Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1628324_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 3. maj 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMHE
Sagsnr.: 1604635
Dok. nr.: 77982
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. april 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 458 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 458:
”Ministeren bedes redegøre for, om Sundhedsstyrelsen/Styrelsen for Patientsikker-
hed har pligt til at politianmelde en autoriseret sundhedsperson, såfremt
der er en velbegrundet mistanke om, at den pågældende sundhedsperson
har foretaget sig noget, som er strafbart? ”
Svar:
Spørgsmålet om pligt til at politianmelde hører som udgangspunkt under Justitsmini-
steriets ressort.
Derfor har jeg forelagt spørgsmålet for Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det generelle udgangspunkt i dansk ret er, at der ikke gælder nogen pligt til at an-
melde et formodet strafbart forhold. Som en undtagelse kan nævnes straffelovens
§ 141, hvorefter der gælder en strafsanktioneret pligt til at gøre, hvad der står i ens
magt for at forebygge visse nærmere angivne alvorlige forbrydelser, om fornødent
ved anmeldelse.
Spørgsmålet om, hvorvidt offentlige forvaltningsmyndigheder har pligt til at indgive
politianmeldelse i tilfælde af formodede lovovertrædelser begået af private, er ikke
lovreguleret. Spørgsmålet ses heller ikke nærmere behandlet i den juridiske litteratur.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil besvarelsen af spørgsmålet bl.a. afhænge af,
hvilke opgaver den pågældende myndighed varetager på det pågældende lovområde.
Det må antages, at forvaltningsmyndigheder, der netop har til opgave at føre tilsyn
med, at borgerne overholder lovgivningen, efter omstændighederne har pligt til at
indgive politianmeldelse i anledning af konstaterede lovovertrædelser, jf. herved
betænkning nr. 981/1983 om håndhævelse af bygge- og miljølovgivningen, side 162,
samt Karsten Revsbech m.fl., Lærebog i miljøret, 4. udgave (2008), side 486.
Uden for sådanne tilfælde kan der formentlig opstilles den hovedregel, at forvalt-
ningsmyndigheder ikke er forpligtet – men er berettiget – til at indgive politianmel-
delse i anledning af formodet strafbart forhold begået af private.”
Jeg kan henholde mig til dette svar, idet jeg også kan henvise til min samtidige besva-
relse af SUU alm. del spørgsmål nr. 453 (fortroligt), hvoraf det fremgår, at mit mini-
sterium over for Styrelsen for Patientsikkerhed har betonet vigtigheden af, at styrel-
sens tilsynssager følges helt til dørs, og at styrelsen politianmelder i de sager, hvor
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om redegørelse for, om Sundhedsstyrelsen/Styrelsen for Patientsikkerhed har pligt til at politianmelde en autoriseret sundhedsperson, såfremt der er en velbegrundet mistanke om, at den pågældende sundhedsperson har foretaget sig noget, som er strafbart, til sundheds- og ældreministeren
der er fagligt og sagligt belæg herfor, og hvor styrelsen vurderer, at autorisations-
loven eller straffeloven kan være overtrådt. Lad mig i den sammenhæng i øvrigt
bemærke, at anden praksis end denne er dybt kritisabel.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mette Touborg Heydenreich
Side 2