Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26. april 2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: DEPTFE
Sagsnr.: 1604210
Dok. nr.: 67266
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 14. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 423 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 423:
”Mener ministeren, at gennemsigtighedsdirektivet giver de danske konkurrencemyn-
digheder mulighed for at føre kontrol med medicinalvirksomheders avancer for at
forhindre, at medicinalvirksomheder sætter priserne urimeligt højt i forbindelse med
patenter? Hvad vil ministeren i bekræftende fald gøre for at føre kontrol med medi-
cinalvirksomheders avancer?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der via Erhvervs- og Vækstministeriet indhentet bidrag fra
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser følgende:
”Det vurderes, at gennemsigtighedsdirektivet ikke giver de danske konkurrencemyn-
digheder mulighed for at føre kontrol med medicinalvirksomheders avancer for at
forhindre, at medicinalvirksomheder sætter priserne urimeligt højt i forbindelse med
patenter. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ikke den i direktivet omtalte kompe-
tente myndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uaf-
hængig konkurrencemyndighed. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurren-
cerådet er ikke en priskontrollerende myndighed og fører således ikke kontrol med
priser, herunder medicinalvirksomheders avancer, men har mulighed for at udarbej-
de konkurrenceanalyser indenfor afgrænsede områder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådets opgave er herudover at
håndhæve konkurrenceloven og kan således gribe ind overfor virksomheder, der
overtræder konkurrenceloven. Der er to centrale forbudsbestemmelser i konkurren-
celoven: Ifølge § 6 er det forbudt for virksomheder at indgå konkurrencebegrænsen-
de aftaler, og ifølge § 11 er det forbudt for en eller flere virksomheder at misbruge en
dominerende stilling.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Konkurrencerådet har i medfør af konkurren-
celoven mulighed for at gribe ind over for medicinalvirksomheders prisfastsættelse,
såfremt prisfastsættelsen er et resultat af en konkurrencebegrænsende aftale, eller
hvis der er tale om, at en dominerende virksomhed misbruger en dominerende stil-
ling.”
Jeg kan henholde mig til det af Erhvervs- og Vækstministeriet oplyste.