Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1619445_0001.png
11. april 2016
J.nr. 16-0346236
Til Folketinget – Sundheds- og Ældreudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 422 af 14. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om redegørelse for ændringerne i det samlede provenu fra afgiften på cigaretter, såfremt afgiften hvert år fremover hæves med 10%, til skatteministeren
1619445_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for ændringerne i det samlede provenu fra afgiften på cigaret-
ter, såfremt afgiften hvert år fremover hæves med 10 pct.
Svar
En årlig forhøjelse af stykafgiften (og en uændret værdiafgift) på cigaretter med 10 pct.
inkl. en parallel forhøjelse af afgifterne på røgtobak skønnes at indebære et merprovenu
på ca. 50 mio. kr. i 2017, jf. tabel 1. Ved en yderligere forhøjelse med 10 pct. i 2018 for-
ventes merprovenuet at stige med 25 mio. kr. Efterfølgende årlige forhøjelser med 10 pct.
forventes at reducere merprovenuet, der skønnes at blive negativt i 2020. Dermed skøn-
nes en årlig forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak med 10 pct. i årene 2017-
2020 at medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 175 mio. kr. I
beregningerne er der forudsat årlige afgiftsforhøjelser i årene frem til 2020. Såfremt de
årlige afgiftsforhøjelser videreføres efter 2020, vil det indebære et væsentligt større min-
dreprovenu.
Tabel 1. Forventede provenuvirkning af 10 pct. forhøjelse af tobaksafgifterne i årene 2017-2020
2016-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
2017
825
775
50
2018
1.675
1.600
75
2019
2.550
2.450
25
2020
3.450
3.325
-175
Varigt
3.350
3.225
-175
Anm.: Beregningerne er lavet på grundlag af forudsætninger om forbrug og grænsehandel mv., som de fremgår af Status
over grænsehandel 2014. Forudsætningerne er under opdatering, og skønnet er derfor forbundet med væsentlig usikker-
hed. I beregningerne er der ikke indregnet årlige forhøjelser med 10 pct. efter 2020. Det er beregningsteknisk forudsat, at
grundlagene følger BNP, og der sker indeksering af afgifterne efter 2020 svarerende til forudsætningerne i 2020-
fremskrivningen. En fortsat årlig forhøjelse med 10 pct. efter 2020 ville indebære et betydeligt større varigt mindreprovenu.
Adfærdseffekterne er inkl. arbejdsudbudseffekter.
Kilde: Skatteministeriet
Provenuberegningerne er baseret på forudsætninger om forbrug og grænsehandel mv.,
som de fremgår af Status over grænsehandel 2014. Der er tale om en ”alt andet lige” be-
tragtning, hvor det eneste, der ændres, er afgifterne i Danmark, mens bl.a. afgifter og
priser i udlandet forudsættes at være uændrede.
Som udgangspunkt skønnes danskere ikke at grænsehandle cigaretter i Tyskland i nævne-
værdigt omfang. Der grænsehandles dog cigaretter i andre lande og i forbindelse med køb
i taxfree. Denne grænsehandel forventes at stige i takt med afgiftsforhøjelserne, mens
danskerne forventes at begynde at grænsehandle cigaretter i Tyskland, når prisforskellen
overstiger 3,5 kr. pr. 20 stk. pakke. Samtidig forventes udlændinges grænsehandel med
cigaretter i Danmark at ophøre.
I Tyskland har afgifterne på cigaretter og fintskåret tobak været indekseret siden 2010.
Hvis det antages, at afgifterne i Tyskland fortsat indekseres frem mod 2020, skønnes det
varige mindreprovenu ved årlige afgiftsforhøjelser med 10 pct. i perioden 2017-2020 at
udgøre ca. 100 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Side 2 af 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om redegørelse for ændringerne i det samlede provenu fra afgiften på cigaretter, såfremt afgiften hvert år fremover hæves med 10%, til skatteministeren
1619445_0003.png
Provenuberegningerne er forbundet med betydelig usikkerhed, bl.a. fordi de er relativt
følsomme over for antagelserne om, ved hvilket prisniveau grænsehandlen i Tyskland
opstår, og fordi beregningerne, som nævnt, bygger på en antagelse om, at priser og afgif-
ter mv. ikke ændres i udlandet. Herudover er der tale om relativt store afgiftsforhøjelser,
som indebærer en risiko for, at der kan opstå uventede ændringer i grænsehandlen – den
såkaldte ketchupeffekt. Det er uvist, hvornår og ved hvilke prisstigninger denne effekt
kan opstå.
Grundlaget for beregningerne er på nuværende tidspunkt under opdatering i forbindelse
med udarbejdelsen af Skatteministeriets kommende grænsehandelsrapport. Grænsehan-
delsrapporten for 2014 og 2015 forventes offentliggjort inden sommer.
Side 3 af 3