dre medlemslande. Det europæiske alarmsystem IMI, vil gøre det muligt at få oplyst,
hvorvidt en europæisk sundhedsperson har fået en sanktion, der begrænser dennes
erhvervsmæssige virksomhed, tidspunktet og eventuelt perioden for sanktionens gyl-
dighed. Styrelsen for Patientsikkerhed vil altså få oplysninger om flere risikopersoner
og styrelsen vil endvidere få kendskab til risikopersoner hurtigere end i dag.
De oplysninger om tilbagekaldelser, som de nordiske nationale tilsynsmyndigheder
har pligt til at dele med hinanden i medfør af Arjeplog-aftalen, vil de også have pligt
til at dele med hinanden i medfør af artikel 56 i EU-direktivet.
Arjeplog-aftalen fastlægger imidlertid en pligt til også at underrette de øvrige nordi-
ske lande om grundlaget for tilbagekaldelsen af en godkendelse. Af hensyn til den
danske persondatalov foregår underretning om grundlaget for tilbagekaldelsen i
praksis i dag på den måde, at underretningen – på opfordring fra de andre nordiske
tilsynsmyndigheder - efterfølgende sendes til den relevante myndighed.
Ved ændringen af Arjeplog-aftalen bortfalder forpligtelsen for de nordiske lande, til
at udveksle oplysninger om baggrunden for en afgørelse.
De nordiske lande og de øvrigt EU medlemslande har dog fortsat mulighed for at ud-
veksle disse oplysninger efter reglerne i deres nationale persondatalovsregler.
Af anerkendelsesdirektivets art. 56a, stk. 2, fremgår det, at medlemslandene skal
fremsende de i stk. 1 nævnte oplysninger, senest inden for 3 dage efter datoen for
vedtagelse af den afgørelse, hvorefter den pågældende erhvervsudøver begrænses i
eller forbydes at udøve erhvervsvirksomhed.