Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1645337_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-06-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1600930
Dok. nr.: 113222
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. december 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 152 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 152:
”Vil ministeren - i forlængelse af ministerens svar på SUU alm. del spørgsmål 49 - re-
degøre for, på hvilke områder den svenske fortolkning af EU’s databeskyttelsesdirek-
tiv adskiller sig fra den danske fortolkning, når det kommer til deling af oplysninger
om sundhedspersoner landene imellem? Giver det ministeren anledning til at overve-
je, om vi i Danmark burde lægge os tættere op ad den svenske fortolkning for at sikre
den bedst mulige patientbeskyttelse?”
Svar:
Som jeg oplyste i mit foreløbige svar har mit ministerium gennem den danske ambas-
sade i Stockholm indhentet bidrag fra det svenske Socialdepartementet.
Ambassaden har oplyst, at Sverige har implementeret EUs databeskyttelsesdirektiv i
svensk ret ved personuppgiftslagen (1998:204), og at denne lov ikke indeholder spe-
cifikke regler om udveksling af oplysninger om sundhedspersoner med andre lande.
I forhold til netop udveksling af oplysninger om sundhedspersoner med andre lande
har Socialdepartementet henvist til det arbejde, som har pågået i forbindelse med
implementeringen af Europa-Parlamentets og rådets direktiv 2013/55/EU om aner-
kendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Socialdepartementet har derudover oplyst, at implementeringen af direktivet påbe-
gyndtes da den daværende regering igangsatte en udredning, som skulle undersøge,
hvorledes direktivet kunne implementeres i svensk ret, og at databeskyttelsesdirekti-
vet fremhæves i rapporten, herunder at der er taget hensyn til kravene i databeskyt-
telsesdirektivet ved udviklingen af informationssystemet for det indre marked (IMI).
Regeringen fremsatte på baggrund af udredningen i november 2015 lovforslag om
anerkendelse af erhvervskvalifikationer (proposition 2015/16:44), hvor det bl.a. blev
foreslået at ændre patientsäkerhetslagen (2010:659) og derved indføre en bestem-
melse om informationspligt. Loven (2016/150) trådte i kraft den 15. april 2016. Det
fremgår af lovens kapitel 9 § 18, at hvis et ansvarsnämnden eller en offentlig forvalt-
ningsdomstol beslutter at fratage en sundhedspersons autorisation, prøvetid eller
inddrage eller begrænse muligheden for udskrivelse af recepter, skal ansvarsnämn-
den underrette de relevante myndigheder i de øvrige EØS-lande og Schweiz om be-
slutningen eller dommen. Underrettelserne skal i første omgang ske via informations-
systemet for det indre marked.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, på hvilke områder den svenske fortolkning af EU’s databeskyttelsesdirektiv adskiller sig fra den danske fortolkning, når det kommer til deling af oplysninger om sundhedspersoner landene imellem, til sundheds- og ældreministeren
I forhold til de fremadrettede udvekslingsmuligheder af tilsynsoplysninger mellem
Danmark og både nordiske og europæiske lande kan jeg henvise til mit svar af 2. juni
2016 på spørgsmål nr. 150 (Alm. del), herunder anbefalingerne fra arbejdsgruppen
under Nordisk Helsegruppe.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2