Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1619118_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11. april 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: SUMLDA
Sagsnr.: 1603649
Dok. nr.: 38292
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 343 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Spørgsmål nr. 343:
”Vil ministeren give en begrundet og samlet oversigt over bevillinger i 2015, 2016 og
2017, som er udsat, tilført eller omprioriteret fra forebyggelsesområdet siden rege-
ringens tiltræden, herunder men ikke begrænset til følgende emner; forebyggelses-
pakker, de nationale mål for danskernes sundhed, forebyggende sundhedstjek, mål-
rettede tilbud i sundhedsplejen, initiativer om tidlig opsporing af sygdom herunder
screening samt patientinddragelse?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at understrege, at regeringen løfter sundhedsområdet i 2016
med 2,4 mia. kr. med særlig fokus på løft til ny medicin, ældre medicinske patienter
og demens samt patientrettigheder mv. Der indgår en række forebyggelseselementer
i de indsatser, som samlet giver løftet på de 2,4 mia. Kr.
I spørgsmålet fokuseres på bevillinger til forebyggelse, hvilket forstås sådan, at der
konkret spørges til de midler, som er afsat på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet.
Også i de konkrete bevillinger indgår forebyggelseselementer, og det er derfor svært
at afgrænse, hvornår der er tale om rene forebyggelsesmidler, midler hvor forebyg-
gelseselementer indgår og midler, hvor forebyggelseselementer ikke indgår, jf. også
de oplistede emner i spørgsmålet.
./.
Ved besvarelsen af det stillede spørgsmål er der derfor taget udgangspunkt i den
oversigt, som indgik i besvarelsen af spørgsmål 28 (L 1 Forslag til finansloven for
2016), og som viser de samlede omprioriteringer, som den nuværende regering har
foretaget i forhold til den tidligere SR-regering. Denne oversigt er herefter justeret så-
ledes, at den indeholder de midler, der er blevet tilført på FL 2016, jf. vedlagte
Bilag
1: Bevillinger 2015-2017, som er udsat, omprioriteret eller tilføjet siden regeringens
tiltræden).
Det skal bemærkes, at de midler, der blev afsat på konto 16.21.08. Partnerskaber til
realisering af de nationale mål på finansloven for 2014, jf. det sundhedspolitiske ud-
spil ”Mere borger, mindre patient – et stærkt fælles sundhedsvæsen” af 2. maj 2013,
ikke indgår i oversigten i bilag 1, da de er videreført uændret.
Udsatte bevillinger:
Som det fremgår af bilag 1 er der ingen udsatte bevillinger.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om en begrundet og samlet oversigt over bevillinger i 2015, 2016 og 2017, som er udsat, tilført eller omprioriteret fra forebyggelsesområdet siden regeringens tiltræden, til sundheds- og ældreministeren
1619118_0002.png
Omprioriteret bevillinger:
Omprioriteringerne er begrundet i, at regeringen har vurderet, at de omprioriterede
midler enten manglede et stærkt fagligt grundlag eller kunne prioriteres bedre end
via meget specifikke puljer.
I den sammenhæng skal det dog bemærkes, at regeringen på en række områder har
videreført den daværende SR-regerings prioriteter på sundhedsområdet. Disse midler
er enten blevet afsat på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet i forbindelse med for-
slag til finanslov for 2016 eller tilført regionernes og kommunernes bloktilskud i for-
bindelse med økonomiaftalen for 2016.
Tilførte bevillinger:
Samtlige midler, der er tilført § 16. Sundheds- og Ældreministeriet i forbindelse med
satspulje- og finanslovsforhandlingerne for 2016, fremgår af bilag 1. Det skyldes, at
det er svært at afgrænse, hvornår der er tale om rene forebyggelsesmidler.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Lasse Damgaard
Side 2