Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
DEPAJR
1507718
1845520
19. januar 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Samråd om inddragelse af pårørende
Tirsdag den 19. januar kl. 14.30 i Sundheds- og Ældreudvalget
Jeg er blevet kaldt i samråd om inddragelsen af pårørende i
omsorgen og plejen af ældre og syge borgere. Forud for
samrådet har jeg svaret på 12 almindelig del spørgsmål om
inddragelse af pårørende, som også er stillet af Finn Sørensen.
Svarerne er oversendt til sundheds- og ældreudvalget før jul
sidste år.
Jeg har fortolket samrådsspørgsmål P således, at det omhandler
kommunernes inddragelse af pårørende på social- og
sundhedsområdet.
Jeg svarer samlet på de delspørgsmål, som indgår i
samrådsspørgsmål P.
***
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Først og fremmest vil jeg gerne starte med at understrege, at
regeringen prioriterer sundheds- og ældreområdet meget højt.
Regeringen har sammen med partierne bag finanslovsaftalen for
2016 løftet sundheds- og ældreområdet med i alt 3,4 mia. kr. i
2016. Blandt andet til en handlingsplan for den ældremedicinske
patient og 1 mia. kr. fra 2016 og frem til mere værdighed i
ældreplejen.
Med værdighedsmilliarden kan kommunerne f.eks.
ansætte mere personale på plejehjemmene.
Samtidig forpligter vi kommunerne til at formulere en
værdighedspolitik, hvor de beskriver deres overordnede
værdier og prioriteringer på ældreområdet.
Værdighedspolitikkerne skal tydeliggøre overfor de ældre
og deres pårørende, hvad der prioriteres og kan forventes
i den pågældende kommune.
Derudover har regeringen sammen med satspuljepartierne på
sundheds- og ældreområdet afsat midler til en national
handlingsplan for demens og faste læger på plejehjem.
Tilsammen har regeringen prioriteret sundheds- og
ældreområdet markant. En prioritering, som skal sikre en bedre
pleje og omsorg for syge og ældre borgere – og som derved også
gør det lettere at være pårørende.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
Der må nemlig ikke være tvivl om, at jeg er meget opmærksom
på den store og ofte uvurderlige indsats, som mange pårørende
yder.
Det kan være ægtefæller, søskende, børn, børnebørn eller
andre familiemedlemmer, som støtter og motiverer en
syg eller ældre i forbindelse med et behandlingsforløb.
Eller det kan være pårørende, som giver en hånd med, når
en ældre ikke længere kan klare det samme i hverdagen
Rigtig mange pårørende tager ansvar, når deres nærmeste ikke
længere kan klare sig selv.
En undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik for
Ældre Sagen viser for eksempel, at over 80 procent af
voksne børn af hjemmehjælpsmodtagere hjælper
deres forældre.
o
Størstedelen hjælper forældrene hver uge, og de
hjælper med mange forskellige opgaver.
o
Det kan både være støtte og motivation,
transport, huslige opgaver som f.eks. indkøb,
bisidder ved lægesamtaler, afholdelse af
fødselsdage samt i nogle tilfælde hjælp med
medicin og med personlig pleje.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 4
***
Jeg synes generelt, at det er rigtig godt for den ældre eller syge,
hvis der er mulighed for at inddrage deres pårørende. De
pårørende har ofte en særlig relation til de ældre eller syge, som
det offentlige ikke kan erstatte.
o
Og for mange ældre eller syge føles det trygt,
når de pårørende inddrages.
De pårørende er også ofte dem, som kender de ældre
eller syge borgere bedst, og har viden om, hvilke
behov, vaner og ønsker den ældre eller syge har.
Viden som det kan være vigtigt for plejepersonalet at
kende til.
Derfor giver det god mening at inddrage de pårørende
i forbindelse med tilrettelæggelse af indsatsen.
***
Der må imidlertid ikke herske tvivl om, at kommunerne har et
lovgivningsmæssigt ansvar for at tilbyde den nødvendige hjælp
og pleje til ældre borgere, som ikke længere kan klare sig selv.
Det kan være personlig pleje, hjælp til nødvendige
praktiske opgaver i hjemmet samt madservice efter
serviceloven.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 5
Kommunerne er ligeledes efter sundhedsloven ansvarlige for at
tilbyde vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvisning til
personer med ophold i kommunen.
Som jeg også har svaret udvalget skriftligt, kan kommunen ikke
fralægge sig sit ansvar.
Kommunerne kan altså ikke, som Finn Sørensen lægger
til grund for samrådsspørgsmål P og de 12 almindelig
del spørgsmål, pålægge de pårørende at udføre
omsorgs- og plejeopgaver, som kommunen er
forpligtet til at yde efter lovgivningen.
Men kommunen kan dog i forbindelse med tildelingen
af hjemmehjælp tage hensyn til, i hvilket omfang en
ægtefælle er i stand til at varetage praktiske opgaver i
hjemmet som f.eks. rengøring.
***
Så til spørgsmålet om, i hvilket omfang det er rimligt, at
inddrage de pårørende i plejen af ældre og syge borgere, og
hvor grænsen for inddragelsen går. Her vil jeg starte med igen at
understrege, at inddragelsen skal ske frivilligt, og kommunerne
selvfølgelig skal holde sig inden for lovens rammer.
Når de betingelser er opfyldt, så mener jeg, at det er
op til den enkelte borger i samarbejde med
medarbejderen og den pårørende at tage en snak om,
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 6
hvilke opgaver det giver mening, at de pårørende
påtager sig.
Det afhænger af, den ældre eller syges egne
ønsker og de pårørendes ressourcer og
muligheder.
***
Selvom det er kommunerne, som har ansvaret for at tilbyde den
nødvendige behandling eller pleje, så vil jeg gerne holde fast i, at
de pårørende spiller en meget vigtig rolle som samarbejdspart
for kommunerne.
Flere kommuner har da også fokus på inddragelse af de
pårørende. Ifølge Sundhedsstyrelsen har alle kommuner
demenskoordinator eller konsulenter, som bl.a. støtter og
rådgiver pårørende til personer med demens.
Nogle kommuner har også valgt at udarbejde egentlige
pårørendepolitikker eller principper for inddragelse af
pårørende.
Kommunernes politikker eller principper for inddragelse af
pårørende vedrører forskellige områder, og nogle af dem går på
tværs af områderne.
Det drejer sig om pleje- og omsorgsområdet generelt
samt handicap- og psykiatriområdet. Enkelte kommuner
har politikker, der udelukkende omfatter ældreområdet.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 7
Overordnet set er de kommunale politikker for inddragelse af
pårørende baseret på frivillighed og respekt for både borgeren
og den pårørendes selvbestemmelse.
Flere kommuner skriver, at de med
pårørendepolitikkerne ønsker at skabe nogle klare
rammer for et godt samarbejde og dialog mellem
medarbejdere, borgerne og de pårørende.
Der er også kommuner, som fremhæver, at
pårørendepolitikkerne skal bidrage til at sikre en
forventningsafstemning mellem medarbejderne og de
pårørende.
Nogle kommuner beskriver de konkrete opgaver som
en pårørende kan vælge at blive inddraget i.
o
Det kan for eksempel være kontakten til
kommunen i forbindelse med udredningen eller
tilrettelæggelse af hjælpen, tage med til lægen
eller hjælpe med at holde orden i borgerens
bolig efter besøg.
Jeg vil ikke gå nærmere ind i indholdet af alle
kommunernes politikker for inddragelse af pårørende.
Det er kommunerne, som er tættest på borgerne. Derfor
er det også kommunerne, der har ansvaret for at
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 8
prioritere og tilrettelægge indsatsen på baggrund af lokale
forhold.
Men som jeg også tidligere har nævnt, så skal
inddragelsen af de pårørende ske frivilligt, og
kommunerne skal holde sig inden for lovens rammer.
Det gælder selvfølgelig også for de kommunale
pårørendepolitikker.
***
Jeg har bemærket, at flere af politikkerne også har fokus på at
støtte og drage omsorg for de pårørende.
Det synes jeg er meget vigtigt. For vi ved, at mange
pårørende oplever en øget belastning, særligt psykisk,
men også fysisk. Det gælder særligt for pårørende til
demente personer.
Det er nemlig desværre sådan, at demens ikke kun
rammer det enkelte menneske - alt for ofte bliver de
pårørendes hverdag også voldsomt berørt.
Det er ofte en stor omvæltning for de pårørende, når et
nært familiemedlem rammes af demens.
Mange tager et stort ansvar for den dementes trivsel og
helbred, og bruger meget tid på at holde opsyn med den
demente ældre, hjælpe med medicin eller andre ting.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 9
Der er også øget risiko for at udvikle alvorlig sygdom pga.
den psykiske belastning, som nogle pårørende til personer
med demens oplever.
Internationale undersøgelser peger da også på, at pårørende til
demente hyppigere går til lægen og tager mere receptpligtig
medicin end andre.
Jeg er som sundheds- og ældreminister meget opmærksom på
den belastning, som mange pårørende til personer med demens
oplever.
Regeringen har derfor sammen med partierne bag
satspuljeaftalen for 2016 aftalt at afsætte i alt 470 mio. kr. over
fire år til en national handlingsplan for demens.
Et af de tre mål i handlingsplanen er netop, at pårørende
skal inddrages aktivt og samtidig have mere støtte i livet
som pårørende.
o
Som led i udmøntningen af demenshandlingsplanen
er det vigtigt for mig at komme ud og tale med
dem, det hele handler om – nemlig de ældre, de
pårørende og personalet.
o
Mange af de tilbagemeldinger jeg får fra pårørende,
når jeg er ude på besøg er, at det er vigtigt, at
kommunerne støtter op om de pårørende.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 10
Det er forskelligt, hvad de pårørende peger på som noget af det
vigtigste:
Nogle kan have behov for rådgivning eller for at mødes
med andre pårørende i sammen situation.
Andre kan have behov for tid for sig selv, hvor de får lov at
lade op.
Og andre igen kan have brug for hjælp til at løfte de
praktiske opgaver i hjemmet for at få større overskud til
at drage omsorg for en pårørende i samme hustand.
Kommunerne skal allerede tilbyde aflastning eller afløsning
til pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne.
Det omfatter f.eks. dagtilbud uden for hjemmet og
praktisk hjælp i hjemmet som f.eks. rengøring.
Men jeg vil også godt sige det meget klart, at jeg tror, at vi
kan blive endnu bedre til at aflaste de pårørende.
Vi har alle en fælles interessere i, at den demente borger kan
klare sig længst muligt i eget hjem i vante omgivelser og tæt
på sit netværk.
Aflastning og afløsning af de pårørende, kan være
medvirkende til, at en plejekrævende person kan blive
boende hjemme i længere tid.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/1-16 om pårørende politik, til sundheds- og ældreministeren
Side 11
Jeg vil derfor tage alle de gode input med mig i det videre
arbejde med demenshandlingsplanen, hvor jeg i øvrigt også har
haft lejlighed til at besøge bandt andet England og Norge for at
blive klogere og lade mig inspirere af deres indsatser på
demensområdet.
***
Som jeg også startede med at sige, så prioriterer regeringen
sundheds- og ældreområdet meget højt. Regeringen har
sammen med partierne bag finanslovsaftalen for 2016 løftet
sundheds- og ældreområdet med i alt 3,4 mia. kr. i 2016.
Vi har blandt andet afsat midler til en national handlingsplan for
demens, hvor et af målene er, at pårørende skal inddrage og
have støtte mere støtte.
***
Tak for ordet.