Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Regeringen
Socialdemokraterne
Dansk Folkeparti
Socialistisk Folkeparti
Det Radikale Venstre
Liberal Alliance
Kristendemokraterne
15. oktober 2010
Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2011-2014
Partierne bag aftalen ønsker med udmøntningen at styrke indsatsen på sundhedsområdet over
for særligt udsatte grupper. Der er på den baggrund prioriteret 495,1 mio. kr. i aftaleperioden til
følgende overordnede indsatsområder:
Psykiatri og sundhed, herunder for socialt udsatte
1. Indsatsen over for mennesker med sindslidelser
Med satspuljeaftalen for 2007-2010 blev det første skridt taget til indførelse af udvidede under-
søgelses- og behandlingsrettigheder i psykiatrien. Det betyder, at psykiatriske patienter i dag har
ret til at blive behandlet på en privat klinik eller et privat hospital, hvis bopælsregionen ikke kan
tilbyde undersøgelse eller behandling indenfor 2 måneder.
Med satspuljeaftalen 2010-2013 blev der afsat 818,2 mio. kr. over 4 år til handlingsplanen for
en styrket indsats for sindslidende. Handlingsplanen rummer både de ansvarsområder, som lig-
ger i Indenrigs- og Sundhedsministeriet og de, som ligger i Socialministeriet. Aftalepartierne
var enige i handlingsplanens tre overordnede mål:
Sikre at personer med sindslidelser modtager en sammenhængende, koordineret og ef-
fektiv behandling, indsats og støtte af høj kvalitet i både social- og behandlingssektoren.
Sikre en bedre tilgængelighed til psykiatrisk behandling og socialpsykiatriske tilbud.
Nedbringe omfanget og sværhedsgraden af sindslidelser.
Med denne satspuljeaftale er det målet at bidrage til udviklingen i psykiatrien bl.a. ved at vide-
reføre de indsatser, der blev igangsat med satspuljeaftalen 2007-2010, samt nye initiativer til at
forbedre forholdene indenfor psykiatrien.
Satspuljepartierne har tilført ekstra midler til udbygning af børne- og ungdomspsykiatrien. Se-
nest med satspuljeaftalen for 2008-2010, hvormed regionerne ved fuld indfasning af de udvide-
de behandlingsrettigheder i 2012 tilføres i alt 242 mio. kr.
Midlerne er tilført via bloktilskuddet, hvilket giver regionerne muligheden og ansvaret for at
vurdere, hvordan de ekstra midler finder bedst anvendelse lokalt, herunder hvordan indsatsen
bedst organiseres f.eks. ved brug af udgående teams og shared care modeller.
Regionerne får således både i 2011 og 2012 ekstra midler til kapacitetsudvidelse i børne- og
ungdomspsykiatrien, så hurtig udredning og behandling sikres.
Nogle børn og unge kan i tiden, indtil de udredes og behandles, have behov for hjælp og støtte,
så de kan opretholde en hverdag med skolegang og sociale aktiviteter. Det er kommunernes
opgave at yde vejledning og støtte til børn og unge med særlige behov og deres familier.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0002.png
2
Det er i henhold til sundhedsloven obligatorisk for regionerne og kommunerne at indgå sund-
hedsaftaler om indsatsen for mennesker med sindslidelser. Sundhedsaftalerne skal bl.a. beskrive
arbejdsdelingen mellem region og kommuner i forhold til indsatsen for mennesker med sindsli-
delser, herunder på børne- og ungeområdet.
Aftalepartierne opfordrer kommuner og regioner til i forbindelse med de obligatoriske sund-
hedsaftaler at have særligt fokus på samarbejdet omkring børn og unge med psykiske problem-
stillinger.
1.1. Opsøgende og udgående virksomhed i psykiatrien
Med satspuljeaftalen for 2007-2010 blev der afsat 120 mio. kr. over 4 år til at øge tilgængelig-
heden med henblik på at fastholde psykiatriske patienter i kontinuerlige behandlingsforløb, fo-
rebygge (gen)indlæggelser og styrke og udbrede de udgående og opsøgende funktioner i psyki-
atrien.
Midlerne er bl.a. gået til etablering og udbredelse af opsøgende psykoseteam, udbygning af
behandlingstilbud til skizofrene og etablering af akutteam for demente med psykiatriske symp-
tomer. Aftalepartierne ønsker at opretholde det eksisterende aktivitetsniveau på området.
På den baggrund afsættes der 33,9 mio.kr. årligt fra 2011 og fremefter til regionerne til videre-
førelse af indsatsen.
Mio. kr.
Opsøgende og udgående virksomhed i psykiatrien (P)
2011
33,9
2012
33,9
2013
33,9
2014
33,9
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil følge udviklingen på området i forhold til, om midlerne
anvendes til formålet.
1.2. Retspsykiatri
Med satspuljeaftalen for 2007-2010 blev der afsat 120 mio.kr. over 4 år til styrkelse af indsatsen
i retspsykiatrien i overensstemmelse med anbefalingerne i rapporten ”Psykisk sygdom og kri-
minalitet”. I udmøntningen af puljen var der - ud over udvidelse af behandlingskapaciteten -
fokus på tidlig og opsøgende indsats og hurtig og let adgang til behandling.
Midlerne er bl.a. gået til etablering af nye lukkede, stoffrie retspsykiatriske sengepladser og nye
specialiserede, retspsykiatriske sengepladser. De udgående, retspsykiatriske funktioner og ad-
gangen til behandling er ligeledes blevet styrket med puljen.
Aftalepartierne ønsker at opretholde det eksisterende aktivitetsniveau på området.
På den baggrund afsættes der 33,9 mio.kr. årligt fra 2011 og fremefter til regionerne til videre-
førelse af indsatsen.
Mio. kr.
Retspsykiatri (P)
2011
33,9
2012
33,9
2013
33,9
2014
33,9
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil følge udviklingen på området i forhold til, om midlerne
anvendes til formålet.
1.2.1 Statistik vedrørende foranstaltningsdømte
Aftalepartierne er enige om, at det er vigtigt at have en detaljeret statistik vedrørende foranstalt-
ningsdømte.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0003.png
3
På den baggrund afsættes der 0,8 mio. kr. i perioden 2011 – 2014 til udarbejdelse af en detalje-
ret statistik over foranstaltningsdømte, som bl.a. indeholder oplysninger om længstetid for for-
anstaltning, de foranstaltningsdømtes mentale tilstand samt forløbet af foranstaltningen.
Mio. kr.
2011
0,2
2012
0,2
2013
0,2
2014
0,2
Statistik vedrørende foranstaltningsdømte
1.3. Ikke-psykotiske lidelser
Med satspuljeaftalen for 2007-2010 blev der afsat 60 mio. kr. over 4 år til udbygningen og ud-
viklingen af nye og mere specialiserede tilbud i behandlingspsykiatrien til patienter med ikke-
psykotiske lidelser.
Midlerne er bl.a. gået til etablering og udbygning af intensive behandlingstilbud til patienter
med depression, personlighedsforstyrrelse, angst og tvangslidelser. Aftalepartierne ønsker at
opretholde det eksisterende aktivitetsniveau på området.
På den baggrund afsættes der 17,0 mio.kr. årligt fra 2011 og fremefter til regionerne til videre-
førelse af indsatsen.
Mio. kr.
Ikke-psykotiske lidelser (P)
2011
17,0
2012
17,0
2013
17,0
2014
17,0
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil følge udviklingen på området i forhold til, om midlerne
anvendes til formålet.
1.3.1 Psykologordning for depressionsramte
Der var med aftalen om regionernes økonomi for 2008 enighed om at afsætte 20 mio. kr. årligt
til en forsøgsordning vedr. tilbud om psykologbehandling til personer med ikke-psykotiske li-
delser. Det blev efterfølgende besluttet, at midlerne skulle anvendes til en psykologordning for
personer med let til moderat depression i aldersgruppen 18 til 37 år.
Der var med satspuljeaftalen for 2008-2011 enighed om at afsætte yderligere 20 mio. kr. om
året fra 2009, så ordningen kunne udvides til at dække dobbelt så mange voksne.
Forsøgsordningen trådte i kraft 1. april 2008. Med henblik på at afdække ordningens effekt gen-
nemføres en evaluering. Evalueringen gennemføres af Forskningsenheden for Almen Praksis
ved Århus Universitet og forventes færdig i begyndelse af 2011. Ordningen evalueres bl.a. i
forhold til a) arbejdsfastholdelse, b) forbrug af sundhedsydelser og c) depressionsscore, selv-
vurderet helbred og tilfredshed med behandlingen.
Der er i satspuljekredsen enighed om at drøfte resultaterne fra evalueringen, så snart den fore-
ligger og senest i marts måned 2011. Spørgsmålet om en eventuel ændring af ordningen vil ind-
gå i forhandlingerne om udmøntning af satspuljen for 2012.
Der reserveres samtidig 1 mio. kr. til undersøgelse af yderligere spørgsmål, der bør belyses, og
sammen med evalueringen danne grundlag for satspuljepartiernes stillingtagen til evt. ændringer
af ordningen herunder spørgsmålet om aldersgrænser, i forhandlingerne om udmøntning af sats-
puljen for 2012.
Mio. kr.
Supplerende evaluering af psykologordning
2011
1,0
2012
-
2013
-
2014
-
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0004.png
4
1.3.2.”Lær at leve med”-program for angst og depression
Depression og angstsygdomme er en meget hyppig årsag til forringet livskvalitet og uarbejds-
dygtighed. Ofte udvikler depression og angst sig til en kronisk tilstand, der bliver en afgørende
barriere for at leve et almindeligt, selvstændigt liv på arbejdsmarkedet såvel som i livets øvrige
forhold. Det kan derfor være afgørende, at personer med sådanne lidelser bliver støttet i håndte-
ring af hverdagen.
Komiteen for Sundhedsoplysning har siden 2006 implementeret projektet ”Lær at leve med
kronisk sygdom” i mere end 80 af landets kommuner. ”Lær at leve med”-programmet er pati-
entkurser, som bygger på kognitiv indlæringspsykologi og er udviklet på Stanford University på
baggrund af erfaringer med sygdomsspecifikke kurser for patienter med kronisk sygdom.
Et ”Lær at leve med” program målrettet angst og depression vil styrke kommunernes tilbud til
borgere, der har behov for værktøjer til at håndtere hverdagen og egen livssituation, og dermed
forbedre mulighederne for, at den enkelte kan blive på og vedblive med at være en bidragende
del af arbejdsmarkedet og det øvrige samfund.
På den baggrund afsættes der 7,5 mio.kr. i perioden 2011-2014 til udvikling og udbredelse af et
”Lær at leve med”- program for depressions- og angstsygdomme. Der afsættes midler til en
videnskabelig evaluering af programmet.
Mio. kr.
”Lær at leve med”- program for depressions- og angst-
sygdomme
2011
1,5
2012
1,5
2013
1,5
2014
3,0
For at sikre den sundhedsfaglige forankring og metodemæssig kvalitet i den konkrete udvikling
af et ”Lær at leve med”- program for depressions- og angstsygdomme nedsættes en styregruppe
i Sundhedsstyrelsen.
1.3.3. Landsindsatsen mod Angst
Landsindsatsen mod Angst har til formål at oplyse om, nedbryde tabuer om og forebygge angst.
Landsindsatsen bygger videre på det landsdækkende holdningsændrende arbejde, som blev på-
begyndt med Landsindsatsen mod Depression i 2000. Indsatsen blev støttet med midler fra sats-
puljeaftalen for 2007-2010.
På den baggrund afsættes der 4,0 mio.kr. i perioden 2011-2014 til videreførelse af Landsindsat-
sen mod Angst.
Mio. kr.
Landsindsatsen mod Angst
2011
1,0
2012
1,0
2013
1,0
2014
1,0
1.4. Centrale initiativer i psykiatrien
Med henblik på at fremme vidensindsamling og formidling, kvalitetsudvikling, metode-
udvikling og kompetenceudvikling inden for psykiatrien afsættes midler til landsdækkende ini-
tiativer i psykiatrien.
1.4.1. Gennembrudsprojekt om nedbringelse af tvang
Der er fortsat behov for fokus på nedbringelse af anvendelse af tvang i psykiatrien. Resultaterne
fra Det nationale kvalitetsprojekt om brug af tvang i psykiatrien, som kørte fra 2004-2007, viste,
at anvendelsen af tvang kan nedbringes markant.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
5
Projektet har resulteret i 60 effektive redskaber til forebyggelse af og kvalitet i anvendelsen af
tvang. Projektet om implementeringsnetværk har i 2010 understøttet implementeringen af gen-
nembrudsprojektets tiltag, der kan forebygge anvendelsen af tvang i psykiatrien.
Aftalepartierne har noteret sig, at Danske Regioner i juni 2010 har oplyst, at regionerne vil re-
ducere brugen af tvang over for psykiatriske patienter med 20 procent over tre år. Aftalepartier-
ne ønsker fortsat at nedbringe anvendelsen af tvang, og vil derfor anvende de gode erfaringer fra
brugen af gennembrudsmetoden i tvangsprojektet til et nyt projekt, hvor fokus skal være på
aktiviteter, herunder særligt motion, som redskab.
På den baggrund afsættes der 18,6 mio. kr. i perioden 2011-2014 til et nyt projekt om brug af
tvang i psykiatrien efter gennembrudsmetoden med særligt fokus på aktiviteter herunder motion
som redskab til nedbringelse af anvendelsen af tvang.
Projektet skal omfatte almenpsykiatrien, retspsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrien, og
der skal være en særlig fokus på aktiviteter, herunder motion.
1.4.2. Videnscenter for Oligofreni
Videnscenter for Oligofreni er det eneste landsdækkende videnscenter vedrørende mennesker
med udviklingshæmning og psykisk sygdom. Videnscenteret løser en vigtig opgave i forhold til
en gruppe mennesker, som er meget udsatte ved at være udviklingshæmmede og samtidig lide
af en psykisk sygdom. Der er tale om en forholdsvis lille gruppe mennesker. Derfor er det vig-
tigt, at den viden og ekspertise, der findes om behandlingen af denne gruppe, samles et sted i
landet. Så kan man derfra forestå undersøgelse og behandling, forske inden for området og vide-
reformidle den nyeste viden og ekspertise.
På den baggrund afsættes der 12,0 mio. kr. perioden 2011-2014 til videreførelse af Videnscen-
ter for Oligofreni.
1.4.3. PsykiatriFondens Ungdomsprojekt
PsykiatriFondens Ungdomsprojekt blev igangsat i 2007. Formålet med projektet er at tilbyde
unge på ungdomsuddannelser og produktionsskoler i hovedstaden undervisning i psykisk sund-
hed og mistrivsel, at tilbyde sårbare og frafaldstruede elever psykologisk rådgivning samt tilby-
de lærere og studievejledere opkvalificerende kurser med fokus på støtte til sårbare unge, for
dermed at mindske frafald blandt eleverne pga. personlige problemer.
Projektet har i perioden 2007-2010 været finansieret af Indenrigs- og Sundhedsministeriet, So-
cialministeriet samt Undervisningsministeriet.
På den baggrund afsættes der 4,4 mio. kr. i perioden 2011-2014 til videreførelse og udvidelse af
projektet. De afsatte midler udmøntes med 1,1 mio. kr. årligt. Bevilling til videreførelse af pro-
jektet forudsætter, at projektet også modtager støtte fra Socialministeriet og Undervisningsmi-
nisteriet.
1.4.4. Forebyggelse af uventede dødsfald i psykiatrien
Det er velkendt, at psykisk syge risikerer en overdødelighed, dels på grund af sygdomme, der
kan relateres til livsstil, dels forårsaget af sygdomme som følge af den intensive, medicinske
behandling.
Der arbejdes flere steder i psykiatrien med at reducere livsstilsbetingede risikofaktorer, og
Sundhedsstyrelsen har dels udarbejdet en rapport om forsøg med fysisk aktivitet i psykiatrien
dels udsendt en vejledning om anvendelse af antipsykotiske lægemidler til voksne.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0006.png
6
På den baggrund afsættes der 13,6 mio. kr. i perioden 2011-2014. I 2011 anvendes 0,5 mio. kr.
til, at Sundhedsstyrelsen med inddragelse af relevante fagfolk fra fx Psykiatrisk Center Køben-
havn udarbejder en plan for, hvad der kan gøres for at forebygge disse dødsfald. Efterfølgende
afsættes en ansøgningspulje til at sikre implementering af anbefalingerne.
Centrale initiativer i psykiatrien
Gennembrudsprojekt om nedbringelse af tvang
Videnscenter for Oligofreni
PsykiatriFondens Ungdomsprojekt
Forebyggelse af uventede dødsfald i psykiatrien
2011
1,4
3,0
3,3
2,7
2012
5,6
3,0
-
3,8
2013
5,3
3,0
-
4,0
2014
6,3
3,0
1,1
3,1
2. Handlingsplan mod stofmisbrug
Formålet med den del af aftalen, som vedrører stofmisbrugere, er at intensivere indsatsen mod
narkotikamisbruget og begrænse de skader, som stofmisbrugerne påfører sig selv og det omgi-
vende samfund.
Aftalepartierne er enige om, at samfundet til trods for de senere års styrkede indsats, fortsat står
over for store udfordringer på narkotikaområdet. Udfordringerne skal tackles gennem en målret-
tet og vedholdende indsats inden for narkotikapolitikkens fire grundpiller – forebyggelse, be-
handling, skadesreduktion og kontrol.
Derfor vil aftalepartierne udbygge indsatsen med initiativer, som spænder over forebyggelse,
behandling og skadesreduktion.
2.1. Modelkommuneprojekt om unge og narko
For at imødegå udbredelsen af narkotika blandt unge er aftalepartierne enige om, at der med
udgangspunkt i de gode erfaringer fra projektet ”Narkoen ud af byen” fra 2004-2007 afsættes
midler til modelkommuneprojekt om unge og narko, som skal afprøve en ny form for tværgåen-
de målrettet indsats i form af et forpligtende samarbejde mellem kommunen og de lokale ud-
dannelses- og fritidstilbud til unge. Der skal sættes yderligere fokus på udvikling af forebyggel-
sestiltag som fx formulering af rusmiddelpolitikker og opkvalificering af nøglepersoner på ung-
domsuddannelser. Samtidig skal blikket rettes mod opsporing og tidlig indsats over for unge,
som viser tegn på at være i farezonen.
Inden modelkommuneprojektet iværksættes vil aftalepartierne med henblik på godkendelse få
forelagt en nærmere projektbeskrivelse samt kriterierne for udvælgelse af modelkommunerne.
På den baggrund afsættes der 19,0 mio. kr. i perioden 2011 til initiativet.
Mio. kr.
2011
Modelkommuneprojekt om unge og 19,0
narko
2012
-
2013
-
2014
-
2.2. Kvalitetssikring af den sundhedsfaglige kokainbehandling
Aftalepartierne er enige om at kvalitetssikre den sundhedsfaglige kokainbehandling og dermed
nedbringe sygeligheden og dødeligheden blandt misbrugere af kokain og andre centralstimule-
rende stoffer.
Der er behov for et praktisk værktøj i form af en samlet vejledning, der præciserer den omhu og
samvittighedsfuldhed, som skal udvises i håndteringen af de sundhedsfaglige problemstillinger,
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0007.png
7
der knytter sig til misbrug af kokain og andre centralstimulerende stoffer. Dermed præciseres de
allerede gældende krav til omhyggelig og samvittighedsfuld behandling i en samlet vejledning.
På den baggrund afsættes der 1 mio. kr. i 2011 til initiativet.
Mio. kr.
2011
Kvalitetssikring af den sundhedsfaglige 1,0
kokainbehandling
2012
-
2013
-
2014
-
2.3. Forsøg med sundhedsrum
Aftalepartierne er enige om, at der oprettes en pulje, hvorfra der kan søges om støtte til medfi-
nansiering af udgifterne til forsøg med sundhedsrum, hvor stofmisbrugere i overensstemmelse
med gældende lovgivning på et og samme sted kan få et tilbud om sundhedsfaglig hjælp og et
værested. Det overordnede formål vil være at nå bedre ud til de mest udsatte og belastede stof-
misbrugere med eksisterende sociale og sundhedsfaglige tilbud og et værested samt at afhjælpe
de problemer, som stofmisbruget påfører bestemte områder i de største byer.
På den baggrund afsættes der 25,5 mio. kr. i perioden 2011-2014 til initiativet.
Mio. kr.
Forsøg med sundhedsrum
2011
1,5
2012
6,0
2013
9,0
2014
9,0
2.4. Yderligere misbrugsbehandling af indsatte
Aftalepartierne er enige om at styrke misbrugsbehandlingen i fængslerne ved at etablere rele-
vante behandlingstilbud til kokainmisbrugere og til misbrugere i gruppen af sædelighedsdømte,
som er placeret på særlige afdelinger. Endvidere styrkes efterbehandlingsindsatsen og en mid-
lertidig styrkelse af afgiftningstilbuddet gøres permanent.
På den baggrund afsættes der 26,4 mio. kr. i perioden 2011-2014 til initiativet.
Mio. kr.
2011
Yderligere misbrugsbehandling af 3,2
indsatte (P)
2012
6,4
2013
8,4
2014
8,4
3. Nationalt Videnscenter for Demens
Nationalt Videnscenter for Demens blev etableret i september 2007 som et udviklingsprojekt i
perioden 2007-2011 med støtte fra satspuljen og Sygekassernes Helsefond. Formålet med opret-
telsen af Nationalt Videnscenter for Demens var dels at styrke og koordinere den sundhedsfag-
lige forskning i forhold til udviklingen af konkrete, sundhedsfaglige behandlings- og plejetilbud
på demensområdet, dels at sikre en fast forankret vidensspredning og formidling til regioner og
kommuner til gavn for behandling, pleje og rådgivning af personer med demens og deres pårø-
rende.
Aftalepartierne er enige om, at videreførelsen af Nationalt Videnscenter for Demens er helt af-
gørende i forhold til at sikre et fortsat højt fokus på forskning og udvikling af demensområdet i
Danmark.
På den baggrund afsættes der 8,8 mio. kr. i perioden 2012-2013 til videreførelse af centret.
Mio.kr.
2011
2012
2013
2014
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0008.png
8
Nationalt Videnscenter for Demens
-
6,1
2,7
-
4. Rehabiliteringstilbud for Parkinson patienter
Der er mellem aftalepartierne enighed om i en forsøgsperiode på 4 år at muliggøre, at patienter
med Parkinsons sygdom får adgang til specialiseret rehabiliteringstilbud inden for en fastsat
økonomisk ramme.
På den baggrund afsættes 12,8 mio. kr. i perioden 2011-2014 til forsøg med specialiserede re-
habiliteringstilbud til patienter med Parkinson sygdom.
Mio.kr.
Rehabiliteringstilbud til Parkinson patienter
2011
3,2
2012
3,2
2013
3,2
2014
3,2
5. Telefonrådgivning og anden formidling til familieambulatorierne
Ved satspuljeforhandlingerne for 2008 blev der i tilknytning til etablering af familieambulatori-
er afsat midler (4,7 mio. kr. første år og 2 mio. kr. de følgende år) med henblik på at forpligte
Region Hovedstaden til at etablere en telefonrådgivning (hotline) og anden formidling i regi af
familieambulatoriet på Hvidovre Hospital. Hvidovre Hospital har i tilknytning hertil oprettet
”Videnscenter for Forebyggelse af Rusmiddelskader hos Børn”.
Aftalepartierne er enige om, at det er vigtigt at sikre en videreførelse af dele af videnscentrets
rådgivningsaktiviteter i 2012.
På den baggrund afsættes der 0,5 mio. kr. i 2011 til videreførelse af dele af rådgivnings- og
formidlingsfunktionerne forankret i ”Videnscenter for Forebyggelse af Rusmiddelskader hos
Børn”.
Mio.kr.
Telefonrådgivning mv. til familieambulatorier-
ne
2011
0,5
2012
-
2013
-
2014
-
6. Oversigt over fordeling af satspuljen på sundhedsområdet 2011-2014
2011
2012
2013
2014
I alt
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
1599558_0009.png
9
1.Psykiatri
1.1. Opsøgende og udgåen-
de virksomhed i psykiatrien
(P)
1.2. Retspsykiatri (P)
1.2.1. Statistik vedrørende
foranstaltningsdømte
1.3. Ikke-psykotiske lidel-
ser (P)
1.3.1. Supplerende evalue-
ring af psykologordning
1.3.2. Lær at leve med”-
program for depressions-
og angstsygdomme
1.3.3. Landsindsatsen mod
Angst
1.4.1. Gennembrudsprojekt
om nedbringelse af tvang
1.4.2. Videnscenter for
Oligofreni
1.4.3. PsykiatriFondens
Ungdomsprojekt
1.4.4. Forebyggelse af
uventede dødsfald i psyki-
atrien
2. Handlingsplanen mod
stofmisbrug
2.1. Modelkommunepro-
jektet om unge og narko
2.2. Kvalitetssikring af den
sundhedsfaglige kokainbe-
handling
2.3. Forsøg med sundheds-
rum
2.4. Yderligere misbrugs-
behandling af indsatte (P)
3. Nationalt Videnscenter
for Demens
4.Rehabiliteringstilbud til
Parkinson patienter
5. Telefonrådgivning mv.
til familieambulatorierne
I alt
33,9
33,9
0,2
17,0
1,0
1,5
1,0
1,4
3,0
3,3
2,7
33,9
33,9
0,2
17,0
-
1,5
1,0
5,6
3,0
-
3,8
33,9
33,9
0,2
17,0
-
1,5
1,0
5,3
3,0
-
4,0
33,9
33,9
0,2
17,0
-
3,0
1,0
6,3
3,0
1,1
3,1
135,6
135,6
0,8
68,0
1,0
7,5
4,0
18,6
12,0
4,4
13,6
19,0
1,0
1,5
3,2
-
3,2
0,5
127,3
-
-
6,0
6,4
6,1
3,2
-
121,6
-
-
9,0
8,4
2,7
3,2
-
123,1
-
-
9,0
8,4
-
3,2
-
123,1
19,0
1,0
25,5
26,4
8,8
12,8
0,5
495,1
7. Administration mv.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 227: Spm. om oversendelse af samtlige satspuljeaftaler på sundhedsområdet fra 1990 og frem til i dag, til sundheds- og ældreministeren
10
Af bevillingen til de nævnte indsatsområder kan der reserveres op til 3 % til administration mv.
(heraf 2/3 til lønsum). Det reelle træk på de pågældende puljer opgøres ved årets udgang som de
faktisk afholdte administrationsomkostninger, - jf. Økonomistyrelsens vejledning.
8. Dokumentation og opfølgning
Overordnet set har aftalen til formål at sikre en målrettet anvendelse af de afsatte ressourcer til
forankring, kvalitetsudvikling og fortsat udbygning af tilbuddene til sindslidende, handicappede
og andre særligt udsatte grupper. Derfor stilles der en række krav om mål og dokumentation af
de projekter, der søger om økonomisk støtte.
Mål og dokumentation
Projekter, der søger om puljemidler afsat med aftalen, skal opstille klare mål/succeskriterier i
projektbeskrivelsen og heri redegøre for, hvordan de vil dokumentere de opstillede mål.
I projektbeskrivelsen skal projekterne præcisere, hvordan de vil forbedre indsatsen og udvikle
og anvende indikatorer, som dokumenterer resultaterne af indsatsen.
Projekterne følger årligt op på projekternes resultater, og det er et krav at projektet afrapporterer
om mål, effekt, gennemførelsen m.v. Det sker gennem statusrapporterne typisk midtvejs og ved
afslutningen af et projekt. Inden for hvert projekt skal der efter projektperioden kunne påvises
konkrete forbedringer for deltagerne i projekterne. Efter puljens udløb foretages en samlet eva-
luering af de iværksatte projekter i forhold til de opstillede mål.