Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1613387_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 22. marts 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPJBJ
Sagsnr.: 1603568
Dok. nr.: 42005
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 327 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Spørgsmål nr. 327:
”Ministeren bedes oplyse, hvor man kan klage til vedrørende rehabilitering i kommu-
nalt regi?”
Svar:
Begrebet rehabilitering bruges i flere forskellige sammenhænge. På sundheds- og
ældreområdet anvendes rehabiliteringsbegrebet dels i forbindelse med genoptræ-
ning efter sundhedslovens § 140 og dels i forbindelse med rehabiliteringsforløb efter
servicelovens § 83 a.
Om klagemuligheder i forhold til genoptræning efter sundhedslovens § 140 kan jeg
oplyse følgende:
Styrelsen for Patientsikkerhed behandler klager over den sundhedsfaglige virksom-
hed, der udøves af autoriserede sundhedspersoner. Klager over sundhedspersoners
faglige vurderinger vedrørende patienters genoptræningsbehov, uanset om genop-
træningen er leveret i kommunalt eller regionalt regi, kan således indbringes for Sty-
relsen for Patientsikkerhed, ligesom mangelfuld journalføring og manglende samtyk-
ke også kan indbringes herfor.
Ligeledes kan der klages til Styrelsen for Patientsikkerhed over sundhedspersoners
faglige virksomhed i forbindelse med udførelsen af genoptræningen, herunder hvor-
vidt genoptræningsydelsen svarer til almindelig anerkendt faglig standard, og om
sundhedspersonen har udvist omhu og samvittighedsfuldhed i forbindelse hermed.
Klager over serviceniveauet, herunder manglende overholdelse af tidsfrist, ventetider
og organiseringen af genoptræning, skal rettes til den kommune, der yder genoptræ-
ningen.
Om klagemuligheder i forhold til rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a kan
jeg oplyse følgende:
En afgørelse om et tilbud efter servicelovens § 83 a betyder, at der er tildelt et samlet
rehabiliteringsforløb. Afgørelsen om tildeling af et rehabiliteringsforløb kan påklages
til Ankestyrelsen, jf. servicelovens § 166. Processen for at klage følger kapitel 10 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område. Klagen skal indgives til
kommunalbestyrelsen, der skal genvurdere sin afgørelse og sende sagen videre til
Ankestyrelsen inden 4 uger, hvis den ikke ændrer sin afgørelse ved genvurderingen.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om, hvor man kan klage til vedrørende rehabilitering i kommunalt regi, til sundheds- og ældreministeren
Borgeren skal under rehabiliteringsforløbet have den hjælp, som borgeren har behov
for. Hjælpen skal ses som en del af det samlede rehabiliteringsforløb, og der skal ikke
træffes særskilt afgørelse herom. Hvis en borger under et rehabiliteringsforløb ansø-
ger om anden hjælp og støtte, skal kommunalbestyrelsen behandle ansøgningen i
overensstemmelse med de gældende regler herfor, herunder træffe afgørelse herom.
Kommunalbestyrelsen skal også vurdere modtagerens behov for hjælp, hvis modta-
geren ikke gennemfører rehabiliteringsforløbet. Kommunalbestyrelsens afgørelser
herom kan påklages til Ankestyrelsen, jf. servicelovens § 166.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om det generelle serviceniveau kan ikke indbringes
for anden administrativ klagemyndighed, jf. § 60, stk. 3, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Sådanne afgørelser er derimod omfattet af
Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne, jf. § 47 i lov om kommunernes styrelse.
Tilsynet under Statsforvaltningen kan ikke tage stilling til serviceniveauet, men kun
om serviceniveauet lever op til lovgivningens krav. Statsforvaltningen beslutter selv,
om der er tilstrækkeligt grundlag for at rejse en tilsynssag, jf. § 49 i lov om kommu-
nernes styrelse.
Klage over tilrettelæggelse af sagsbehandlingen, sagsbehandlingstid, personalets op-
træden mv. i en kommune kan rettes til borgmesteren, som er den øverste daglige
leder af forvaltningen. Klager over disse emner kan også rettes til ombudsmanden.
Klage over faktisk forvaltningsvirksomhed i en kommune rettes tilsvarende til kom-
munen. Ved faktisk forvaltningsvirksomhed forstås den faktiske gennemførelse af
myndighedens opgaver efter den sociale lovgivning, f.eks. hvornår maden bliver bragt
ud, eller hvor hjemmehjælperen i det konkrete tilfælde vurderer, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt at lade modtageren benytte sig af muligheden for fleksibel hjemme-
hjælp.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Jens Bjerg Johansen
Side 2