Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1619421_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 11. april 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPMWA
Sagsnr.: 1602997
Dok. nr.: 24257
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 8. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 273 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 273:
”Kan ministeren bekræfte, at Styrelsen For Patientsikkerhed ikke indhenter straffeat-
tester og medtager disse som grundlag, når styrelsen autoriserer sundhedspersoner?
Ministeren bedes i bekræftende fald redegøre for årsagerne til denne praksis og op-
lyse, om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at der fremover indhentes straffeatte-
ster, så man f.eks. kan undgå en situation, hvor man overser, at en sundhedsperson,
der har forgrebet sig på en patient, i forvejen havde en dom for overgreb. ”
Svar:
Det er helt afgørende, at man som patient og pårørende kan have tillid til de sund-
hedspersoner, der arbejder i sundhedsvæsenet og i den kommunale plejesektor.
Jeg er derfor også meget optaget af, at vi stiller klare og skrappe krav til de personer,
der søger om at blive autoriserede eller får tildelt autorisation efter endt uddannelse,
og at der bliver ført effektivt tilsyn med de sundhedspersoner, der er ansat til at tage
sig af syge og svage borgere.
Derfor har jeg også med en kommende lovpakke lagt op til at stramme reglerne for
sundhedsautorisationer, så Styrelsen for Patientsikkerhed bl.a. får bedre mulighed for
hurtigere at stoppe sundhedspersoner, der er til fare for patienter og borgere.
Det kan oplyses, at der årligt udstedes cirka 10.000 autorisationer.
I forhold til spørgsmålet om indhentelse af straffeattester i forbindelse med udstedel-
se af autorisationer, har jeg forelagt spørgsmålet for Styrelsen for Patientsikkerhed.
På baggrund af Styrelsen for Patientsikkerheds udtalelse kan jeg bekræfte, at der som
udgangspunkt ikke indhentes straffeattester i forbindelse med afgørelsen om autori-
sation af dansk uddannede sundhedspersoner.
Det hænger sammen med, at styrelsen som udgangspunkt kun vurderer, om de per-
soner, der søger om en autorisation eller får tildelt autorisation efter endt uddannel-
se, har tilegnet sig bestemte faglige kvalifikationer ved at have gennemgået en be-
stemt lovreguleret uddannelse og for lægers og tandlægers vedkommende har aflagt
læge-/tandlægeløfte.
Men det er klart, at styrelsen vil indhente den relevante information, hvis styrelsen
får mistanke om, at ansøgeren har begået et strafbart forhold, der ville begrunde, at
søgeren ikke opfylder kravet til autorisation.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om ministeren kan bekræfte, at Styrelsen For Patientsikkerhed ikke indhenter straffeattester og medtager disse som grundlag, når styrelsen autoriserer sundhedspersoner, til sundheds- og ældreministeren
Styrelsen for Patientsikkerhed har samtidig peget på, at det er arbejdsgiverens ansvar
at sikre, at der indhentes referencer og eventuelt straffe- og børneattester, hvis det
findes relevant i det konkrete tilfælde.
Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse er i øvrigt, at indsatsen ved at skulle ind-
hente straffeattester ikke antages at ville stå mål med de relevante oplysninger, som
attesterne eventuelt kun i meget få tilfælde ville kunne bidrage med.
Særligt for danske studerende har Styrelsen for Patientsikkerhed oplyst mig om, at
styrelsen af og til modtager bekymringshenvendelser fra uddannelsesinstitutioner,
medstuderende, kollegaer og lignende. Styrelsen undersøger disse henvendelser.
Hvis det er relevant, får disse studerende en markering i Styrelsen for Patientsikker-
heds system, således, at styrelsen er opmærksom på dem, når de senere ansøger om
autorisation. Dermed har styrelsen også mulighed for at undlade at udstede autorisa-
tion, hvis bekymringerne skulle vise sig at være relevante i forhold til autorisationsud-
stedelse.
I forhold til udenlandsk uddannede sundhedspersoner anmoder Styrelsen for Pati-
entsikkerhed i visse tilfælde om straffeattester fra ansøgers hjemland, særligt hvis
den pågældende profession ikke er reguleret i landet, hvor uddannelsen er gennem-
ført. I alle andre tilfælde indhenter Styrelsen for Patientsikkerhed et
Certificate of
Current Professional Status-bevis
hos autorisationsmyndighederne i det land, hvor
ansøgeren er uddannet.
Et Certificate of Current Professional Status-bevis
indeholder oplysninger om, hvor-
vidt den konkrete ansøger er underlagt sanktioner i forhold til sit virke, herunder op-
lysninger om eventuelt strafferetlige forhold. Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer
i forbindelse med behandlingen af ansøgningen om autorisation, hvorvidt eventuelle
sanktionsoplysninger på det modtagne bevis er af en sådan karakter, at de er en hin-
dring for udstedelsen af autorisation i Danmark.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Mathilde Augusta Wahl
Side 2