Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
DEPSSK
1601719
14888
03. februar 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[11. februar 2016 kl. 15.30 – 17.00 Christiansborg, lokale 1-133]
Tale til samråd om en værdig ældrepleje
Jeg vil gerne sige tak for indkaldelsen til dette samråd om,
hvordan vi sikrer, at kommunerne får bedre rammer til at levere
en værdig ældrepleje.
Jeg redegør gerne for regeringens politik på et område, som vi
prioriterer meget højt.
Regeringen har sammen med partierne bag finanslovsaftalen for
2016 løftet sundheds- og ældreområdet med i alt 3,4 mia. kr. i
2016. Blandt andet til en handlingsplan for den ældre
medicinske patient, og, som jeg kommer tilbage til, med 1 mia.
kr. årligt fra 2016 og frem til en mere værdig ældepleje.
***
Baggrunden for samrådet er bl.a. TV2s reportager fra november
2015, hvor vi så flere eksempler på dårlig ældrepleje på
plejehjem.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
Jeg vil godt starte med at slå fast, at for mig er det ikke
værdigt, når vi ser nogle plejehjem, hvor toiletbesøg bliver
skemalagt, og hvor beboerne kan ligge flere timer i en våd
seng.
o
Jeg vil i den forbindelse understrege, at kommunerne har
et lovgivningsmæssigt ansvar for at tilbyde den
nødvendige hjælp og pleje til ældre borgere, som ikke
længere kan klare sig selv.
o
Det er kommunerne, der har ansvaret for, at der er
tilstrækkeligt med personale på plejehjemmene, og at der
er en ledelse på det enkelte plejehjem, der kan sikre en
god kultur og kvalitet i plejen.
***
Vi er fra regeringens side meget opmærksomme på forholdene i
ældreplejen. Det er også derfor, at vi fra regeringens side
investerer i ældreplejen og arbejder målrettet på at få skabt
nogle gode rammer for en mere værdig ældrepleje.
o
Det er regeringens politik, at ældre borgere, hvad enten
de bor på et plejecenter eller i egen bolig, skal have en
værdig pleje og omsorg, så de kan fortsætte med at leve
det liv, de ønsker med størst mulig livskvalitet og
selvbestemmelse.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
I finanslovsaftalen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti er vi derfor blevet enige
om en samlet model for, hvordan vi sikrer mere
værdighed i ældreplejen. Hvor der både ses på værdierne
i ældreplejen og afsættes flere midler til en mere værdig
ældrepleje.
***
Vi har fremsat et lovforslag om, at alle landets kommuner skal
udarbejde en værdighedspolitik på ældreområdet. Et lovforslag,
som under 1. behandlingen fik opbakning fra næsten alle partier
i Folketinget. Det er jeg selvfølgelig glad for.
Med værdighedspolitikken forpligtes den enkelte kommune til
at beskrive sine overordnede værdier og prioriteringer på
ældreområdet.
Kommunerne skal som minimum i deres værdighedspolitik
forholde sig til 5 centrale områder i ældreplejen:
Livskvalitet
Selvbestemmelse
Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i
plejen
Mad og ernæring samt
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
En værdig død
o
Det er områder, som kræver, at kommunerne kommer
bredt omkring i drøftelserne af, hvad der kan give en
mere værdig ældrepleje i den enkelte kommune.
o
Og det er områder, som kan rumme drøftelser og
prioriteringer af stort set alle aspekter af en mere værdig
ældrepleje.
o
Endelig vil jeg godt pointere, at de fem punkter vel at
mærke er minimumskrav til, hvilke områder kommunerne
skal drøfte. Den enkelte kommunalbestyrelse kan
selvfølgelig godt vælge andre områder til.
***
Med lovforslaget har vi vægtet, at kommunernes arbejde med
værdighedspolitikken sker ved en inddragende proces.
o
Vi ønsker at sikre, at der kommer en dialog i den enkelte
kommune - både med de ældre selv og med de
mennesker, der til dagligt er i berøring med kommunens
ældrepleje.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
Derfor stiller vi i lovforslaget krav om, at
kommunalbestyrelserne skal inddrage både ældrerådet og
andre relevante parter, når værdighedspolitikkerne skal
laves.
o
Det er mit indtryk, at mange kommuner allerede er godt i
gang med at udarbejde deres værdighedspolitikker, og at
de som en del af dette arbejde virkelig vægter
inddragelsen af aktørerne på ældreområdet.
o
Esbjerg Kommune har eksempelvist lige arrangeret et
stort borgermøde for at få input til arbejdet med en mere
værdig ældrepleje.
***
Men lovforslaget om værdighedspolitikker står ikke alene.
o
For at løfte ældreplejen og sikre en mere værdig pleje
afsatte vi 1 milliard kr. ekstra årligt på finansloven for
2016.
o
Midlerne skal styrke kommunernes arbejde med en mere
værdig ældrepleje.
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
Midlerne kan bl.a. anvendes til varme hænder og
kompetenceudvikling med fokus på arbejdet med
værdighed.
o
Den enkelte kommune afgør, ud fra en konkret vurdering i
kommunen af, hvor behovet er størst, hvad midlerne skal
anvendes til.
o
Der er tale om nye midler, som ligger ud over
kommunernes vedtagne budgetter for 2016. Midler, der
kan anvendes til nye initiativer eller til udvidelse af
eksisterende initiativer.
***
Når det er sagt, så mener jeg ikke, at for eksempel skemalagte
toiletbesøg kun handler om kommunernes økonomi. Langt fra.
Det handler
også
om manglende ledelse, og en kultur, hvor
systemet, og ikke borgeren, er i centrum.
Vi skal have borgerne i centrum, og det kræver blandt andet:
o
at personalet møder den enkelte med værdighed og
respekt.
o
At personalet kender borgeren og borgerens livshistorie,
så man ved, hvordan man skal møde borgeren.
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
Og at der er en tydelig ledelse, der sikrer, at der ikke lokalt
opstår kulturer og arbejdsgange, der ikke tager hensyn til
den enkelte borgers behov.
Jeg håber derfor også, at udarbejdelsen af værdighedspolitikker
vil være med til at skabe en diskussion på den enkelte
arbejdsplads om, hvordan kulturen og arbejdsgangene bedst
understøtter en mere værdig ældrepleje.
***
Af samrådsspørgsmålet kan man få det indtryk, at
socialdemokraterne mener, at det er et problem for
kommunerne, at ældremilliarden er blevet omlagt til blokken.
Men lad mig slå fast. Det er det ikke.
o
Det var kommunerne selv, der i forbindelse med
forhandlingerne om kommuneøkonomiaftalen for 2016
ønskede, at ældremilliarden skulle omlægges til
bloktilskuddet.
o
Og som spørgeren selv på et tidligere samråd har
bekræftet, så er ældremilliarden ikke afskaffet. Der var en
milliard ekstra til kommunerne i 2014 og 2015, og det er
der fortsat i 2016 og frem.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
Endelig bliver jeg også nødt til at sige, at det ikke kun var
den tidligere regerings ældremilliard, som det fremgår af
samrådsspørgsmålet. Finanslovsaftalen for 2014 blev
indgået med Venstre og Det Konservative Folkeparti. Vi
har således gennem flere år prioriteret at afsætte flere
midler til ældreområdet.
***
Jeg vil også godt aflive myten om, at regeringen skulle have
skåret ned på ældreområdet i 2016.
o
Regeringen og KL blev i kommuneøkonomiaftalen for
2016 enige om at indføre et omprioriteringsbidrag i det
kommunale udgiftsloft på 1 pct. svarende til ca. 2,4 mia.
kr. i 2016.
o
Samtidig blev regeringen og KL enige om, at der
tilbageføres 1,9 mia. kr. af omprioriteringsbidraget i 2016
til kommunerne til prioriterede indsatser på de
borgernære serviceområder.
o
Endvidere har vi med finansloven for 2016, som tidligere
nævnt, afsat 1 mia. kr. til, at ældre borgere skal have en
værdig pleje og omsorg.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
o
Det betyder derfor samlet set, at kommunernes service
løftes med �½ mia. kr. fra 2015 til 2016.
***
Derudover har vi også, sammen med satspuljepartierne, bl.a.
afsat 470 mio. kr. over fire år til en national handlingsplan for
demens 2025.
Det har vi, fordi vi som regering er klar til at påtage os en del af
ansvaret for at styrke demensindsatsen i Danmark.
Handlingsplanen udarbejdes i en bred og inddragende proces
med de relevante aktører på området.
o
Jeg er derfor pt. i gang med at indhente inspiration til
handlingsplanen både i Danmark og i udlandet. Det sker
bl.a. ved at spørge dem, det hele handler om – mennesker
med demens og deres pårørende – hvad der er vigtigt for
dem.
o
Disse input skal, sammen med et fagligt oplæg udarbejdet
af Sundhedsstyrelsen, danne afsæt for den endelige
nationale handlingsplan for demens 2025.
o
En plan som regeringen forventer at præsentere i
efteråret 2016.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 11/2-16 om ældrepleje i kommunerne, til sundheds- og ældreministeren
Regeringen prioriterer således ældreplejen og har allerede
igennem det sidste halve år igangsat en række tiltag, som er
med til at skabe mere værdighed og tryghed i ældreplejen.
***
Tak for ordet.
Side 10