Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1562247_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 2. november 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sagsnr.: 1506127
Dok. nr.: 1804476
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 7. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 4:
”Kan ministeren bekræfte, at Sundhedsstyrelsen, i de tilfælde hvor en sundhedsper-
son får frataget sin autorisation i Danmark, alene har hjemmel til at informere et an-
det nordisk land om begrundelsen for fratagelsen, hvis Sundhedsstyrelsen på forhånd
er bekendt med, at den pågældende sundhedsperson også har en autorisation i det
pågældende land? Finder ministeren i bekræftende fald den begrænsning hensigts-
mæssig, og hvilke overvejelser giver det ministeren anledning til?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Styrelsen for Pati-
entsikkerhed, der har oplyst følgende:
”Artikel 18 i overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked for vis-
se personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet fastsætter at,
”hvis en behørig myndighed tilbagekalder en godkendelse vedrørende en erhvervs-
udøver, som har opnået godkendelse i flere af de kontraherende stater, skal den be-
rørte myndighed i den eller de andre stater underrettes om foranstaltningen eller til-
bagekaldelsen samt om grundlaget herfor.”
Den nordiske overenskomst fastsætter, at der skal ske orientering af de andre berørte
nordiske myndigheder. I praksis foregår det således, at Styrelsen for Patientsikkerhed
fremsender oplysninger om autorisationsfratagelsen til alle de nordiske lande.
Af hensyn til den danske persondatalov foregår underretning om grundlaget for tilba-
gekaldelsen i praksis i dag på den måde, at underretningen – på opfordring fra de an-
dre nordiske tilsynsmyndigheder – efterfølgende sendes til den relevante tilsynsmyn-
dighed. De respektive tilsynsmyndigheder er i den forbindelse bundet af deres egne
regler om udveksling af oplysninger.
Den danske persondatalov, som er en gennemførsel af det europæiske databeskyttel-
sesdirektiv, stiller nøje betingelser for, hvornår en videregivelse af personfølsomme
oplysninger er berettiget, og Styrelsen for Patientsikkerhed skal altid foretage en kon-
kret afvejning af, hvilke oplysninger der er nødvendige for den modtagende myndig-
hed.”
Jeg kan henholde mig til det af Styrelsen for Patientsikkerhed oplyste, og jeg kan i øv-
rigt henvise til mit svar på spørgsmål 3, 147, 167 og 185 (SUU alm. del).
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Sundhedsstyrelsen, i de tilfælde hvor en sundhedsperson får frataget sin autorisation i Danmark, alene har hjemmel til at informere et andet nordisk land om begrundelsen for fratagelsen, hvis Sundhedsstyrelsen på forhånd er bekendt med, at den pågældende sundhedsperson også har en autorisation i det pågældende land, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
For så vidt angår overenskomsten af 14. juni 1993 om fælles nordisk arbejdsmarked
for visse personalegrupper inden for sundhedsvæsenet og veterinærvæsenet
(Arjeplog-aftalen), kan jeg oplyse, at den er ved at blive revideret.
Dette revisionsarbejde skal ses i sammenhæng med, at direktiv
2005/36/EF af 7. sep-
tember 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer sideløbende med
den nordiske overenskomst regulerer
området for udveksling af arbejdskraft mellem
medlemsstaterne i EU/EØS (anerkendelsesdirektivet).
Anerkendelsesdirektivet skal være implementeret i dansk ret inden 18. januar 2016.
Direktivet regulerer bl.a. udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om be-
grænsninger i ret til at udøve nærmere bestemte former for erhvervsmæssig virk-
somhed.
Af anerkendelsesdirektivet følger således eksempelvis, at de kompetente myndighe-
der, i Danmark Styrelsen for Patientsikkerhed, skal meddele de kompetente myndig-
heder i samtlige øvrige medlemsstater om erhvervsudøvere, hvis udøvelse af er-
hvervsmæssig virksomhed på den pågældende medlemsstats område, er blevet be-
grænset, også midlertidigt, af nationale myndigheder eller domsstole. Denne pligt
gælder i forhold til en række nærmere bestemte erhverv, herunder læger.
De ovennævnte oplysninger skal meddeles i form af en advarsel via Informationssy-
stem om det Indre Marked, kaldet IMI, senest inden for tre dage efter datoen for
vedtagelsen af den afgørelse, hvorefter den pågældende erhvervsudøver begrænses i
eller forbydes at udøve erhvervsvirksomhed.
Den sendte advarsel vil ikke indeholde en begrundelse for den afgørelse eller dom,
der ligger til grund for advarslen. Uddybende oplysninger om grunden til advarslen
skal den kompetente myndighed, der har modtaget advarslen, selv indhente bilate-
ralt via IMI, hvis det er relevant.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mads Kirkegaard