Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1630415_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 9. maj 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPAJR
Sagsnr.: 1605287
Dok. nr.: 84337
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 11. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 478 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 478:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke regler der gælder om indhentelse af straffeatte-
ster, når kommunerne ansætter personale til bo- eller dagtilbud, samt når kommu-
nerne ansætter personale til hjemmeplejen, der skal tage sig af borgere i deres eget
hjem? ”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke særlige regler om indhentelse af straffeatte-
ster, når kommunerne ansætter personale til bo- eller dagtilbud, samt når kommu-
nerne ansætter personale til hjemmeplejen, der skal tage sig af borgere i deres eget
hjem. Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra henholdsvis Justitsministe-
riet og Social- og Indenrigsministeriet i forhold til reglerne på deres område om ind-
hentelse af straffeattester.
Justitsministeriet oplyser følgende:
”1.
Reglerne om udstedelse af straffeattester fremgår af bekendtgørelse nr. 881 i af
4. juli 2014 med senere ændringer om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister (Kriminalregisteret), der er udstedt i medfør af persondatalovens §
32, stk. 5, og § 72 (herefter kriminalregister-bekendtgørelsen).
Efter bekendtgørelsen kan der udstedes straffeattester til privat brug og til offentlig
brug.
1.1.
Udstedelse af private straffeattester er reguleret i kriminalregister-
bekendtgørelsens § 11.
Efter bestemmelsens stk. 1 kan private personer på begæring få udstedt en straffeat-
test hos politiet. På den private straffeattest optages der efter bestemmelsens stk. 2
blandt andet afgørelser om domme, bødevedtagelser og tiltalefrafald for overtrædel-
se af straffeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, lov om euforiserende
stoffer og udenlandske afgørelser om tilsvarende overtrædelser.
Afgørelser bliver som udgangspunkt stående på den private straffeattest i 2, 3 eller 5
år afhængigt af, hvilken sanktion der er tale om.
Udover at privatpersoner selv kan indhente en privat straffeattest, kan offentlige
myndigheder og private også indhente en privat straffeattest om en person, hvis den
pågældende person giver samtykke hertil, jf. kriminalregisterbekendtgørelsens §§ 16
og 20.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om, hvilke regler der gælder om indhentelse af straffeattester, når kommunerne ansætter personale til bo- eller dagtilbud, samt når kommunerne ansætter personale til hjemmeplejen, der skal tage sig af borgere i deres eget hjem, til sundheds- og ældreudvalget
1630415_0002.png
1.2
Udstedelse af offentlige straffeattester er reguleret i kriminalregister-
bekendtgørelsens § 22.
Efter kriminalregisterbekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 6, kan Rigspolitiet udstede
straffeattester til offentlig brug til kommunerne og institutioner omfattet af den of-
fentlige forvaltning for personer, der søger ansættelse ved dagtilbud, døgntilbud og
rådgivningstilbud for børn og unge, samt disses ægtefæller, samlevere og andre, der
skal bistå ved pasningen af børnene. Endvidere kan Rigspolitiet efter kriminalregi-
sterbekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7, udstede straffeattester til offentlig brug til
kommunerne for personer, der søger ansættelse ved dagtilbud og botilbud for voks-
ne samt for personer, der er ansat ved eller driver private botilbud.
Ifølge § 22, stk. 1, indeholder offentlige straffeattester de afgørelser som er nævnt i
bilag 1til kriminalregisterbekendtgørelsen. Bilag 1 omfatter — ligesom den private
straffeattest — oplysninger om overtrædelse af straffeloven, lovgivningen om eufori-
serende stoffer og tilholdsloven. Herudover indeholder den offentlige straffeattest
oplysninger om overtrædelse af andre love, f.eks. færdselsloven.
Afgørelserne står som udgangspunkt i 10 år på en offentlig straffeattest.
Det er en betingelse for udstedelse af en offentlig straffeattest, at den person, oplys-
ningerne angår, har givet samtykke hertil, jf. kriminalregisterbekendtgørelsens § 22,
stk. 5.
2.
Kommunerne kan således med samtykke indhente en offentlig straffeattest om en
person, der søger om ansættelse ved dagtilbud og døgntilbud for børn og unge samt
ved dagtilbud og botilbud for voksne.
Ved ansættelser til hjemmeplejen kan kommunerne indhente en privat straffeattest
fra Rigspolitiet med samtykke fra den person, oplysninger vedrører. Kommunerne
kan også indhente en straffeattest fra ansøgerne selv, som vil kunne få en privat
straffeattest udstedt hos politiet.
Foruden kravet om samtykke skal kommunerne ved indhentelse af straffeattester
iagttage det almindelige forvaltningsretlige princip om saglighed og de grundlæggen-
de principper i persondatalovens § 5 om blandt andet saglighed og proportionalitet.
3.
Det kan i øvrigt oplyses, at Justitsministeriet vil se på en modernisering af kriminal-
registerbekendtgørelsen, herunder reglerne om offentlige myndigheders adgang til at
få udstedt offentlige straffeattester, når ministeriet skal gennemgå databeskyttelses-
området som led i arbejdet med EU’s generelle databeskyttelsesforordning og nye
databeskyttelsesdirektiv for retshåndhævende myndigheder, der blev vedtaget den
14. april 2016.”
Social- og Indenrigsministeriet oplyser følgende:
”Der er ikke fastsat særlige regler i serviceloven eller i øvrig lovgivning under Social-
og Indenrigsministeriet om indhentelse af straffeattester i forbindelse med kommu-
nernes ansættelse af personale til bo- eller dagtilbud og personale til hjemmeplejen,
der skal tage sig af borgere i deres eget hjem. Der gælder dog særlige regler om ind-
hentelse af de såkaldte børneattester i forbindelse med ansættelse af personale, der
som led i udførelse af opgaverne skal have direkte kontakt med børn under 15 år el-
ler som led i udførelsen af opgaverne færdes fast blandt børn under 15 år og derved
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om, hvilke regler der gælder om indhentelse af straffeattester, når kommunerne ansætter personale til bo- eller dagtilbud, samt når kommunerne ansætter personale til hjemmeplejen, der skal tage sig af borgere i deres eget hjem, til sundheds- og ældreudvalget
har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn.
Det er den enkelte kommune, der som ansættelsesmyndighed tager stilling til, om
der skal indhentes en straffeattest i forbindelse med ansættelse af personale til
kommunale bo- eller dagtilbud samt personale til hjemmeplejen, der skal tage sig af
borgere i deres eget hjem.
Kommunerne - eller de kommunale tilbud, hvis opgaven er delegeret til tilbuddet - er
i vurderingen af, hvorvidt der i det konkrete tilfælde skal indhentes en straffeattest
underlagt de retlige grænser, der sædvanligvis opstilles for forvaltningens skønsudø-
velse. Heraf følger bl.a., at der ikke må inddrages sagligt uvedkommende hensyn i
vurderingen. Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse fra 2011 om en kommunes
ansættelse af straffede medarbejdere og indhentelse og journalisering af straffeatte-
ster udtalt, at der i vurderingen af, hvorvidt der skal indhentes en straffeattest kan
indgå overvejelser om stillingens art, indhold og organisatoriske og hierarkiske place-
ring (Folketingets Ombudsmands udtalelse nr. 2011 20-4).
Det er således kommunen eller det kommunale tilbud, der som ansættelsesmyndig-
hed selv tager stilling til, om der skal indhentes en straffeattest. Hvis kommunen eller
det kommunale tilbud ved ansættelsen af en medarbejder kræver en privat straffeat-
test, fordi medarbejderen f.eks. skal arbejde på et område, hvor der er adgang til for-
trolige, personfølsomme og økonomiske oplysninger, f.eks. økonomi- og personale-
administration, kan den ansatte i forbindelse med ansættelsen selv indhente og udle-
vere straffeattesten til tilbuddet eller give samtykke til, at tilbuddet indhenter den, jf.
§§ 11 og 16 i bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kri-
minalregister.
Når et tilbud søger om godkendelse fra socialtilsynet, jf. § 5 i lov om socialtilsyn, har
tilbuddet pligt til at give socialtilsynet de faglige, organisatoriske og økonomiske op-
lysninger om tilbuddet, som er nødvendige for socialtilsynets vurdering af tilbuddet.
Dette kan f.eks. være straffeattester. Socialtilsynet skal i øvrigt kunne begrunde over
for tilbuddet, hvorfor de konkrete oplysninger er nødvendige.
Socialtilsynet kan ikke af egen drift indhente en straffeattest på en medarbejder og
kan ikke kræve, at tilbuddet indhenter straffeattest på medarbejdere, hvor straffeat-
testen ikke har sammenhæng med de konkrete arbejdsopgaver.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Anna Jin Rolfgaard
Side 3