Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1618928_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11. april 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPLTPE
Sagsnr.: 1604275
Dok. nr.: 54140
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 427 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 427:
”Kan ministeren bekræfte, at manglende hospicekapacitet er årsagen til, at en del af
de patienter, der er henvist til hospice, ikke når at få plads på hospice, inden det er
for sent? ”
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er vigtigt, at patienter med uhel-
bredelig sygdom får den indsats, herunder palliative indsats, de har brug for - når de
har brug for den. Det er regioner og kommuner, som har ansvaret for denne indsats.
Der er tillige fra centralt hold igangsat en lang række initiativer for at understøtte ind-
satsen på området. Med satspuljeaftalen for 2015-2018 er der afsat 14 mio. kr. til
modelkommuneprojektet ”En værdig død”, hvor fokus er på at styrke den palliative
indsats i kommunerne. Den palliative indsats målrettet børn er også blevet styrket i
de seneste år. Bl.a. med satspuljeaftalen fra oktober 2014, hvor der er afsat en pulje
på 12 mio. kr. til en 3-årig forsøgsordning med aflastningspladser til familier med
uhelbredeligt syge børn. I tråd hermed er der med satspuljeaftalen fra oktober 2015
afsat 6 mio. kr. i 2016-2018 til medfinansiering af Lukashusets Børne- og Ungehospi-
ce. Endvidere er der med Finansloven for 2015 afsat 15 mio. kr. årligt til at styrke den
udgående palliative indsats for børn med livstruende sygdom, ligesom Videncenter
for Rehabilitering og Palliation (REHPA), der blev etableret i 2014, er på Finansloven.
Der var også fokus på det palliative område i Kræftplan II og III. Bl.a. blev afsat bety-
delige og varige midler til etablering af nye hospicepladser i forbindelse med Kræft-
plan III, og det forventes også, at det palliative område vil indgå i Sundhedsstyrelsens
faglige forarbejde til Kræftplan IV.
Det er som nævnt regionerne og kommunerne, der har ansvaret for de palliative ind-
satser og dermed, at patienterne når at få den rette palliative indsats, inden det er
for sent. I den forbindelse er det vigtigt at bemærke, at kapaciteten på hospiceområ-
det ikke kan ses isoleret fra kapaciteten på de øvrige palliative tilbud for patienter
med uhelbredelig sygdom. Den specialiserede palliative indsats omfatter, foruden
hospice, også palliative teams og palliative sygehusafdelinger, som varetager patien-
ter med komplekse palliative behov. Foruden den specialiserede indsats, er der også
en basal indsats, som varetages af øvrige sygehusafdelinger, kommuner (for eksem-
pel hjemmesygeplejen, hjemmeplejen og på plejecentre) og almen praksis.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om ministeren kan bekræfte, at manglende hospice-kapacitet er årsagen til, at en del af de patienter, der er henvist til hospice, ikke når at få plads på hospice, inden det er for sent, til sundheds- og ældreministeren
Endelig er det ifølge Sundhedsstyrelsen svært at pege på en enkelt årsag til, at patien-
ter, der er henvist til hospice eller anden palliativ indsats, ikke når at modtage indsat-
sen. Der er ofte tale om patienter med uforudsigelige sygdomsforløb, og dermed kan
det være svært at forudsige, om og hvornår behovet for eksempelvis specialiseret
palliativ indsats indtræder.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Laura Toftegaard Pedersen
Side 2