Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1595118_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning
Besvarelse af:
1) § 71-tilsynets samrådsspørgsmål A.
2) SUU samrådsspørgsmål S.
28. januar 2016, § 71-tilsynet samt
Sundheds- og Ældreudvalget.
Tid og sted
Samrådsspørgsmål A
”Ministeren bedes kommentere Ankestyrelsens undersøgelse af
kommunernes håndtering af magtanvendelsesregler over for
borgere med demens fra november 2015, herunder redegøre for
om ministeren finder, at personalets viden om anvendelse af magt
er tilstrækkelig, siden der træffes så mange forkerte beslutninger,
samt om personalet har kendskab til Folketingets § 71-tilsyn.”
Samrådsspørgsmål S, stillet af Karin Nødgaard (DF)
”Hvordan vil ministeren sikre, at regler og retningslinjer overholdes
i forbindelse med magtanvendelse overfor ældre og demente?”
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0002.png
Indledning
Tak for invitationen til samrådet.
Det er godt, at det kan lade sig gøre at holde et fælles samråd i §
71-tilsynet og Sundheds- og Ældreudvalget.
Generelt om afvikling af talerne og baggrund
Sundheds- og ældreministeren skal besvare tre og jeg to
samrådsspørgsmål.
De fem samrådsspørgsmål A, Q, R, S og T er stillet på baggrund
af Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes håndtering af
magtanvendelsesreglerne over for borgere med demens.
Det bliver sådan, at jeg i min tale besvarer samrådsspørgsmål A
fra § 71-tilsynet først. Derefter vil jeg besvare samrådsspørgsmål
S fra Sundheds- og Ældreudvalget. I forbindelse med mit svar på
samrådsspørgsmål S kommer jeg ind på den del af spørgsmål R,
der handler om, hvilke overvejelser Ankestyrelsens undersøgelse
giver anledning til i forhold til antallet af fejl.
Efter min tale vil sundheds- og ældreministeren besvare
samrådsspørgsmål Q, R og T fra Sundheds- og Ældreudvalget.
1
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0003.png
Før jeg begynder på min besvarelse af samrådsspørgsmål A, tror
jeg, at det kan være nyttigt at genopfriske ressortfordelingen
imellem sundheds- og ældreministeren og mig i forhold til dagens
tema.
Det er sådan, at reglerne på ældreområdet og dermed
kommunernes opgaver med at sikre, at borgere med demens får
den pleje og omsorg, de har behov for, hører under sundheds- og
ældreministeren. Det samme gør reglerne om kommunernes tilsyn
med indsatsen i plejeboligerne. Jeg har ansvaret for reglerne om
magtanvendelse for alle borgere, der modtager en indsats efter
serviceloven, dvs. både ældre, handicappede og øvrige
målgrupper. Det er nemlig det samme regelsæt som regulerer
magtanvendelse, for alle disse grupper.
Samrådsspørgsmål A
Jeg vil nu gå over til min besvarelse af samrådsspørgsmål A. I
spørgsmålet er jeg blevet bedt om at kommentere Ankestyrelsens
undersøgelse af kommunernes håndtering af
magtanvendelsesreglerne over for borgere med demens.
Jeg er endvidere blevet bedt om at redegøre for, om jeg finder, at
personalets viden om anvendelse af magt er tilstrækkelig, samt
2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0004.png
om personalet har kendskab til Folketingets § 71-tilsyn.
Kommentarer til Ankestyrelsens undersøgelse
Ankestyrelsens rapport indeholder en praksisundersøgelse af 57
konkrete sager om magtanvendelse over for borgere med demens
og en spørgeskemaundersøgelse i kommunerne om bl.a. deres
praksis og retningslinjer for brug af magtanvendelse. Derudover
omfatter rapporten også anbefalinger fra Ankestyrelsen til
kommunerne. Jeg vil komme ind på alle tre elementer.
Ankestyrelsen vurderer, at 53 pct. af de 57 sager ikke er i
overensstemmelse med regler og praksis. Sagerne ville derfor
enten være blevet hjemvist til ny behandling i kommunerne eller
ændret, hvis de havde været klagesager i Ankestyrelsen.
I knap 2/3 af de undersøgte 57 sager vurderer Ankestyrelsen, at
der er gennemført magtanvendelse på et utilstrækkeligt
oplysningsgrundlag. Det kan enten betyde, at betingelserne for
indgrebet ikke har været opfyldt i alle sagerne, eller at
betingelserne var opfyldt, men at de skriftlige oplysninger i sagen
var mangelfulde. Lad mig give et eksempel fra rapporten. En
borger er blevet akut fastholdt. Det fremgår ikke af den skriftlige
sag, om der i situationen har været nærliggende risiko for
væsentlig personskade, og derfor kan Ankestyrelsen ikke vurdere,
3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0005.png
om fastholdelsen var berettiget. Sagen var altså mangelfuldt
oplyst, men det udelukker jo ikke, at betingelserne for at kunne
fastholde personen rent faktisk var til stede i situationen.
Ankestyrelsen vurderer endvidere, at kommunerne kunne have
peget på pædagogiske tiltag som alternativ til magtanvendelsen i
30 ud af 54 sager. Det tyder på, at magtanvendelsen ikke har
været nødvendig i alle sagerne.
Endelig har Ankestyrelsen fundet, at kommunerne ikke har lavet
handleplaner for indsatsen i 19 pct. af de 57 sager, som der er
krav i serviceloven om, at de skal.
Jeg synes naturligvis, at resultaterne af praksisundersøgelsen er
bekymrende. Reglerne skal følges. Det er et kommunalt ansvar at
sikre, der kun skrides til magtanvendelse, når det er absolut
nødvendigt.
Rapporten viser dog også, at det er et vanskeligt område, vi har
med at gøre, hvor personalet ude i tilbuddene i den konkrete
situation skal foretage nogle svære vurderinger.
Rapporten viser, at der er behov for, at kommunerne bliver bedre
til at håndtere magtanvendelsesområdet. Det er i den forbindelse
4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0006.png
helt centralt, at det personale, der yder hjælp til borgere med
demens, har tilstrækkelig viden om reglerne om magtanvendelse
og handler derefter. Og så skal kommunerne og medarbejderne i
plejeboligerne have mere fokus på at forebygge brug af magt over
for borgere med demens.
Men før jeg går nærmere ind i det, vil jeg kommentere nogle af
resultaterne i spørgeskemaundersøgelsen.
84 pct. af kommunerne har retningslinjer for alternativer til
magtanvendelse. Det er positivt, for det er jo vigtigt, at
magtanvendelse forebygges og kun anvendes, når det er
nødvendigt.
Det er imidlertid kun 30 ud af 81 kommuner, der har svaret, at de
har retningslinjer for overvågning af personer, som er fastspændt
med stofseler.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er lovkrav om, at
kommunerne skal fastsætte retningslinjer herfor, det er en
mulighed kommunerne har. Men jeg synes, at det kunne være et
område, hvor kommunerne generelt kunne lade sig inspirere af
hinanden. Indholdet i lokale retningslinjer kan jo være med til at
tegne et nyttigt billede af kommunernes udmøntning af
5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0007.png
magtanvendelsesreglerne. Når det handler om anvendelsen af
stofseler, kan jeg forstå, at de fleste kommuner allerede har
forholdt sig til deres instrukser og vejledning på området. Det
synes jeg er positivt.
Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes til
kommunen. Det er begrundet i et retssikkerhedshensyn over for
borgeren. Mange kommuner har imidlertid over for Ankestyrelsen
oplyst, at indberetningsskemaerne kan være vanskelige at udfylde
for plejepersonalet, og at det kan indebære fejl og mangler i
indberetningen.
Det skal der selvfølgelig gøres noget ved, og det kommer jeg
nærmere ind på i mit svar på samrådsspørgsmål S.
Vurdering af om personalets viden er tilstrækkelig
Jeg kommer nu til andet led af spørgsmål A, hvor jeg spørges, om
personalets viden er tilstrækkelig. Jeg går ud fra, at der spørges til
viden hos alle personalegrupper, der arbejder med
magtanvendelse, herunder både plejepersonalet og
sagsbehandlerne i kommunerne. Det er nemlig vigtigt at have
fokus på, at alle relevante aktører har den nødvendige viden.
6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0008.png
Rapportens resultater viser mig, at vi her har med et vanskeligt
område at gøre, hvor reglerne kan være svære at bruge for de
forskellige personalegrupper, der har med magtanvendelse over
for borgere med demens at gøre.
Dette underbygges også af det forhold, at flere kommuner i
spørgeskemaundersøgelsen over for Ankestyrelsen har peget på,
at det ikke er alle magtanvendelsesindgreb, der bliver indberettet.
I den forbindelse har nogle kommuner peget på, at der er brug for
at genopfriske medarbejdernes viden om magtanvendelse og
pligten til at indberette.
Som jeg sagde før, skal al magtanvendelse registreres og
indberettes til kommunen. Men i rapporten peges der på, at det
kan være vanskeligt for personalet at afgøre, hvor grænserne går
mellem omsorg og magtanvendelse i dagligdagen. Nogle kan
have den opfattelse, at det ikke er magtanvendelse, der skal
registreres og indberettes, når borger, der stritter imod, fastholdes
i en hygiejnesituation – fx skal have skiftet ble. Derfor bliver al
magtanvendelse ikke indberettet.
Der er et helt klart behov for, at kommuner og personalet får mere
viden om magtanvendelsesområdet og bliver bedre til at bruge
reglerne herom over for borgere med demens.
7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0009.png
Alt i alt viser rapporten mig, at kommunerne skal blive bedre til at
håndtere magtanvendelsesområdet over for borgere med
demens.
Vurdering af om personalets kendskab til § 71-tilsynet
I tredje led af spørgsmål A spørges jeg om personalets kendskab
til § 71-tilsynet.
Jeg har ikke oplysninger om personalets kendskab til § 71-tilsynet.
Det er en kommunal opgave at sikre, at personer, som
tilbageholdes i boligen, underrettes om adgangen til at rette
henvendelse til § 71-tilsynet. Det fremgår af
magtanvendelsesbekendtgørelsen. Derudover er reglerne herom
beskrevet i ministeriets vejledning om magtanvendelse.
Ankestyrelsens anbefalinger
Som afslutning på min besvarelse af samrådsspørgsmål A vil jeg
fremhæve, at Ankestyrelsen i rapporten kommer med en række
anbefalinger til kommunerne. De handler om anvendelsen af
tvangsmæssige indgreb, kommunernes vejledningspligt over for
bostederne og sagsbehandlingsregler. Jeg vil opfordre
kommunerne til at studere anbefalingerne nærmere i forbindelse
med deres arbejde med magtanvendelsesreglerne, for måske er
8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0010.png
der en eller flere af anbefalingerne, som kan hjælpe lige præcis
deres kommune med arbejdet på området.
Samrådsspørgsmål S
Jeg vil nu gå til besvarelsen af samrådsspørgsmål S. Der bliver
spurgt, hvordan jeg vil sikre, at regler og retningslinjer overholdes i
forbindelse med magtanvendelse over for ældre og borgere med
demens.
Som jeg nævnte i indledningen til talen, kommer jeg i mit svar på
dette samrådsspørgsmål ind på den del af spørgsmål R, der
handler om, hvilke overvejelser Ankestyrelsens undersøgelse
giver anledning til i forhold til antallet af fejl.
Rapporten fortæller mig, at det ikke er nok at opfordre
kommunerne til at følge Ankestyrelsens anbefalinger i rapporten.
Vi bliver også nødt til at handle centralt for at understøtte
medarbejderne i kommuner bedst muligt på dette svære område.
Derfor arbejder mit ministerium på en revision af
magtanvendelsesvejledningen, så den bliver mere klar og brugbar
for kommunerne og personalet.
9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0011.png
Rapporten har også peget på en række udfordringer i forhold til
fortolkning af reglerne, blandt andet i forhold til, hvornår der er tale
om magtanvendelse, der skal registreres og indberettes, og
hvornår der ikke er tale om magtanvendelse. I forbindelse med
revisionen af vejledningen vil resultater fra praksisundersøgelsen,
oplysninger fra kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen og
Ankestyrelsens anbefalinger indgå som inspiration til, hvordan vi
kan få beskrevet reglerne bedre og dermed hjælpe personalet
bedre.
Derudover har jeg bedt Socialstyrelsen om at gå i gang med at
forbedre skemaerne til registrering og indberetning af
magtanvendelse, så vi får mere fornuftige løsninger på
indberetningsdelen. Det kan også hjælpe kommunerne, når de
skal forholde sig til, hvordan magtanvendelsen forebygges.
Når kommuner i rapporten peger på, at skemaerne kan være
vanskelige at bruge i praksis, vil det være fornuftigt at inddrage de
praktikere, som står med udfordringerne i det daglige i arbejdet
med at udarbejde nye og forbedrede skemaer. Og det vil jeg
sørge for sker. Vi skal nemlig bruge praktikernes viden og
tilbagemeldinger til at sikre, at skemaerne bliver
anvendelsesorienterede eller lad os kalde det nemmere at
10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til social- og indenrigsministeren
1595118_0012.png
anvende i praksis.
Afslutning
Afslutningsvist vil jeg gerne opfordre kommunerne til at gå
området efter i sømmene, både når det handler om
sagsbehandlingen og den faktiske udførelse af magtanvendelsen.
Men derudover er det selvfølgelig afgørende, at der arbejdes
forebyggende på området, så vi undgår magtanvendelse mest
muligt - det vil sundheds- og ældreministeren komme ind på i sin
tale.
Tak for ordet.
11