Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1642890_0001.png
Evaluering af frikommuneforsøg
Ensartede regler for ambulant behandling
for alkohol og stofmisbrug
Gladsaxe Kommune
Afleveret april 2016
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 1
_______________________________________________________________________________
Indhold
1. Sammenfatning og konklusion ................................................................................................................. 2
2. Beskrivelse af forsøget ............................................................................................................................. 5
Indledning................................................................................................................................................ 5
Baggrund ................................................................................................................................................. 5
Alkoholbehandling i Gladsaxe Kommune............................................................................................................. 6
Forsøgets indsatser i Gladsaxe Kommune ................................................................................................ 6
3. Programteori: Indsats og virkning............................................................................................................. 8
4. Evalueringsmetode .................................................................................................................................. 9
Metode og fremgangsmåde ....................................................................................................................10
5. Forsøgets resultater ................................................................................................................................10
Resultater ...............................................................................................................................................10
Hvem søger ekstern ambulant alkoholbehandling? ............................................................................................10
Balancering af kommunens udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling ......................................................12
Indsigt i kvalitet og resultater af behandlingsforløb ............................................................................................13
Underretninger omkring børn under 18 år .........................................................................................................14
Konklusion ..............................................................................................................................................15
6. Vurdering/anbefaling ..............................................................................................................................16
1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0003.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 2
_______________________________________________________________________________
1. Sammenfatning og konklusion
Beskrivelse af forsøget
Med forsøget ønsker Gladsaxe Kommune at undersøge, hvad der sker, hvis borgere, der bruger rusmidler,
ligestilles, således at bevillingsgrundlag og behandlingstilbud bliver ensartet og transparent, uanset om
borgeren modtager behandling for alkohol- eller stofmisbrug. Forsøget giver kommunen mulighed for
systematisk indsigt i det grundlag, den eksterne leverandør opstiller for behandlingen, samt i
behandlingsplan, målsætning og resultater af behandlingen.
Ligeledes ønsker kommunen ud fra et helhedsorienteret perspektiv at sikre borgeren den hjælp, borgeren
har krav på, f.eks. med hensyn til job og bolig og ikke mindst, at hjemmeboende børn under 18 år sikres
rettidig opmærksomhed.
Grundlaget for forsøget er således, at borgere i Gladsaxe Kommune, der ønsker råd og vejledning i relation
til problematisk forbrug af alkohol, fortsat skal kunne vælge at være anonyme i forhold til råd og vejledning.
Medens borgere, der ønsker kommunalt finansieret ambulant alkoholbehandling, ikke kan oppebære
anonymitet i forsøgsperioden. Men borgerne kan fortsat vælge mellem godkendte ambulante
behandlingstilbud.
Kommunens forventninger til forsøget er således:
Indsigt i kvalitet og resultater af behandlingsforløb
En stigning i antal underretninger omkring hjemmeboende børn.
En balancering af kommunens udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling
For at belyse om forventningerne indfries, er der gennem frikommuneperioden gennemført
stikprøvekontrol i tilfældigt udvalgte sager, hvor socialfaglige anamneser, behandlingsplaner og
statusnotater er blevet gennemgået. Herudover anvendes oplysninger om antal borgere i ambulant
alkoholbehandling fordelt på køn, forsørgelsesgrundlag, hjemmeboende børn og evt. underretninger
herom. Yderligere er der gennemført kontrol af fakturer på ambulant alkoholbehandling fremsendt til
Gladsaxe Kommune.
Resultater
Det konkluderes i evalueringen, at borgere, der søger ekstern ambulant alkoholbehandling, adskiller sig fra
gruppen af borgere, der aktuelt benytter Gladsaxe Kommunes eget alkoholbehandlingstilbud i
Rusmiddelcentret. I gruppen af borgere, der søger ekstern alkoholbehandling, er der flere kvinder og flere
borgere med egen virksomhed eller lønindtægt.
Gladsaxe Kommune har med frikommuneforsøget opnået en større indsigt i kvalitet og resultater af de
behandlingsforløb, der iværksættes hos eksterne leverandører. Det opleves yderligere, at de eksterne
leverandører også selv er blevet mere fokuserede på dokumentation, behandlingsintensitet, progression og
varighed af behandlingen. Forsøget har yderligere medført, at der er etableret et samarbejdsforum mellem
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 3
_______________________________________________________________________________
Rusmiddelcenteret og Lænke-ambulatorierne med det sigte at forbedre samarbejde og kvalitet af
behandlingen.
Det kan også konkluderes, at systematisk indhentning af betalingstilsagn, behandlingsplaner og
statusnotater ligestiller borgere, der søger alkoholbehandling og stofbehandling og giver kommunen
mulighed for at følge progression og kvalitet i den givne behandling. Kravene hindrer ikke borgerens
mulighed for valg af leverandør, og behandlingsgarantien kan fortsat overholdes.
Hvad angår målet om en øget underretning om børn under 18 år, konkluderes det, at der i
frikommuneperioden ikke er sket den forventede stigning i antal underretninger. I forlængelse heraf er
erfaringen fra projektet dog, at ophævelse af anonymitet giver kommunen mulighed for at følge op på
leverandørens fokus på hjemmeboende børns trivsel. Lænkeambulatorierne oplyser, at der i perioden er
fem gladsaxeborgere, der har fravalgt ambulant alkoholbehandling hos dem, da de ikke kunne oppebære
anonymitet. Da borgerne er anonyme, kan det ikke oplyses, om der er børn under 18 år i hjemmet og om
det har haft betydning for borgerens fravalg.
I relation til det økonomiske aspekt af ophævelsen af retten til anonym alkoholbehandling, kan det
konkluderes, at der er sket en balancering af udgifterne forbundet med ekstern ambulant
alkoholbehandling i den forstand, at udgifterne har ligget rimeligt stabilt gennem frikommuneperioden
med ganske små udsving mellem årene. De samlede udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling er
faldet markant fra 2012 til 2013, hvor udgifterne reduceres med knap 1,1 mio. kr. Dette følger det
markante fald i antal borgere, der modtager ekstern ambulant behandling efter påbegyndelsen af
frikommuneforsøget. Det meget markante fald og ikke mindst kreditnotaer for i alt 177.000 kr. i 2013 og
2014 (jf. tabel 1 i kap. 5) kan sandsynligvis tilskrives en øget opfølgning og dermed regulering fra
leverandørernes side.
En anden erfaring i projektperioden er, at kravet om indhentning af betalingstilsagn i forbindelse med
eksterne ambulant alkoholbehandling, ikke er en hindring for borgerens valg mellem eksterne godkendte
leverandører og overholdelse af behandlingsgarantien. Dog har nogle mindre eksterne leverandører behov
for gentagende kontakt og forklaringer med hensyn til procedurer, som i en indkøringsfase kan opleves som
en barriere for leverandøren.
I nogle få tilfælde er denne proces langvarig og kan tolkes i retning af manglende interesse i at levere de
ønskede oplysninger, som rækker ud over borgerens interesse i anonymitet.
Gennemgang af fakturaer og enhedspriser viser, at der er store prisforskelle for ekstern ambulant
alkoholbehandling, og at beskrivelserne af behandlingsydelserne ikke er transparente. Priserne for en
måneds behandling varierer fra 2.000 kr. til mere end 9.000 kr.
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 4
_______________________________________________________________________________
Anbefaling på baggrund af forsøget
Det er Gladsaxes vurdering, at der er væsentlige udfordringer og problemstillinger forbundet med anonym
ambulant alkoholbehandling i henhold til Sundhedslovens § 141.
For at ligestille borgere, der søger behandling for brug af rusmidler, uanset hvilket rusmiddel, og for at sikre
borgerens bredere ret til kommunale ydelser, herunder rettidig opmærksomhed for borgerens
hjemmeboende børn, bør den generelle ret til anonymitet ophæves.
Skal mulighed for anonymitet ikke ophæves fuldt ud, kan der med fordel søges inspiration i det seneste
anonyme behandlingstilbud til stofmisbrugere i henhold til Servicelovens §101a. Her imødekommes
væsentlige dele af udfordringerne, som de ses ift. sundhedslovens § 141.
På grund af de gode kvalitative resultater, Gladsaxe har opnået i forsøgsperioden, har Gladsaxe valgt at
benytte muligheden for at forlænge forsøget frem til 30.06.2017.
Forsøget vil ud over denne evaluering også indgå i den nationale evaluering af forsøg på rusmiddelområdet
på tværs af frikommunerne.
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0006.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 5
_______________________________________________________________________________
2. Beskrivelse af forsøget
Indledning
Gladsaxe og Gentofte ansøgte i frikommuneforsøgets tredje ansøgningsrunde om lov til at kopiere
Fredensborg kommunes forsøg med ophævelse af retten til anonym ambulant alkoholbehandling. Forsøget
blev igangsat per 1. oktober 2013.
Med forsøget ønsker Gladsaxe Kommune at ligestille borgere, der bruger rusmidler, således at
bevillingsgrundlag og behandlingstilbud bliver ensartet og transparent. Forsøget giver kommunen mulighed
for systematisk indsigt i det grundlag den eksterne leverandør opstiller for behandlingen samt
behandlingsplan, målsætning og resultater af behandlingen.
Ligeledes ønsker kommunen ud fra et helhedsorienteret perspektiv, for at sikre borgeren den hjælp,
borgeren har krav på f.eks. med hensyn til job og bolig og ikke mindst for, at hjemmeboende børn under 18
år sikres rettidig opmærksomhed.
Grundlaget for forsøget er således, at borgere i Gladsaxe Kommune, der ønsker råd og vejledning i relation
til problematisk forbrug af alkohol, fortsat skal kunne vælge at være anonyme i forhold til råd og vejledning.
Medens borgere, der ønsker kommunalt finansieret ambulant alkoholbehandling, ikke kan oppebære
anonymitet i forsøgsperioden. Borgeren kan fortsat vælge mellem godkendte ambulante behandlingstilbud.
Baggrund
Borgere, der ønsker ambulant alkoholbehandling, kan med udgangspunkt i Sundhedsloven § 141 rette
henvendelse til et godkendt ambulant behandlingssted efter eget ønske, og vælge at være anonym.
Hjemkommunen har således betalingsforpligtelsen, men har ikke indflydelse på borgerens valg mellem
godkendte ambulante behandlingstilbud.
For stofmisbrugere i Gladsaxe Kommune gælder det, med udgangspunkt i Serviceloven § 101, at der
foreligger en tværfaglig udredning og behandlingsplan forud for borgerens valg mellem sammenlignelige,
godkendte ambulante behandlingstilbud eventuelt ved ekstern leverandør. Dermed sikres sammenhængen
mellem borgerens behandlingsbehov og tilbuddet og kommunen opnår indsigt i udviklingen i behandlingen
samt dens resultater.
Rusmiddelcentrets erfaringer er, at 60-80 % af borgerne har problemer med blandingsmisbrug, hvilket giver
leverandøren mulighed for selv at prioritere, hvilken lovgivning borgeren skal tilbydes behandling i henhold
til.
Formålet med forsøget var således at:
·
·
Ligestille borgere uanset, hvilket rusmiddel borgeren ønsker behandling for.
Sikre borgere, der ønsker ambulant alkoholbehandling ensartede vilkår og bevillingsgrundlag.
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 6
_______________________________________________________________________________
·
·
Give kommunen mulighed for at følge udviklingen i og resultater af behandling.
Sikre borgere med behov herfor en helhedsorienteret kommunal indsats, herunder borgerens
hjemmeboende børn under 18 år.
Alkoholbehandling i Gladsaxe Kommune
Per 1. oktober 2013 havde Gladsaxe Kommune 104 borgere i ekstern ambulant alkoholbehandling.
Gladsaxe Kommune har, når borgeren har ønsket anonymitet, ikke mulighed for at opnå indsigt i den
behandling borgeren modtager, ej heller i udredninger af borgerens behandlingsbehov eller resultater af
behandlingen. Langt de fleste borgere i Gladsaxe Kommune, der har benyttet det frie valg med hensyn til
leverandør af ambulant alkoholbehandling, har henvendt sig til et Lænke-Ambulatorie. Gladsaxe Kommune
har indgået en samarbejdsaftale med Lænke-ambulatorierne i Danmark om ambulant alkoholbehandling
efter § 141 i sundhedsloven.
Kommunen har hidtil fulgt op på de ambulante alkoholbehandlingstilbud via Tilbudsportalen og fulgt
udviklingen i antal borgere og priser via tjek af fakturaer.
Samlet set har borgere i Gladsaxe Kommune i 2013 søgt behandling hos 4 forskellige eksterne leverandører.
Der har siden 2010, hvor Gladsaxe Kommune etablerede et kommunalt, ambulant alkohol
behandlingstilbud, været et jævnt faldende antal borgere, der har foretrukket en ekstern leverandør af
alkoholbehandling. Fra 173 borgere i 2010 til 116 i 2012 og 104 borgere i oktober 2013.
Forsøgets indsatser i Gladsaxe Kommune
·
Der stilles krav om indhentning af betalingstilsagn forud for iværksættelse af kommunalt finasieret
ambulant alkoholbehandling. Administration og opfølgning på betalingstilsagn, behandlingsplaner
og forsøget i øvrigt er placeret i Gladsaxe Kommunes Rusmiddelcenter. Betalingstilsagn skal
håndteres inden for behandlingsgarantien. Rusmiddelcentret har rusmiddelfaglig og socialfaglig
kompetence og er myndighed på rusmiddelområdet.
For at gøre borgere i Gladsaxe Kommune opmærksomme på frikommuneforsøget og de ændrede
vilkår for ambulant alkoholbehandling, gøres der via lokalpresse og på kommunens hjemmeside
opmærksom på, at kommunens borgere ikke længere kan oppebære anonymitet ved deltagelse i
ambulant alkoholbehandling.
Alle nuværende leverandører af ekstern ambulant alkoholbehandling til borgere i Gladsaxe
Kommune gøres via skriftlig henvendelse opmærksom på frikommuneforsøget og den nye
procedure. Nye og eksisterende leverandører kan se beskrivelse af både forsøg og de nye
procedurer på kommunens hjemmeside.
Leverandørerne skal i forsøgsperioden forud for iværksættelse af ambulant alkoholbehandling
anmode om betalingstilsagn og fremsende socialfaglig anamnese samt behandlingsplan.
·
·
·
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 7
_______________________________________________________________________________
Anmodningen skal fremsendes på en dertil udarbejdet skabelon, som downloades fra kommunens
hjemmeside.
·
Leverandører skal i forsøgsperioden fremsende status for behandlingsforløb hver 3. måned. Status
skal også fremsendes ved anmodning om forlængelse af behandlingsforløb.
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0009.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 8
_______________________________________________________________________________
3. Programteori: Indsats og virkning
HVAD?
Hvilke aktiviteter indgår i forløbet?
Ophævelse af borgerens mulighed for anonymitet ved ambulant alkohol behandling.
Krav til leverandør om indhentelse af betalingstilsagn på baggrund af fremsendt udredning
og behandlingsplan samt resultater af behandlingen.
Løbende formaliseret samarbejde med leverandører.
HVORHEN?
Hvilke resultater forventes der at komme ud af
aktiviteterne?
Der forventes en indsigt i kvalitet og resultater af behandlingsforløb
Der forventes en stigning i antal underretninger omkring hjemmeboende børn.
Der forventes en balancering af kommunens udgifter til ekstern ambulant
alkoholbehandling
HVORFOR?
Hvilken proces sandsynliggør, at man når de
forventede resultater?
Ophævelse af anonymitet baner vejen for et systematisk og konsekvent krav om opfølgning
til leverandører, som skærper det faglige blik for udvikling i og resultater af
behandlingsforløbet.
•Systematisk
indsigt i socialfaglig anamnese og behandlingsforløb sikrer borgerens ret til
øvrige kommunale ydelser herunder rettidig opmærksomhed på hjemmeboende børn under
18 år.
•Umiddelbart
ligger der ikke noget til hinder for at andre kommuner kan gennemføre
tilsvarende proces.
HVILKE ANDRE FORHOLD?
Er der øvrige forhold, der kan få haft
indflydelse på, om indsatsen opnår de forventede resultater?
•Der
er ikke særlige forhold der har påvirket forsøgets gennemførelse.
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0010.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 9
_______________________________________________________________________________
4. Evalueringsmetode
Formålet med frikommuneforsøget var at ligestille borgere, der søger behandling for brug af rusmidler
uanset, hvilket rusmiddel det drejer sig om. Desuden var formålet at sikre borgere, der søger ambulant
alkoholbehandling ensartede vilkår og bevillingsgrundlag, og at kommunen opnår indsigt i forløb og
resultater af behandlingen. Yderligere var formålet, at sikre borgerens ret til en helhedsorienteret
kommunal indsats herunder rettidig opmærksomhed på hjemmeboende børns trivsel.
Kommunen forventer som resultat af frikommuneforsøget at opnå:
Indsigt i kvalitet og resultater af ambulante alkoholbehandlingsforløb
En stigning i antal underretninger omkring hjemmeboende børn
En balancering af kommunens udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling
For at belyse, hvordan disse forventninger indfries, indgår følgende data i evalueringen:
Data om antal borgere i ambulant alkoholbehandling køn, forsørgelsesgrundlag, hjemmeboende
børn og evt. underretninger herom.
Gennemgang af stikprøve - socialfaglig anamnese, behandlingsplaner og resultatbeskrivelse fra
behandlingssted. (Stikprøve ved tilfældig udvælgelse af ni sager)
Data fra fakturakontrol af fremsendte fakturer til Rusmiddelcentret i Gladsaxe.
MÅL: Ligestilling af borgere, der søger ambulant behandling for brug af rusmidler, uanset
hvilet rusmiddel borgeren søger behandling for.
Delmål
Målemetode
Indsigt i kvalitet og resultater af ambulante
behandlingsforløb
Data om antal borgere i ambulant
alkoholbehandling køn, forsørgelsesgrundlag og
hjemmeboende børn.
Stikprøvekontrol af socialfaglig anamnese,
behandlingsplaner og resultatbeskrivelse fra
behandlingssted. (Stikprøve af ni tilfældigt
udvalgte sager)
Stigning i antal underretninger vedrørende
hjemmeboende børn
Balancering af kommunens udgifter til ekstern
alkoholbehandling
Data om underretning af hjemmeboende børn.
Gennemgang af data fra fakturakontrol af
fremsendte fakturaer til Rusmiddelcenteret i
Gladsaxe.
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0011.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 10
_______________________________________________________________________________
Metode og fremgangsmåde
Gladsaxe Kommunes frikommuneforsøg om ophævelse af anonymitet i forbindelse med ambulant
alkoholbehandling giver ikke mulighed for at etablere en kontrolgruppe så egentlige randomiserede
effektmålinger er ikke muligt.
De valgte fremgangsmåder er deskriptive på baggrund af:
Data om køn, alder, forsørgelsesgrundlag og hjemmeboende børn. Indhentet via
socialfaglig anamnese.
Gennemgang af fakturer, antal borgere samt antal leverandører over tid. Gennemføres
løbende og samles kvartalsvis
Stikprøvevis (ca. 10 pr. 100 borgere) gennemgang af socialfaglig anamnese,
behandlingsplaner og resultatbeskrivelser fra behandlingsstederne. Gennemgangen
fokuserer på overholdelse af behandlingsgaranti og kvalitativ gennemgang af
behandlingsplaner, statusnotater og resultater af behandling. Gennemføres hvert halve år.
Planlagt stikprøvevis indkaldelse af borgere til fokusgruppe interview om
behandlingsforløb, resultater og tilfredshed med deres behandlingsforløb. Er ikke
gennemført, da det forudsætter aktivt positivt tilsagn fra borgeren, som ikke menes at
være foreneligt med leverandørernes tavshedspligt.
5. Forsøgets resultater
Gennemførelse af forsøget samt justeringer
Frikommuneforsøgets aktiviteter er gennemført som planlagt. Der var oprindeligt planlagt stikprøvevis
indkaldelse af borgere til fokusgruppe interview om behandlingsforløb, resultater og tilfredshed med deres
behandlingsforløb. Dette har vist sig ikke at være muligt at gennemføre, da en sådan indkaldelse kræver at
borgeren aktivt giver tilsagn til dette og det blev vurderet uforeneligt med leverandørernes tavshedspligt.
Som en justering af frikommuneforsøget er der etableret et samarbejdsforum mellem Gladsaxe kommunes
rusmiddelcenter og Lænkeambulatorierne i Herlev og Lyngby. Dette samarbejdsforum drøfter systematisk
de løbende opgaver og udfordringer i samarbejdet både på ledelsesniveau og omkring sager.
Resultater
Hvem søger ekstern ambulant alkoholbehandling?
53 borgere med bopæl i Gladsaxe Kommune har pr. juni 2014 søgt ekstern ambulant alkoholbehandling.
Heraf er 20 kvinder (38 %) og 33 mænd (62 %). I alt har 18 (34%) af disse, hjemmeboende børn under 18 år.
Ligeledes oplyser 21 (37%) borgere, at de har lønindtægt eller selvstændig virksomhed som
forsørgelsesgrundlag.
Der ses, ikke overraskende, en tendens i retning af, at der er en del kvinder og borgere med
hjemmeboende børn samt lønindtægt eller egen virksomhed, der søger ekstern ambulant
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0012.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 11
_______________________________________________________________________________
alkoholbehandling. Dette billede er uændret i den efterfølgende projektperiode. (Tendensen er ikke påvist
videnskabeligt, men er dog bekræftet af statistik venligst udlånt af Lænke-ambulatorierne)
I nedenstående tabel 1 opgøres antal borgere i ekstern ambulant alkoholbehandling fra 2010 til 2015.
Gladsaxe Kommune har som følge af ophævelse af anonymitet og krav om indhentning af betalingstilsagn,
modtaget krediterede beløb. Beløbene findes i kolonnerne yderst til højre i tabel 1.
Tabel 1: Antal borgere i ekstern ambulant alkoholbehandling samt krediterede beløb
4.
kvartal
2013 (til okt.) 2013
Heraf
ano-
nyme
01.09
Antal
2013
Antal
12
1
5
10
0
0
0
0
Kredit-
nota 4.
kvartal
2013
Kredit-
nota
2014
2010
2011
2012
2014
2015
Antal
Alkoholcentret,
København
Frederiksberg-
centret
Blå Kors
15
2
11
Antal
19
2
17
Antal
16
2
5
Antal
2
1
2
Antal
Kroner
130.486
Kroner
43.097
2
3.467
Lænken
145
Ballerup Kommune
Brydehuset
Sundhedsrådgivnin
g
Al-efa
Frederiksberg
Kirkens Korshær
KKUC
Helsingør
Kommune
Behandlingscenter
Tjele
Nordsjællands
Misbrugscenter
Lyngby-Tårbæk
Kommune
Dyscon
I alt antal borgere i
ekstern alkohol
ambulant
173
113
93
86
11
59
62
1
2
1
46
1
1
1
1
1
1
2
151
116
104
21
59
71
56
11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0013.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 12
_______________________________________________________________________________
Det fremgår af tabel 1, at der sker et jævnt fald i antal borgere, der ønsker ekstern ambulant behandling fra
2010 og frem til oktober 2013. Herefter sker en opbremsning i forbindelse med iværksættelse af
frikommuneforsøget. Af tabellen fremgår også, at det er ca. 20 % af borgerne, der som udgangspunkt
ønsker anonymitet. I forbindelse med iværksættelsen af frikommuneforsøget og kravet om betalingstilsagn
forud for fortsat behandling, blev det klart, at nogle af de borgere Gladsaxe Kommune betalte for ikke var
hjemmehørende i Gladsaxe Kommune. Det største ophør skete hos Alkoholcentret i København sammen
med kreditering af samlet set 173.583 kr.
Faldet i antal borgere i Gladsaxe Kommune, der søger ekstern ambulant alkoholbehandling fra 2014 til 2015
svarer til et lignende fald i antal nye henvendelse fra borgere, der søger alkoholbehandling i
Rusmiddelcentret i Gladsaxe. Der ligger således ikke nogen kendt eller umiddelbar årsag til dette fald, som
altså også ses blandt borgere i Gladsaxe Kommune, der søger ambulant alkoholbehandling i Gladsaxe
Kommunes Rusmiddelcenter. Faldet kan derfor ikke direkte kobles til ophævelse af muligheden for
anonymitet.
Gennemgang af fakturaer og ydelsespriser viser store prisforskelle for ekstern ambulant alkoholbehandling
og at beskrivelserne af behandlingsydelserne ikke er transparent. Priserne for en måneds behandling
varierer mellem 2.000 kr. til 9.000 kr.
Lænke-ambulatorierne oplyser, at i forbindelse med iværksættelse af frikommuneforsøget i fjerde kvartal
2013 har fem borgere givet udtryk for, at den manglende mulighed for at være anonyme betyder, at de
ikke ønsker at fortsætte i kommunalt betalt alkoholbehandling.
Balancering af kommunens udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling
Af Tabel 2 Fremgår Gladsaxe Kommunes udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling i perioden 2010 til
2015.
Tabel 2: Udgifter til ekstern ambulant alkoholbehandling.
2010
Gladsaxe Kommunes udgift
til ekstern ambulant
alkoholbehandling i henhold
til § 141
3.222.584
2011
2012
2013
2014
2015
2.784.783
2.784.556
1.864.510
1.420.314
1.148.274 *
*
Beløbet dækker de 11 første måneder i 2015. Beløbet bliver yderlige reguleret i forhold til resterende opkrævninger
og leverandørernes endelige priser for året 2015.
Det ses i tabel 2, at Gladsaxes samlede udgifter til eksterne ambulant alkoholbehandling er faldet markant
siden 2010. Det mest markante fald i udgifter ses mellem 2012 og 2013, hvor udgifterne reduceres med
knap 1,1 mio. kr. Dette følger det markante fald i antal borgere, der modtager ekstern ambulant
behandling, i forlængelse af påbegyndelsen af frikommuneforsøget. Det meget markante fald og ikke
mindst kreditnotaer for i alt 177.000 kr. i 2013 og 2014 (jf. tabel 1) kan sandsynligvis tilskrives en øget
opfølgning og dermed regulering fra leverandørernes side.
12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 13
_______________________________________________________________________________
Indsigt i kvalitet og resultater af behandlingsforløb
Progression og forløb i stikprøven
I marts 2014 er ni tilfældigt udvalgte socialfaglige anamneser samt behandlingsplaner blevet gennemgået.
Heraf har én sag været ny og behandlingsgarantien er overholdt. Gennemgangen viser mangelfulde eller
ingen beskrivelser af målsætninger og resultater af behandlinger i nogle sager. Dette påpeges overfor
eksterne leverandører.
Kommunens største eksterne leverandør er Lænke-ambulatorierne. For at imødekomme de nævnte
problemstillinger har Gladsaxe Kommunes Rusmiddelcenter og Lænke-ambulatorierne etableret et fagligt
netværk. Netværket har systematisk og løbende kontakt via faste møder mellem udvalgte medarbejdere i
Rusmiddelcentret og Lænke-ambulatorierne. Derudover er der etableret et mødeforum på ledelsesniveau.
Ultimo oktober 2014 blev de ni udvalgte socialfaglige anamneser igen gennemgået for at følge udviklingen i
stikprøvesagerne. Ved gennemgangen ultimo oktober 2014 fremgår det, at i alt fire borgere ikke længere i
behandling; En er færdigbehandlet og udskrevet, en borger får nu antabus udleveret ved egen læge, en har
fået tilbagefald og for en borger, er der ikke søgt om forlængelse af behandlingsforløbet.
Der er derfor suppleret med fem borgere tilfældig udtrukket 24. oktober 2014. I stikprøven indgår pr.
oktober 2014 således 10 borgere. Heraf har det været muligt at få behandlingsplaner med foreløbig status
på syv borgere.
I juni 2015 gennemgås de 10 stikprøve-sager. Her ses det, at seks borgere fortsat er i ekstern
alkoholbehandling. Én borger har nået sin målsætning og er udskrevet. For tre borgere er der ikke søgt om
forlængelse. For to borgeres vedkommende kender Rusmiddelcentret ikke status ved ophør.
Én af borgerne er nu i behandling på Rusmiddelcentret. Det vil sige, at i alt syv borgere fortsat er i
behandling. Der er ved gennemgangen af sagerne et statusnotat i alle borgersagerne.
Stikprøvekontrol og udvikling af samarbejde
Ved sagsgennemgangen i juni 2014 findes der som sagt behandlingsplaner med varierende detaljeringsgrad
i målsætninger og behandlingsintensiteter. Dette afstedkommer etablering af formaliserede mødefora
mellem medarbejdere og ledelse i Lænke-ambulatorierne med relation til Gladsaxe Kommune. Disse
mødefora benyttes til at sikre, at borgere får de kommunale tilbud, de har krav på, og at der er
opmærksomhed på hjemmeboende børns trivsel.
I juli 2015 er der behandlingsplaner og statusnotater for alle borgere i stikprøven i ekstern ambulant
behandling.
Enkelte eksterne leverandører, hovedsageligt mindre tilbud, har brug for opfølgning for at imødekomme
kravet om indhentning af betalingstilsagn og kan opleve det som en udfordring i begyndelsen. Det er dog
ingen hindring for borgerens frie valg af leverandør og heller ikke for overholdelse af behandlingsgarantien.
Erfaringen på baggrund af stikprøvekontrollen i frikommuneperioden er, at stikprøvevis opfølgning giver
relevant indblik i og mulighed for at fastholde kvalitet og progression i behandlingsforløbene.
13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 14
_______________________________________________________________________________
Opmærksomheden har også generel betydning for de øvrige behandlingsforløb, som den eksterne
leverandør har for Gladsaxe Kommune.
Delkonklusion på stikprøvekontrollen vedrørende indsigt i kvalitet og resultater:
·
Stikprøvevis opfølgning giver kommunen relevant indblik i og mulighed for at fokusere på kvalitet
og progression i behandlingsforløbene.
·
Systematisk indhentning af betalingstilsagn, behandlingsplaner og statusnotater ligestiller borgere,
der søger alkoholbehandling og stofbehandling og giver kommunen mulighed for at følge
progression og kvalitet i den givne behandling. Kravene hindrer ikke borgerens mulighed for valg af
leverandør og behandlingsgarantien kan fortsat overholdes.
·
·
·
Systematiske koordineringsmøder på ledelsesplan og mellem kolleger fra Rusmiddelcentret og
Lænkeambulatorierne giver mulighed for overordnet målrettet samarbejde.
Det er Rusmiddelcentrets opfattelse, at eksterne leverandører er blevet mere fokuserede på
dokumentation, behandlingsintensitet, progression og varighed af behandlingen.
Gladsaxe Kommune har erfaring for, at det er meget få borgere, der som udgangspunkt ønsker
anonymitet, når de ønsker ambulant alkoholbehandling.
Underretninger omkring børn under 18 år
Blandt 14 borgere i stikprøven har fem borgere hjemmeboende eller samkvem med børn under 18 år.
Rusmiddelcentret indhenter i alle tilfælde leverandørens vurdering af behov for underretning. Dette har
skærpet leverandørernes opmærksom på underretninger og børns trivsel.
Lænke-ambulatorierne oplyser, at de ultimo oktober 2014 har indgivet fem underretninger til Gladsaxe
Kommune hidtil i projektperioden. Lænke-ambulatorierne oplyser samtidig, at man har fået et øget fokus
på børnenes trivsel samt underretninger.
Ved projektstart oplyser Lænke-ambulatorierne, at fem borgere adspurgt oplyser, at de ikke ønsker at
fortsætte behandling, når de ikke længere kan være anonyme. Da borgerne er anonyme vides det ikke, om
der er børn under 18 år i husstanden.
Gladsaxe Kommunes Familieafdeling oplyser i juni 2015, at der i alt i 2014 og indtil juni 2015 er indkommet
19 unikke underretninger med relation til alkohol i familien. Heraf er 11 fra Gladsaxe Kommunes
Rusmiddelcenter, fem fra et Lænke-ambulatorie og tre andre steder fra.
Konklusion på stikprøvekontrol vedrørende underretning omkring børn under 18 år:
·
Der er ikke udsving i antallet af underretninger til Gladsaxe Kommunes Familieafdeling med
relation til alkohol i familien. Der er således ikke indikation på forandringer i underretningsmønstre
i projektperioden.
Det er Rusmiddelcentrets opfattelse, at eksterne leverandører generelt har fokus på
alkoholbehandling hos den enkelte borger og i mindre grad har fokus på eventuelle børns trivsel.
·
14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 15
_______________________________________________________________________________
Erfaringen fra projektet er, at ophævelse af anonymitet giver kommunen mulighed for at følge op
på leverandørens fokus på hjemmeboende børns trivsel samt underretninger.
Lænke-ambulatorierne oplyser som nævnt, at fem gladsaxeborgere har fravalgt ambulant
alkoholbehandling hos dem, da de ikke kunne oppebære anonymitet. Da borgerne er anonyme, kan
det ikke oplyses, om der er børn under 18 år i hjemmet og om det har haft betydning for borgerens
fravalg.
·
Konklusion
På baggrund af de gennemførte analyser kan det konkluderes, at Gladsaxe kommune med
frikommuneforsøget har opnået en større indsigt i kvalitet og resultater af de behandlingsforløb, der
iværksættes hos eksterne leverandører. Det opleves yderligere, at de eksterne leverandører også selv er
blevet mere fokuserede på dokumentation, behandlingsintensitet, progression og varighed af
behandlingen. Forsøget har yderligere medført, at der er etableret samarbejdsforum mellem
Rusmiddelcenteret og Lænke-ambulatorierne med det sigte at forbedre samarbejde og kvalitet af
behandlingen.
Det kan også konkluderes, at en systematisk indhentning af betalingstilsagn, behandlingsplaner og
statusnotater ligestiller borgere, der søger alkoholbehandling og stofbehandling og giver kommunen
mulighed for at følge progression og kvalitet i den givne behandling. Kravene hindrer ikke borgerens
mulighed for valg af leverandør og behandlingsgarantien kan fortsat overholdes.
Vedrørende målet om en øget underretning omkring børn under 18 år, kan det konkluderes, at der i
frikommuneperioden ikke er sket den forventede stigning i antal underretninger. I forlængelse heraf er
erfaringen fra projektet dog også, at ophævelse af anonymitet giver kommunen mulighed for at følge op på
og kvalificerer leverandørens fokus på hjemmeboende børns trivsel.
I relation til det økonomiske aspekt af ophævelsen af retten til anonym alkoholbehandling, kan det
konkluderes, at der er sket en balancering i udgifterne forbundet med ekstern ambulant alkoholbehandling
i den forstand, at udgifterne har ligget rimeligt stabilt gennem frikommuneperioden med ganske små
udsving mellem årene. De samlede udgifter til eksterne ambulant alkoholbehandling oplever et markant
fald fra 2012 til 2013, hvor udgifterne reduceres med knap 1,1 mio. kr. Det meget markante fald og ikke
mindst kreditnotaer for i alt 177.000 kr. i 2013 og 2014 (jf. tabel 1) kan sandsynligvis tilskrives en øget
opfølgning og dermed regulering fra leverandørernes side, som en direkte konsekvens af ophævelsen af
borgerens ret til anonymitet og kravet om indhentning af betalingstilsagn. Gennemgang af fakturaer og
enhedspriser viser store prisforskelle for ekstern ambulant alkoholbehandling og at beskrivelserne af
behandlingsydelserne ikke er transparent. Priserne for en måneds behandling varierer fra 2.000 kr. til mere
end 9.000 kr.
En anden erfaring i projektperioden er, at kravet ikke er en hindring for borgerens valg mellem eksterne
godkendte leverandører og overholdelse af behandlingsgarantien. Dog har nogle mindre eksterne
15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
1642890_0017.png
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 16
_______________________________________________________________________________
leverandører behov for gentagende kontakter og forklaringer med hensyn til procedurer, som i en
indkøringsfase kan opleves som en barriere for leverandøren.
I nogle få tilfælde er denne proces langvarig og kan tolkes i retning af manglende interesse i at levere de
ønskede oplysninger, som rækker ud over borgerens interesse i anonymitet.
6. Vurdering/anbefaling
På baggrund af gennemførelsen af frikommuneforsøget har Gladsaxe kommune følgende vurdering og
anbefaling.
Det er i forsøgsperioden blevet klart, at ønskes der ligestilling mellem borgere, uanset hvilket rusmiddel
borgeren søger behandling for, er der især to centrale forhold, som gør sig gældende.
·
·
Retten til at visitere dvs. afdækning af behov og vurdering af behandlingsindsats herunder
behandlingsniveau.
Retten til anonymitet.
Retten til at visitere
I Gladsaxe har vi afprøvet en model, hvor leverandøren afdækker behandlingsbehovet og udformer
behandlingsplanen samt tilbyder borgeren ydelsen. Kommunen har i forsøget en mulighed for at følge op
på leverandørens tilbud, og tilbyde et samarbejde, men det er leverandøren, der på baggrund af borgerens
behov i samarbejde med borgeren fastlægger en ambulant indsats.
Kommunen har ikke direkte indflydelse på indsats og pris, og kan ikke gøre krav på at følge op på forløbet,
hvis ikke leverandøren ønsker et samarbejde. Kommunen er forpligtet til at betale for ekstern ambulant
alkoholbehandling, hos godkendte leverandører og hos private leverandører, der har en samarbejdsaftale
med en given kommune (jf. dom i sag om Dyscon/Københavns Kommune. Jf. Udskrift af dombogen
Københavns Byret dom afsagt 25.9.2015 i sag nr.BS 33D-3626/2014.)
Ønsker man, at borgere og kommuner skal have et kvalificeret og gennemskueligt grundlag for at kunne
vælge mellem kvalitativt ligestillede ambulante behandlingsforløb, bør indsatserne beskrives med hensyn
til indhold og intensitet samt varighed og pris.
Center for Rusmiddelforskning definerer ambulant behandling således:
Ambulant behandling:
”Ambulant
behandling kan karakteriseres som et lavintensitets tilbud, hvor sigtet både kan være
skadesreduktion eller afholdenhed/stoffrihed. Ydelsen ligger på 2-8 gange om måneden og kan i det enkelte
tilfælde derfor variere i intensitet og i tilbud af ydelser. Centrale elementer i ambulant behandling er
16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 17
_______________________________________________________________________________
rådgivning, individuelle samtaleforløb og gruppebehandling, lægekonsultation samt udredning hos en
psykolog eller psykiater efter behov.”
Kilde: God social misbrugsbehandling
hvad virker og hvad kan der gøres? Af Birgit Thylstrup. Udgivet af KL 2009
Tilføjes der ud over dette, at ydelsen er af f.eks. to timers varighed pr. gang samt en ramme for prissætning,
vil det give borgeren og kommunerne et reelt gennemskueligt, kvalificeret fagligt/økonomisk grundlag for
at sammenligne tilbud, som ikke findes i dag. End ikke på Tilbudsportalen.
Retten til anonymitet
Med hensyn til anonymitet så er det Rusmiddelcenterets og Lænke-ambulatoriernes erfaringer, at det er få
borgere, der som udgangspunkt ønsker anonymitet, når de søger kommunalt finansieret, ambulant
alkoholbehandling. Erfaringer fra forsøget er, at hvis borgeren gives en faglig og korrekt information om
den generelle tavshedspligt, så er det meget få, der fortsat ønsker at oppebære anonymitet.
Det kan imidlertid ikke afvises, at en mindre gruppe borgere med behov for behandling undlader at gå i
behandling, hvis muligheden for anonymitet ophæves.
Forsøget kan desuden indikere, at nogle udbydere af ambulant alkoholbehandling kan benytte borgerens
anonymitet strategisk, således at anonymiteten kommer til at række ud over at tjene borgerens interesser.
Der er med forsøget skabt et samarbejde mellem Rusmiddelcentret og de eksterne leverandører, der giver
et generelt større fokus på såvel behandlingsforløbet som borgerens behov i bredere forstand, herunder
ikke mindst opmærksomhed på rettidig og kvalificeret vurdering af hjemmeboende børns trivsel. Denne
forbedring af kvalitet, samarbejde og fokus har betydning for
alle
borgere i Gladsaxe Kommune, som
ønsker ekstern ambulant alkoholbehandling. Denne forbedring af kvalitet i den eksterne ambulante
behandling går, efter Gladsaxes kommunes vurdering, forud for sikring af borgerens adgang til anonym
ambulant alkoholbehandling.
Anbefaling
Det er Gladsaxes Kommunes vurdering, at der er væsentlige udfordringer og problemstillinger forbundet
med anonym ambulant alkoholbehandling i henhold til Sundhedslovens § 141.
For at ligestille borgere, der søger behandling for brug af rusmidler, uanset hvilket rusmiddel, og for at sikre
borgerens bredere ret til kommunale ydelser, herunder rettidig opmærksomhed for borgerens
hjemmeboende børn, bør den generelle ret til anonymitet ophæves.
Skal mulighed for anonymitet ikke ophæves fuldt ud, kan der med fordel søges inspiration, i det seneste
anonyme behandlingstilbud til en konkret gruppe af stofmisbrugere i henhold til Servicelovens §101a. Her
imødekommes væsentlige dele af udfordringerne som de ses ift. sundhedslovens § 141.
1. juni 2015 trådte Servicelovens §101a i kraft. Hermed gives borgere, der har et behandlingskrævende
stofmisbrug, mulighed for anonymt at ønske ambulant behandling.
17
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om, hvilke erfaringer de kommuner, der via frikommuneforsøget ikke længere tilbyder anonym alkoholbehandling og frit valg, har gjort sig, til sundheds- og ældreministeren
Evaluering af frikommuneforsøg: Ensartede regler for ambulant behandling for alkohol og stofmisbrug
side 18
_______________________________________________________________________________
Anonymiteten kan opnås, hvis borgeren ikke har andre sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter
Serviceloven. Og borgeren kan vælge mellem behandlingstilbud, som kommunen har indgået konkrete
aftaler med.
Inden for rammerne af den nye § 101a i Serviceloven, er det således muligt at tilbyde en konkret gruppe
borgere både valgmuligheder og anonymitet samtidig med, at ovennævnte problemstillinger bliver
imødegået på en hensigtsmæssig måde. Dermed opnås ligestilling af borgere, uanset hvilket rusmiddel
borgeren ønsker behandling for, og kommunen opnår indsigt i behandlingsforløb, resultater af
behandlingen samt prisdannelse.
Forvaltningen af tilbud efter Servicelovens §101a forudsætter, at borgeren oplyser korrekt og
fyldestgørende også med hensyn til hjemmeboende børn.
18