Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1607776_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 7. marts 2016
Enhed: Primær Sundhed,
Ældrepolitik og Jura
Sagsbeh.: DEPPKH
Sagsnr.: 1601522
Dok. nr.: 35731
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 18. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 212 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 212:
”Vil ministeren oplyse, hvilke begrundelser der ligger bag tiltagene for at begrænse
mikrobølgestråling i bl.a. Frankrig og Østrig jf. SUU alm. del – bilag 292?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg via Udenrigsministeriet anmodet den danske ambas-
sade i Frankrig og Østrig om bidrag, som jeg kan henholde mig til.
På baggrund af et bidrag fra den danske ambassade i Frankrig kan jeg oplyse følgen-
de.
Det er i Frankrig ikke tilladt at anvende wifi i vuggestuer og for elever i børnehave- og
skoleklasser op til 5. klasse er wifi kun tilladt i undervisningsøjemed. Fra 6. klasse er
der ikke noget lovgivningsmæssigt forbud mod brug af wifi. Dette ud fra ud fra et øn-
ske om at begrænse, at små børn udsættes for overdreven eksponering af elektro-
magnetiske stråler.
Ifølge den franske uddannelseslovgivning (Code de l’Éducation article L. 511-5) er det
forbudt for elever i de tre børnehaveklasser (tre til seks år) og skoleelever (1. til 9.
klasse) at benytte mobiltelefoner under enhver form for undervisningsaktivitet og på
det areal, der er underlagt skolens interne ordensregler. Begrundelsen er, at brugen
af mobiltelefoner forstyrrer undervisningen.
Den franske styrelse for fødevaresikkerhed, miljø og arbejdsmiljø, ANSES (Agence Na-
tionale de Sécurité sanitaire de l’alimentation, de l’Environnement et du Travail), er
blevet pålagt at udarbejde en redegørelse for, hvorvidt der er grundlag for at forbyde
salg af mobiltelefoner til børn under seks år. Den endelige rapport forventes at fore-
ligge om tre til fire måneder, hvorefter de relevante myndigheder vil tage endelig stil-
ling til et evt. forbud eller reduktion af grænseværdien for elektromagnetiske stråler.
I givet fald vil begrundelsen være hensynet til en sundhedsmæssig risiko.
På baggrund af bidrag fra den danske ambassade i Østrig, kan jeg oplyse følgende.
Ambassaden har været i kontakt med det østrigske sundhedsministerium samt trans-
port-, innovation- og teknologiministerium (herunder telekommunikation), som hver
især oplyser, at der i Østrig ikke eksisterer lovgivningsmæssige tiltag for at begrænse
mikrobølgestråling.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvilke begrundelser der ligger bag tiltagene for at begrænse mikrobølgestråling i bl.a. Frankrig og Østrig, til sundheds- og ældreministeren
1607776_0002.png
Østrigske "standarder" på området (Vornormen / Stand der Technik), der ikke er juri-
disk bindende, herunder ÖNORM E 8850, følger div. internationale og EU-
anbefalinger, bl.a. 1999/519/EC og ICNIRP 1998, hvilket et svar fra den østrigske
sundhedsminister til det østrigske parlament i januar 2015 også bekræfter. Det
østrigske sundhedsministerium oplyser overfor ambassaden, at der p.t. er forhand-
linger om en revision af ÖNORM E 8850 i Østrig. Det østrigske sundhedsministerium
kan dog på nuværende tidspunkt ikke oplyse, hvornår forhandlingerne kan forventes
afsluttet, og ej heller om det kan forventes at indeholde evt. nye "standarder", hvad
angår mikrobølgestråling.
Endvidere oplyste de to ministerier over for ambassaden, at man ud fra et generelt
forsigtighedsprincip har bidraget til en række anbefalinger bl.a. ift. brugen af mobilte-
lefoner, som umiddelbart i grove træk kunne ligne de nordiske anbefalinger.
Østrigs anbefalinger er baseret på WHO’s rapporter samt undersøgelser fra bl.a. IARC
og rapporter udgivet af EU-kommissionen, jf.:
http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scenihr/docs/scenihr_o_022.pdf
Afslutningsvist oplyste det østrigske sundhedsministerium, at det østrigske sundheds-
system kan klassificere div. symptomer som ’elektro hyper sensitivitet’ (EHS), men at
sundhedssystemet ikke anerkender EHS som en decideret sygdom med dertil høren-
de evt. behandlingsrettigheder- og tilbud mv.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Patrick Kofod Holm
Side 2