Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1615271_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31. marts 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: SUMEER
Sagsnr.: 1603844
Dok. nr.: 49354
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 377 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 377:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22. januar 2016 fra danske fysiotera-
peuter, jf. SUU alm. del – bilag 402 og herunder forholde sig til incitamentsstrukturen
i sundhedsvæsenet der fremmer operationer og kan være medvirkende til at be-
grænse den superviserede træning m.m.? ”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Sund-
hedsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
”I henvendelsen af 22. januar 2016 fra Danske Fysioterapeuter omtales Sundhedssty-
relsens retningslinje: ”Knæartrose – nationale kliniske retningslinjer og faglige visita-
tionsretningslinjer” fra 2012. I den forbindelse gives en kort orientering vedr. de nati-
onale kliniske retningslinjer, herunder implementering af retningslinjerne.
Med finansloven for 2012 blev der afsat 20 mio. kr. årligt i perioden 2012-2015, i alt
80 mio. kr., til udarbejdelse af ca. 50 nationale kliniske retningslinjer (NKR) i Sund-
hedsstyrelsen. Projektperioden er i mellemtiden blevet forlænget til medio 2016. Per
15. marts 2016 er der publiceret 33 retningslinjer, som alle findes på Sundhedsstyrel-
sens hjemmeside,
www.sst.dk.
De nationale kliniske retningslinjer er karakteriseret ved at være tværfaglige og tvær-
sektorielle og fokuserer på nedslagspunkter i patientforløbet, hvor fagfolk på områ-
det vurderer, at der er særlig behov for at afdække evidensen og lave evidensbasere-
de anbefalinger. Det er samtidig vigtigt at understrege, at de nationale kliniske ret-
ningslinjer ikke er én samlet behandlingsvejledning for et sygdomsområde, men in-
deholder anbefalinger for 8-10 udvalgte og velafgrænsede kliniske problemstillinger.
Det betyder, at retningslinjerne ikke står alene som anbefalinger for klinisk praksis,
men skal indarbejdes i landsdækkende, regionale og kommunale retningslinjer og in-
strukser på området.
Den kliniske retningslinje for knæartrose er udarbejdet i 2012, forud for ovenstående
bevilling, og er på daværende tidspunkt bygget på en systematisk litteratursøgning og
efterfølgende vurdering af den fundne, videnskabelige litteratur. Retningslinjen inde-
holder desuden to visitationsretningslinjer, som forholder sig til, hvordan patienten
skal henvises, herunder hvilke kriterier der bør være opfyldt. Der er på nuværende
tidspunkt ikke lavet en plan for opdatering af den pågældende retningslinje.
I forhold til implementering af de publicerede nationale kliniske retningslinjer, er det-
te et regionalt og kommunalt ansvar. For at understøtte implementeringen har Sund-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 377: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/2-16 fra danske fysioterapeuter, jf. SUU alm. del – bilag 402, til sundheds- og ældreministeren
hedsstyrelsen dog udarbejdet en implementeringshåndbog, som indeholder konkrete
forslag til, hvordan regioner og kommuner kan iværksætte lokale initiativer for at
fremme implementeringen. Håndbogen er tilgængelig på Sundhedsstyrelsens hjem-
meside, hvor der også findes information om den valgte metode, kommissorier til de
enkelte retningslinjer og referater fra møder i det Nationale Udvalg for de nationale
kliniske retningslinjer. Implementering af retningslinjerne drøftes desuden løbende
på møder i det Nationale Udvalg samt i Styregruppen for de nationale kliniske ret-
ningslinjer.
Det anføres desuden i notatet fra Danske Fysioterapeuter, at
”for borgere, som er ud-
redt i hospitalsregi og efterfølgende bliver tildelt en genoptræningsplan, har kommu-
nen ifølge Sundhedslovens § 140 pligt til at tilbyde gratis genoptræning. Det er imid-
lertid ikke alle kommuner, der følger denne del af lovgivningen. Fx vælger man i Sla-
gelse Kommune at tilbyde gratis deltagelse i GLAD-forløb til særligt udsatte borgere
med en genoptrænings-plan, mens andre borgere med genoptræningsplaner henvises
til privat praksis og dermed pålægges egenbetaling”.
Patienter der udskrives fra stationært afsnit, ambulatorium eller akut modtageafsnit
har retten til en genoptræningsplan efter sundhedslovens § 84, såfremt der på ud-
skrivningstidspunktet er taget lægelig stilling til, at patienten har behov for genop-
træning eller rehabilitering. Kommunalbestyrelsen har i henhold til sundhedslovens §
140, ansvaret for at tilbyde genoptræning vederlagsfrit på grundlag af den lægefagli-
ge vurdering af genoptræningsbehovet, som er indeholdt i genoptræningsplanen.
Sundhedslovens § 140, stk. 3 fastlægger, at kommunerne kan tilbyde genoptrænin-
gen ved egne institutioner eller ved indgåelse af aftale herom med regionsråd, andre
kommunalbestyrelser eller private institutioner. Det er kommunen, der visiterer pati-
enten til de konkrete indsatser jf. vejl. 9759 af 08-10-2014.
Jf. vejledning om genoptræning og vedligeholdelsestræning i kommuner og regioner,
afsnit 13.1, kan patienter, der har været vurderet lægefagligt ved udskrivelse, klage til
Patientombuddet over den lægefaglige vurdering af patientens genoptræningsbehov,
og den evt. sundhedsfagligt begrundede tidsfrist for opstart af indsatsen. En patient
kan også klage over den lægefaglige vurdering af patientens genoptræningsbehov i
situationer, hvor en læge ikke finder, at patienten har et genoptræningsbehov efter
udskrivning fra et sygehus – og dermed heller ikke har behov for en genoptrænings-
plan. En patient kan desuden klage over sundhedspersoners faglige virksomhed i for-
bindelse med udførelsen af genoptræningen, herunder klage over hvorvidt genop-
træningsydelsen svarer til almindelig anerkendt faglig standard, og om sundhedsper-
sonen har udvist omhu og samvittighedsfuldhed. Patienten kan endvidere klage til
Patientombuddet over kommunens vurdering af, om patienten skal have genoptræ-
ning på basalt eller avanceret niveau, når patienten har fået en genoptræningsplan til
almen ambulant genoptræning. Klager over serviceniveauet, herunder manglende
overholdelse af tidsfrist, ventetider og organiseringen af genoptræning, i forhold til
genoptræning, der ydes af kommunen efter udskrivning fra sygehus, skal rettes til
den kommune, der yder genoptræningen.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Erich Erichsen
Side 2