Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1600046_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16. februar 2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: SUMLDA
Sagsnr.: 1601751
Dok. nr.: 20583
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 217 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 217:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. januar 2016 fra Borgerretsbe-
vægelsen om finansieringen af Sundhedsstyrelsen, jf. SUU alm. del – bilag 387, mini-
steren bedes herunder oplyse, hvorfor bidrag fra medicinalindustrien ikke anvendes
til at finansiere erstatninger m.m.?”
Svar:
Indledningsvis skal jeg bemærke, at Lægemiddelstyrelsen – som led i omorganiserin-
gen på ministerområdet - med virkning fra den 8. oktober 2015 organisatorisk er ud-
skilt fra Sundhedsstyrelsen som en selvstændig styrelse, der på finansloven for 2016
er opført på § 16.11.16. Lægemiddelstyrelsen.
Alle indtægter i form af gebyrer og årsafgifter fra medicinalindustrien kan relateres til
de opgaver, som Lægemiddelstyrelsen varetager efter den gældende lægemiddellov-
givning, herunder lægemiddelloven og forordninger om lægemidler. Indtægterne går
til direkte finansiering af de udgifter, som den nuværende Lægemiddelstyrelse har til
bl.a. behandling af ansøgninger om godkendelse af lægemidler, overvågning og kon-
trol af godkendte lægemidler og lægemiddelvirksomheder, anmeldelse af lægemid-
delpriser og godkendelse af kliniske forsøg med lægemidler mv. Lægemiddelstyrelsen
har også gebyrindtægter fra de andre opgaveområder, som styrelsen varetager, her-
under fra medicoindustrien for styrelsens opgaver med medicinsk udstyr.
Der er således ikke tale om, at den daværende Sundhedsstyrelse eller den nuværen-
de Lægemiddelstyrelse tjener penge på gebyrer fra medicinalindustrien, som kan
medgå til finansiering af f.eks. erstatninger. Jeg kan oplyse, at erstatning for læge-
middelskader finansieres af staten.
Jeg kan endvidere oplyse, at der ikke findes et udvalg – hverken under den tidligere
regering eller den nuværende regering – der arbejder på at gøre Lægemiddelstyrel-
sens finansiering uafhængig af gebyrindtægter fra medicinalindustrien, og at Etisk
Råd som følge heraf ikke er blevet rådspurgt i denne sag.
Som minister er jeg ikke betænkelig ved – og vil derfor gerne fortsætte med – den
nuværende finansieringsform.
Jeg kan oplyse, at en række forhold er med til at sikre, at Lægemiddelstyrelsen udfø-
rer en objektiv og selvstændig sagsbehandling, som er upåvirket af industriinteresser.
For det første reguleres Lægemiddelstyrelsens arbejde med lægemidler af en meget
stram og detaljeret lægemiddellovgivning – og ikke af finansieringsformen.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/1-16 fra Borgerretsbevægelsen om finansieringen af Sundhedsstyrelsen, jf. SUU alm. del – bilag 387, til sundheds- og ældreministeren
Desuden er personer, der arbejder for styrelsen - ligesom alle der virker i den offent-
lige forvaltning – omfattet af reglerne om inhabilitet i forvaltningslovens kapitel 2. For
at sikre en uvildig og troværdig sagsbehandling skal alle medarbejdere årligt udfylde
eller opdatere en habilitetserklæring. Tilsvarende krav gælder efter lægemiddello-
vens § 102 for andre personer, der udfører opgaver med rådgivning, inspektion ol. for
styrelsen. I hver erklæring skal bl.a. oplyses, om den pågældende har aktier eller an-
den tilknytning til lægemiddelindustrien, som kan påvirke dennes uvildighed. Alle er-
klæringer vurderes på grundlag af forvaltningslovens krav om habilitet, og erklærin-
ger for ledere og eksterne konsulenter offentliggøres på styrelsens hjemmeside.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Lasse Damgaard
Side 2