Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1617368_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 6. april 2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 1603770
Dok. nr.: 43081
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 358 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 358:
”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at der er eller tidligere har eksisteret et
register kaldet »www.ordiprax.dk«, der indeholder data fra lægemiddelstatistikregi-
teret, og hvor man har kunne følge den enkelte læges ordinationsmønster, og har
dette register i så fald været i overensstemmelse med det anmeldte formål for læ-
gemiddelstatistikregisteret?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Sund-
hedsdatastyrelsen:
”Sundhedsdatastyrelsen har en hjemmeside
www.ordiprax.dk
. Ordiprax er ikke et
register, men en visningsplatform, hvor der vises udvalgte, afgrænsede og summere-
de lægemiddeloplysninger. Det er oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret og
det administrative registeret, der vises, men inden visning til de lukkede dele af
www.ordiprax.dk
er der sket en afgrænsning af data i forhold til oplysninger fra Sy-
gesikringsregisteret, således at
www.ordiprax.dk
kun indeholder oplysninger om
praktiserende læger, hvor lægemidlet er købt af borgere, der er tilknyttet lægeprak-
sis. Der vises således ikke data fra Sygesikringsregisteret, men oplysninger fra Syge-
sikringsregisteret anvendes til at sortere oplysninger fra Lægemiddelstatistikregiste-
ret og det administrative register fra, hvor ordinerende læge ikke er en alment prakti-
serende læge og der ikke er en fast behandlerrelation mellem læge og modtagende
borger.
Ordiprax består at af en offentlig del, hvor lægemiddelforbruget kan følges på regi-
onsniveau. Hjemlen for denne visning er apotekerlovens § 11, stk. 2.
I den lukkede del kan almenpraktiserende læger logge på og følge deres egne ordina-
tioner til egne patienter på summeret, ikke borgerhenførbart niveau. Hjemlen for
denne visning er apotekerlovens § 11, stk. 3, og videregivelsesbekendtgørelsen § 7
om receptudstederes indsigtsret i egne ordinationer. Disse første to visninger er i
overensstemmelse med formålet med statistikregisteret.
I en yderligere lukket del kan de regionale lægemiddelkonsulenter logge på og se læ-
gemiddeloplysninger på regionens læger på ydernummer og summeret, ikke-
borgerhenførbart niveau. Oplysninger, der kan ses af de regionale lægemiddelkonsu-
lenter, er lægehenførbare for de ydere, hvor der kun er tilknyttet en læge pr. yder-
nummer. Hjemlen for visninger er apotekerloven § 11, stk. 3, videregivelsesbekendt-
gørelsens § 2. Adgangen er givet til de regionale lægemiddelkonsulenter med henblik
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om det er korrekt, at der er eller tidligere har eksisteret et register kaldet »www.ordiprax.dk«, der indeholder data fra lægemiddelstatistikregisteret, og hvor man har kunne følge den enkelte læges ordinationsmønster, til sundheds- og ældreministeren
på at fremme rationel lægemiddelanvendelse, der er en del af formålet med læge-
middelstatistikregisteret, eller med henblik på en vurdering af hensigtsmæssigheden
af konkrete receptudstederes ordinationer, der er et administrativt formål. Formålet
med de regionale lægemiddelkonsulenters adgang med henblik på at vurdere hen-
sigtsmæssigheden af konkrete receptudstederes ordinationer vurderes at være et
administrativt formål, og uforeneligt med et statistikregister. Formålet med dette er
dog ikke kontrol, da de regionale konsulenter ikke er myndighed på området, men
derimod at give konsulenterne et overblik til at sikre den rette vejledning af regio-
nens læger i forhold til målet om den mest rationelle ordinationsadfærd. Visningen i
ordiprax er 12 kvartaler. Data er således stillet til rådighed i længere tid end de to
måneder, der fremgår af anmeldelsen af det administrative register.”
Jeg kan henholde mig hertil, idet jeg supplerende kan oplyse, at jeg har anmodet
Sundhedsdatastyrelsen om at gå i dialog med Datatilsynet med henblik på en vurde-
ring af Ordiprax og anmeldelserne af Lægemiddelstatistikregisteret og Lægemiddel-
administrationsregisteret i relation hertil.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mie Saabye
Side 2