Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. november 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1506127
Dok. nr.: 1804476
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 4:
”Kan ministeren bekræfte, at Sundhedsstyrelsen, i de tilfælde hvor en sundhedsper-
son får frataget sin autorisation i Danmark, alene har hjemmel til at informere et an-
det nordisk land om begrundelsen for fratagelsen, hvis Sundhedsstyrelsen på forhånd
er bekendt med, at den pågældende sundhedsperson også har en autorisation i det
pågældende land? Finder ministeren i bekræftende fald den begrænsning hensigts-
mæssig, og hvilke overvejelser giver det ministeren anledning til?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, der har oplyst følgende:
”Artikel 18 i overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked for vis-
se personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet fastsætter at,
”hvis en behørig myndighed tilbagekalder en godkendelse vedrørende en erhvervs-
udøver, som har opnået godkendelse i flere af de kontraherende stater, skal den be-
rørte myndighed i den eller de andre stater underrettes om foranstaltningen eller til-
bagekaldelsen samt om grundlaget herfor.”
Den nordiske overenskomst fastsætter, at der skal ske orientering af de andre berørte
nordiske myndigheder. I praksis foregår det således, at Styrelsen for Patientsikkerhed
fremsender oplysninger om autorisationsfratagelsen til alle de nordiske lande.
Af hensyn til den danske persondatalov foregår underretning om grundlaget for tilba-
gekaldelsen i praksis i dag på den måde, at underretningen – på opfordring fra de an-
dre nordiske tilsynsmyndigheder – efterfølgende sendes til den relevante tilsynsmyn-
dighed. De respektive tilsynsmyndigheder er i den forbindelse bundet af deres egne
regler om udveksling af oplysninger.
Den danske persondatalov, som er en gennemførsel af det europæiske databeskyttel-
sesdirektiv, stiller nøje betingelser for, hvornår en videregivelse af personfølsomme
oplysninger er berettiget, og Styrelsen for Patientsikkerhed skal altid foretage en kon-
kret afvejning af, hvilke oplysninger der er nødvendige for den modtagende myndig-
hed.”
Jeg kan henholde mig til det af Styrelsen for Patientsikkerhed oplyste, og jeg kan i øv-
rigt henvise til mit svar på spørgsmål 3, 147, 167 og 185 (SUU alm. del).