Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
28. januar 2016 kl. 16.00-17-30, Christiansborg 1-133
Tale til samråd om magtanvendelse overfor demente
borgere
Tak til Sundheds- og Ældreudvalget og § 71-tilsynet for
samrådsspørgsmålene. Jeg vil lægge ud med at besvare
samrådsspørgsmål Q.
***
Som social- og indenrigsministeren indledningsvist fortalte, er
Ankestyrelsens undersøgelse om ”Kommuneres håndtering af
magtanvendelsesreglerne overfor borgere med demens”,
afgrænset til demente borgere.
Mennesker med demens er en af de mest sårbare grupper i
vores samfund.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
Det er mennesker, der ikke kan sætte ord på det, som de gerne
vil, eller kan fortælle hvor de har ondt, og som derfor – uden
ond vilje – kan komme til at opføre sig aggressivt.
Eller som forlader plejecentret midt om natten, fordi de ikke
ved, hvor de er og gerne vil ”hjem”.
Det stiller uden tvivl store krav til de medarbejdere, der arbejder
med plejen af demente.
Jeg tror faktisk, at de sager, der refereres til i Ankestyrelsens
undersøgelse, giver et godt indblik i, hvad det er for nogle svære
situationer, medarbejderne skal håndtere i det daglige.
- Det er borgeren, der har spist en julestjerne med jord og
ikke selv kan spytte ud.
- Og det er borgeren, der er vred, og tager fat i en anden
beboer og slår ud efter en medarbejder.
***
Brug af magt skal altid ske som den absolut sidste udvej. Når alle
andre tiltag er udtømte, og der er fare for, at den demente gør
skade på sig selv eller andre.
Det fremgår klart af lovgivningen. Og det er ikke uden grund.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
- Det handler nemlig om borgernes ret til at bestemme
over eget liv. Deres personlige frihed.
Min holdning er derfor klar. Brug af magt skal reduceres til det
absolut nødvendigste.
Jeg er dog også opmærksom på, at anvendelse af magt kan være
nødvendig i nogle situationer.
- Det gælder for eksempel, hvis en borger ikke vil have
børstet tænder, og det har stået på i flere dage.
- I den situation må plejemedarbejderne afveje borgerens
selvbestemmelse i forhold til borgerens sundhed,
herunder den mulige risiko for følgesygdomme.
***
Det leder mig videre til besvarelse af samrådsspørgsmål R, hvor
jeg skal svare på, hvilke overvejelser Ankestyrelsens rapport
giver mig anledning til.
Som det også fremgår af besvarelsen af SUU alm. del spørgsmål
135, har jeg i rapporten især hæftet mig ved, at flere kommuner
peger på, at plejepersonalet har vanskeligt ved at vurdere, hvor
grænsen går mellem omsorg og magtanvendelse.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
- Derudover har jeg hæftet mig ved, at medarbejderne har
efterspurgt mere viden om brug af magtanvendelse.
Jeg finder det derfor bekymrende, at den kommunale
myndighed i langt størstedelen af de sager, som Ankestyrelsen
har gennemgået, ikke har anvist alternativer til magtanvendelse.
- Ankestyrelsen vurderer eksempelvis, at kommunerne i 31
ud af 54 sager kunne have peget på pædagogiske tiltag
som alternativ til magtanvendelse.
Det er kommunen – altså den kommunale forvaltning eller
myndighed – der har det overordnede ansvar for anvendelsen af
magt over for borgerene.
- Deri ligger også en pligt til at vejlede medarbejderne om
reglerne for magtanvendelse.
- Ankestyrelsens rapport får mig til at tvivle på, om
kommunerne løfter den her opgave godt nok.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
Som medarbejder i plejen balancerer man hele tiden med - på
den ene side at varetage sin omsorgspligt - og på den anden side
at respektere borgerens ret til selvbestemmelse.
Derfor er det da heller ikke overraskende, at Ankestyrelsen
vurderer, at det er af stor betydning, at myndigheden anviser
konkrete alternativer til magtanvendelse samt sikrer en løbende
vejledning om reglerne.
Hvis en medarbejder én gang har søgt om tilladelse til
anvendelse af magt – eller indberettet anvendelse af magt –
uden at få at vide, at der faktisk er alternativer, er der jo ikke
noget at sige til, at medarbejderen i en lignende situation vil tro,
at det er den rette fremgangsmåde.
***
Jeg har også hæftet mig ved, at der er kommuner, der i
rapporten giver udtryk for, at det ikke er alle indgreb, der bliver
registreret og indberettet.
Det er meget problematisk af flere grunde.
- Dels vil indgrebet muligvis gentage sig, idet ingen har
mulighed for at gribe ind, når magtanvendelsen foregår i
det skjulte.
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
- Dels vil myndigheden og kommunalbestyrelsen ikke have
et reelt overblik over omfanget af magtanvendelse, og vil
derfor ikke kunne iværksætte relevante tiltag til at
forebygge magtanvendelse.
Det tyder på, at der skal ændres i kulturen omkring
magtanvendelse – og at medarbejderne i plejen skal have viden
om, hvorfor det er afgørende, at de indberetter anvendelse af
magt. Også selvom de mener, at indberetningen kan være en
tidsrøver.
Medarbejderne skal omvendt møde en åben dør og ikke være
nervøse ved, at de for eksempel stikker ud i statistikken, når de
indberetter magtanvendelse.
Det kan kun lade sig gøre, hvis der er en åben kultur omkring
magtanvendelse, og der er mulighed for at tale åbent omkring
de vanskelige situationer, man har stået i.
***
Jeg finder derfor initiativerne fra social- og indenrigsministeren,
om dels at revidere magtanvendelsesvejledningen og dels at
ændre indberetningsskemaerne og i den sammenhæng inddrage
praktikerne, meget vigtige.
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
- Også fordi dette arbejde vil bidrage til at sætte fokus på
emnet i kommunerne.
***
Jeg har også bidt mærke i, at 82 ud af 83 kommuner i
Ankestyrelsens undersøgelse oplyser, at de har en eller flere
demenskoordinatorer.
- Og at demenskoordinatorerne i stort set alle
kommunerne, står for rådgivning og uddannelse i forhold
til magtanvendelse.
Det tyder på, at kommunerne prioriterer at have medarbejdere
ansat, der har særlig viden om demens.
- Herunder også viden om hvordan man håndterer de
svære situationer i plejen af demente.
En kommune påpeger også helt konkret, at plejemedarbejderne
ikke længere oplever udfordringer i forhold til at indberette
magtanvendelse, efter, at demenskoordinatoren har
gennemført undervisning i hjemmeplejen og på plejecentrene.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
Der ligger derfor en vigtig opgave for kommunerne fremover i
forhold til at få demenskoordinatorernes viden og kompetencer
mere i spil, så medarbejderne i plejen, samt de lokale ledere, har
en aktiv sparringspartner.
***
Faktisk vil jeg sige, at når man ser på resultaterne og
anbefalingerne i Ankestyrelsens undersøgelse som helhed, så
burde den være en løftestang for kommunerne til gennemgå
deres praksis omkring magtanvendelse.
- For eksempel til at gennemgå deres retningslinjer. Og til
at få lavet noget undervisning på plejecentrene og i
hjemmeplejegrupperne.
- Det vil sige: At få sat noget fokus på det her område og
klæde medarbejderne på til at håndtere de opgaver, som
de dagligt står overfor.
***
I samrådsspørgsmål T bliver jeg spurgt til, hvad
jeg
vil gøre for at
sikre, at ældre og demente oplever respekt og værdighed og
ikke udsættes for unødig magtanvendelse.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
Jeg tror ikke, at det er nogen hemmelighed, at regeringen
prioriterer ældreområdet meget højt. Herunder også
demensområdet.
***
Partierne bag finanslovsaftalen var helt konkret enige om at
styrke kommunernes arbejde med en mere værdig ældrepleje
ved at indføre værdighedspolitikker i kommunerne og samtidigt
årligt tilføre 1 milliard kroner ekstra til en værdig ældrepleje.
Værdighedsinitiativet skal styrke kommunernes arbejde med en
værdig ældrepleje og understøtte, at arbejdet i ældreplejen har
fokus på værdighed.
***
Regeringen har også, sammen med satspuljepartierne, afsat 470
mio. kr. over fire år til en national handlingsplan for demens
2025.
Det har vi, fordi vi som regering er klar til at påtage os en del af
ansvaret for at styrke demensindsatsen i Danmark.
Handlingsplanen udarbejdes i en bred og inddragende proces
med de relevante aktører på området.
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
Jeg er derfor i gang med at indhente inspiration til
handlingsplanen - både i Danmark og i udlandet.
- Og jeg har særligt fokus på at spørge dem, det hele
handler om – nemlig de demente selv og deres pårørende
– hvad der er vigtigt for dem.
Disse inputs skal, sammen med et fagligt oplæg udarbejdet af
Sundhedsstyrelsen, danne afsæt for den endelige nationale
handlingsplan for demens 2020.
Regeringen forventer at præsentere demenshandlingsplanen i
efteråret 2016.
***
Endelig har vi, sammen med satspuljepartierne, afsat 50 mio. kr.
til at gøre eksisterende plejeboliger mere demensvenlige.
Vi ved nemlig, at plejeboligers fysiske indretning kan have stor
betydning for de demente. Mindre ændringer, som farver og
belysning, kan være med til at skabe mere tryghed, fordi de
demente borgere simpelthen har lettere ved at finde rundt.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
Derfor synes jeg faktisk, at vi som regering allerede har taget en
række ambitiøse tiltag, som kan være med til at skabe mere
værdighed og tryghed i plejen.
***
Jeg vil dog også gerne understrege, at vi ikke kan løse det hele
fra Christiansborg. Også selvom vi gerne ville.
Det handler først og fremmest om, at man i kommunerne får set
på området.
Det er jo, når alt kommer til alt, i mødet med medarbejderne i
plejen, at borgeren skal mødes og behandles med værdighed og
respekt.
- Og respekt for borgeren handler blandt andet om, at man
kender borgeren og borgerens livshistorie.
- At man har spurgt indtil til den ældre – eller de pårørende
– hvem borgeren er, og hvad borgeren kan lide.
- For på den måde at skabe tryghed og et godt
udgangspunkt for, hvordan man som medarbejder, skal gå
til borgeren.
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse overfor ældre og demente, til sundheds- og ældreministeren
- Og hvordan man i en kritisk situation kan aflede borgeren
og dermed forebygge brug af magt.
***
Jeg læste forleden, at Mariagerfjord Kommune har igangsat et
nyt initiativ med titlen ”Der er noget, du skal vide om mig”.
- Som jeg har forstået det, går det konkret ud på, at
borgeren skal udfylde et lille spørgeskema, når de flytter
ind på et af kommunens plejecentre, som skal tegne et
portræt af borgeren.
- Formålet er at ruste medarbejderne, så de så vidt muligt
kan imødekomme borgernes ønsker og præferencer i
hverdagen.
Det virker måske som en lille ting. Men i forhold til at tænke
værdighed, respekt og forebyggelse af magtanvendelse, er det
altså nødvendigt at gøre en indsats for at lære mennesket bag
demenssygdommen at kende.
***
Tak for ordet.
Side 12