Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
15. december kl. 15.00-17.30, Christiansborg 1-133
Tale til samråd om ældremedicinske patienter, tilsyn,
konkurser mv.
Jeg er kaldt i samråd om fire samrådsspørgsmål. Blandt andet
om private leverandører og konkurser i ældreplejen, selvom det
er mindre end fire måneder siden, at jeg sidst var i samråd om
dette emne.
I denne omgang er dagsordenen dog også udvidet. Jeg skal
blandt andet redegøre for tilsyn i ældreplejen og handleplanen
for den ældre medicinske patient.
- Det gør jeg naturligvis gerne, og jeg vil besvare alle
spørgsmålene samlet i den rækkefølge, som de er stillet.
***
Både i sundhedsloven og i serviceloven er der regler for,
hvordan kommunerne skal føre tilsyn med den hjælp, som
borgerne er visiteret til.
Det er sådan, at når en kommune ved lov har fået en opgave, så
har kommunen også ansvaret for, at opgaven løses i
overensstemmelse med lovgivningen.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
- Det gælder uanset, om det er en kommunal eller en privat
leverandør, der løser opgaven.
Kommunerne har efter sundhedsloven ansvaret for at sikre en
række forskellige sundhedsydelser. Kommunerne er blandt
andet ansvarlige for, at der ydes vederlagsfri hjemmesygepleje
efter lægehenvisning.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at tilrettelægge
hjemmesygeplejen ved at indgå aftale med private leverandører
om varetagelse af opgaver i hjemmesygeplejen.
- En kommune, der overlader hjemmesygeplejeopgaver til
private, skal føre tilsyn med, at borgerne får den pleje, de
har krav på i henhold til de af kommunen trufne
afgørelser.
Hvis en kommune indgår aftale med en privat leverandør om
udførelse af kommunale sundhedsfaglige opgaver, er
kommunen ansvarlig for at sikre sig, at den private leverandør er
kvalificeret til at udføre opgaverne.
Den private leverandør er ansvarlig for, at personalet er
instrueret relevant i udførslen af opgaverne, og skal sikre, at
personalet udfører opgaverne som aftalt.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 3
Kommunen vil dog stadig have det overordnede ansvar for
udførelsen af de opgaver, som i medfør af lovgivningen påhviler
kommunen.
Det samme gælder for opgaver efter serviceloven, hvor
kommunerne har pligt til at føre tilsyn med, at opgaverne løses i
overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og i
henhold til de vedtagne kvalitetsstandarder.
Det er op til den enkelte kommune at tilrettelægge tilsynet.
Kommunerne skal udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik
for de ydelser, der er omfattet af reglerne om frit
leverandørvalg.
- Tilsynspolitikken skal blandt andet beskrive kommunens
procedurer for udførelsen af tilsynet samt opfølgningen
herpå. Kommunerne skal mindst én gang årligt følge op på
tilsynspolitikken.
Dette leder mig til samrådsspørgsmål I, hvor det overordnede
tema for spørgsmålet må forstås således, at der ønskes en
redegørelse for, hvordan regeringen vil indfri sine løfter om en
bedre kvalitet for ældre medicinske patienter.
Det kan jeg fortælle, at vi vil gennem en langsigtet og ambitiøs
handlingsplan for ældre medicinske patienter, som skal sikre, at
der bliver taget bedre hånd om de ældre både før, under og
efter deres sygehusindlæggelse.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
1586855_0004.png
Side 4
Indsatsen bliver tilrettelagt i to tempi, så vi primo 2016
fastlægger en akutpakke mod overbelægning på sygehusene, og
i foråret 2016 den bredere handlingsplan for den ældre
medicinske patient.
Handlingsplanen skal både indeholde initiativer, der skal bidrage
til at forbedre forholdene for de ældre på sygehusene og uden
for sygehusene, så de ældre slipper for unødvendige,
forebyggelige sygehusindlæggelser.
Regeringen har prioriteret at finde 300 mio. kr. årligt til en varig
finansiering af handlingsplanen på finansloven – og 20 mio.
ekstra i 2016. Det svarer til ca. 1,2 mia. kr. over fire år.
- Til sammenligning kostede den tidligere regerings
handlingsplan for ældre medicinske patienter fra 2011 i
alt 200 mio. kroner fordelt over fire år. Så vores indsats er
langt mere ambitiøs.
Samtidig har vi også sat penge af til at styrke indsatsen for de
svageste ældre med satspuljeaftalen:
Her har vi fx afsat 100 mio. kr. over fire år til at indføre
faste læger tilknyttet plejehjemmene.
o
Det er en model, der har vist sig at være til gavn for
de ældre, og som forebygger, at de ældre skal
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 5
indlægges så ofte på sygehuset, fx fordi der er
bedre styr på deres medicin.
Vi har også afsat 82,4 mio. kr. til en pulje til styrket
sammenhæng for de svageste ældre.
Og vi har afsat 29 millioner kr. til, at sårbare ældre kan få
opfølgende hjemmebesøg.
Det er altså helt konkrete løsninger, som vi skal ind og kigge på –
både på sygehusene og udenfor sygehusene.
***
I forlængelse heraf vil jeg nævne, at regeringen jo generelt
prioriterer sundheds- og ældreområdet højt.
- I dette års finanslovforhandlinger blev der således ikke
alene prioriteret en handlingsplan for den ældre
medicinske patient, men også afsat 1 mia. kr. ekstra årligt
fra 2016 og frem til værdighed i ældreplejen.
Derudover har regeringen, sammen med KL og Danske Regioner,
aftalt at nedsætte et udvalg, der skal komme med en plan for,
hvordan vi styrker det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 6
Et af de klare formål med arbejdet er, at borgere i alle dele af
landet skal have tilbud om behandling og pleje af samme, høje
kvalitet.
Det er også helt essentielt, at vi i udvalgsarbejdet får set på,
hvordan vi kan styrke sammenhængen og samarbejdet på tværs
af sygehuse, almen praksis og kommuner.
***
Så til besvarelsen af den anden del af spørgsmålet, der blandt
andet vedrører dokumentation i sundhedsvæsenet.
Jeg kan oplyse, at der i sundhedsloven og i autorisationsloven er
en række forpligtelser, som autoriserede sundhedspersoner,
herunder sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, er
undergivet.
- Det drejer sig eksempelvis om journalføringspligt,
videregivelse af oplysninger og faglig korrekt udførelse af
opgaven.
De autoriserede sundhedspersoner, der udfører sundhedsfaglig
virksomhed i forbindelse med en privat virksomheds udførelse
af kommunale sundhedsydelser, er undergivet nøjagtigt de
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 7
samme sundhedsfaglige forpligtelser, som gælder for offentligt
ansatte.
Det vil sige, uanset om en ældre borger er indlagt på et sygehus
– eller modtager sundhedsydelser i eget hjem – og
uanset
om
ydelsen leveres af en regional, kommunal eller privat leverandør
– så skal de autoriserede sundhedspersoner overholde disse
forpligtelser.
***
De sidste to spørgsmål handler om kommunernes samarbejde
med private leverandører på hjemmehjælpsområdet og de
konkurser, som der har været.
I samrådsspørgsmål J synes jeg ikke, det er helt klart, hvem der
refereres til, når der spørges, hvordan ”man” tidligere har sikret
sig, at private leverandører er bæredygtige.
Borgernes frie valg af leverandør på hjemmehjælpsområdet blev
indført i 2003 af den daværende borgerlige regering.
- Men jeg vil gerne minde om, at de regler vi har i dag, blev
indført af den forhenværende regering sammen med
Enhedslisten i 2013. Det er altså spørgerens eget parti,
der står bag de nye regler om frit valg.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 8
Det fremgår klart af bemærkningerne til lovforslaget bag
regelændringen i 2013, at forventningen var, at de nye regler
ville betyde flere og større udbud.
- Herudover at de nye regler ville understøtte markedet
særligt for de store leverandører af hjemmehjælp.
Netop det, som Ankestyrelsens undersøgelse af det frie valg før
og efter 1. april 2013 peger på, er sket.
- Ankestyrelsens undersøgelse blev offentliggjort i
november måned og viser, at kommunerne nu i højere
grad benytter udbud til at tilvejebringe det frie valg på
hjemmehjælpsområdet,
- og at der er kommet færre og større leverandører.
Undersøgelsen er i øvrigt bestilt af den tidligere regering og
Enhedslisten i forbindelse med lovændringen.
Ved det sidste samråd i august om konkurser blev jeg, af et af de
forhenværende regeringsmedlemmer, opfordret til at indkalde
til et møde, når undersøgelsen blev offentliggjort.
- Opfordringen blev sågar også fulgt op af et almindelig del
spørgsmål.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 9
Det undrer mig derfor meget, at ingen af partierne fra den
forhenværende regering takkede ja, da jeg inviterede til møde i
forbindelse med offentliggørelsen af Ankestyrelsens
undersøgelse for nogle uger siden.
***
Jeg vil dog gerne understrege, at det – al den tid frit valg har
eksisteret – har været et kommunalt ansvar at sikre, at de
leverandører, som kommunerne indgår kontrakt med, kan
levere den hjælp, som kontrakten omhandler.
Det er altså et kommunalt ansvar at stille krav til
leverandørerne.
- Det kan være krav til virksomhedernes økonomiske
robusthed, krav til medarbejdernes uddannelsesniveau,
krav til leverandørens erfaring med at løse tilsvarende
opgaver og så videre.
***
Det leder mig frem til samrådsspørgsmål K og det
fremadrettede.
Her vil jeg igen understrege, at det først og fremmest er op til
kommunerne at sikre, at de indgår bæredygtige kontrakter.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 10
Det er kommunerne, der har forsyningsansvaret.
- Kommunerne skal dermed, eventuelt i samarbejde med
andre private leverandører, sikre, at borgerne får den
hjælp, som de har krav på i tilfælde af en leverandørs
konkurs.
Det er kun den enkelte kommune, der kan foretage den
konkrete vurdering af, hvilke krav der - også på den lange bane –
bedst sikrer leveringen af ydelserne i forbindelse med en
kontraktindgåelse.
Jeg vil dog gerne opfordre kommunerne til virkelig at tage de
råd og anbefalinger til sig, som Dansk Industri, Dansk Erhverv og
KL gik sammen om for nogle måneder siden.
- Det drejer sig blandt andet om, at der skal stilles krav til
virksomhedernes økonomiske formåen,
- samt at kommunerne skal være i løbende dialog med
leverandørerne omkring leverancen af opgaverne.
Derudover bør kommunerne nøje overveje de værktøjer, som
Kammeradvokaten har udarbejdet i oktober måned for Dansk
Industri.
- Det drejer sig blandt andet om konkrete anvisninger til,
hvordan kommunerne kan indarbejde finansielle krav i
kontrakterne,
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/12-15 om private aktører på ældreområdet, til sundheds- og ældreministeren
Side 11
- samt hvilke økonomiske mindstekrav kommunerne kan
stille.
Jeg synes nemlig, det er vigtigt at understrege, at værktøjerne til
at forebygge konkurser, eksisterer allerede. Nu handler det for
kommunerne om at tage redskaberne i brug.
Hvordan det skal ske, vil jeg blandt andet drøfte med KL, Dansk
Erhverv samt Dansk Industri til januar, hvor jeg har inviteret dem
til møde hver især.
- Jeg vil samtidigt benytte lejligheden til at drøfte den
nuværende model for frit valg samt muligheden for at
udvide det frie valg.
Det vil jeg gøre, fordi vi fra forskellige undersøgelser ved, at
muligheden for at kunne vælge til eller fra er
meget vigtigt
for
borgerne.
***
Tak for ordet.