Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1576323_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 4. december 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPTLAU
Sagsnr.: 1506893
Dok. nr.: 1818064
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 6. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 47 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 47:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke oplysninger de danske tilsynsmyndigheder dags
dato proaktivt deler med tilsynsmyndighederne i andre nordiske lande, og hvilke op-
lysninger de danske tilsynsmyndigheder kun oplyser efter konkret anmodning, her-
under hvornår der inden for det sidste år har været en eventuel ændring i den admi-
nistrative praksis, og hvad anledningen har været til denne ændring? Vil ministeren
derudover redegøre for, hvad ministeren mener, at vi i fremtiden skal oplyse til andre
nordiske lande henholdsvis proaktivt og på efterspørgsel?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Sty-
relsen for Patientsikkerhed, som jeg kan henholde mig til:
”Styrelsen for Patientsikkerhed udveksler dags dato proaktivt oplysninger med til-
synsmyndighederne i de andre nordiske lande om sundhedspersoner, der har mistet
eller fået indskrænket deres autorisation, jf. art. 18 i overenskomsten af 14. juni 1993
om fælles nordisk arbejdsmarked for visse personalegrupper inden for sundhedsvæ-
senet og veterinærvæsenet.
Fra den 15. august 2015 begyndte Styrelsen for Patientsikkerhed at orientere regio-
nerne og de nordiske lande om skærpet tilsyn og faglige påbud - alt hvad der offent-
liggøres på tilsynslisten, apotekerlisten og autorisationsregisteret.
Grunden til, at styrelsen begyndte at give oplysninger om skærpet tilsyn og faglige
påbud, selvom dette ikke er reguleret i overenskomstens art. 18 var, at regionerne
ønskede flere oplysninger. Styrelsen holdt i sensommeren møder med regionerne, og
det blev her besluttet, at regionerne skal orienteres om alle sanktioner (dog med
undtagelse af afgørelser med vilkår og egnethedspåbud). Af den grund besluttede
styrelsen, at de nordiske lande skulle have de samme oplysninger.
Styrelsen for Patientsikkerhed har efter 15. august 2015 proaktivt orienteret de nor-
diske lande om afgørelser og sanktioner, dog med undtagelse af afgørelser med vilkår
og egnethedspåbud.
Oplysningen om afgørelser og sanktioner sendes automatisk til de nordiske lande.
Herefter vil de berørte myndigheder – hvis de føler behov herfor – anmode om bag-
grunden for afgørelsen, hvorefter styrelsen sender denne til den pågældende myn-
dighed.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvilke oplysninger de danske tilsynsmyndigheder dags dato proaktivt deler med tilsynsmyndighederne i andre nordiske lande, og hvilke oplysninger de danske tilsynsmyndigheder kun oplyser efter konkret anmodning, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Oplysninger om sanktioner, der
ikke
er ordinationsindskrænkninger, virksomhedsind-
skrænkninger eller autorisationsfratagelser (og frivillige fraskrivelser) er ikke regule-
ret i overenskomstens art. 18 og videregives efter reglerne i persondatalovens § 6.
Såfremt der er tale om personfølsomme oplysninger, vil der kunne ske videregivelse
af oplysninger efter persondatalovens § 7.
Fra januar 2016 vil oplysninger vedrørende sundhedspersoners begrænsning af er-
hvervsmæssig virksomhed blive sendt via et europæisk alarmsystem. Oplysningerne
om sanktioner skal registreres gennem Kommissionens Internal Market Information
System (IMI), jf. art. 56 a i Europa- Parlamentets og Rådets Direktiv 2005/36/EF med
de ændringer, der følger af Direktiv 2013/55/EU.
I IMI-systemet vil det være muligt at oplyse, hvorvidt en sundhedsperson har fået en
sanktion, der begrænser dennes erhvervsmæssige virksomhed, tidspunktet og even-
tuelt perioden for sanktionens gyldighed. Det vil være muligt at vælge mellem en af
to begrundelser for sanktionen. Myndighederne vil kunne vælge, at det er på grund
af bekymring for sundhedspersonens virke eller af administrative grunde.
Direktivet fastsætter ikke hjemmel til at udveksle oplysninger om baggrunden for
myndighedens afgørelse. Såfremt der skal udveksles oplysninger om dette, skal det
ske bilateralt og i henhold til medlemslandenes regler om persondatabeskyttelse.”
Som jeg oplyste på samrådet i Folketingets Sundhed- og Ældreudvalg den 3. novem-
ber 2015, mener jeg, at vi også efter implementeringen af advarselsordningen i IMI-
systemet skal have et konstruktivt samarbejde mellem de nordiske tilsynsmyndighe-
der om udveksling af oplysninger.
Fra dansk side vil vi arbejde for, at spørgsmålet om udveksling af oplysninger mellem
de nordiske lande – udover de oplysninger, landene er forpligtet til at udveksle efter
advarselsordningen i IMI-systemet – bliver taget op i Nordisk Ministerråd for Social-
og Helsepolitik.
Hvilke oplysninger, det fremadrettet kan være relevant at udveksle, vil også blive
drøftet i Nordisk arbejdsgruppe for sundhedspersonale (Nordisk Helsegruppe). Grup-
pen har således på et møde den 25. og 26. november 2015 indledt drøftelser om,
hvilke oplysninger det kan være relevant at udveksle landene imellem.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Tove Laursen