Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1606168_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2016 - 1819
Doknr.
326540
Dato
02-03-2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 22.02.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 320 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (K).
Spørgsmål nr. 320:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke variable der skal indgå i kommunernes beregning
af kontroludbud ved udbud af opgaver på plejehjems- og hjemmeplejeområdet?”
Svar:
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at afgive et kontrolbud ved udbud af opgaver
på plejehjems- og hjemmeplejeområdet, skal kommunalbestyrelsen følge reglerne om
afgivelse af kontrolbud, der er fastsat i Social- og Indenrigsministeriets bekendtgørelse
nr. 607 af 24. juni 2008 om kommuners og regioners beregning og afgivelse af kon-
trolbud. I så fald skal den kommunale leverandør afgive tilbud på lige fod med alle
andre leverandører.
Beregningen af omkostningerne ved kontrolbud skal omfatte de samlede langsigtede
gennemsnitsindtægter og -omkostninger, som den kommunale leverandør har. Mere
konkret skal beregningen af omkostningerne ved kontrolbud omfatte:
1. Alle de direkte omkostninger, som den kommunale leverandør har, fx løn, køb
af materialer og tjenesteydelser, reparations- og vedligeholdelsesudgifter,
husleje mv.
2. Alle de indirekte omkostninger, som den kommunale leverandør har, fx lokale-
og kontorudgifter, indirekte lønomkostninger, IT-udgifter, udgifter til ledelse og
administration, forsikringer, forrentning og afskrivning af drifts- og anlægskapi-
tal mv.
Omkostninger forbundet med den politiske virksomhed og myndighedsopgaven på
ældreområdet skal ikke indgå i opgørelsen af omkostningerne, da disse ikke er en del
af den udbudte opgave.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann