Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 5. november 2015
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMKFH
Sagsnr.: 1506450
Dok. nr.: 1806795
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. oktober 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 11:
”Ministeren bedes kommentere kronikken ”Datadeling uden samtykke kan skade”,
der blev bragt i Ugeskrift for Læger den 28. september 2015, herunder om de faktuel-
le forhold, der nævnes i kronikken, er korrekte. ”
Svar:
Kronikken problematiserer anvendelse af sundhedsdata til andre formål end den re-
ne patientbehandling, herunder særligt forskning.
Kronikken beskriver en række forhold vedrørende brug af sundhedsdata, og jeg vil
adressere nogle af dem nedenfor. Bl.a. i forhold til regelgrundlaget på området og fi-
nansiering af Forskerservice i Sundhedsdatastyrelsen.
For det første
vil jeg kort gennemgå dele af regelgrundlaget for behandling af person-
oplysninger, dvs. sundhedsdata, til forskning. For overskuelighedens skyld ses bort fra
projekter, der kræver tilladelse efter lov om videnskabsetisk behandling af sundheds-
videnskabelige forskningsprojekter (dvs. projekter, der indebærer forsøg på menne-
sker m.v.).
Behandling, herunder indsamling og videregivelse, af personoplysninger i forbindelse
med et forskningsprojekt, reguleres som udgangspunkt af persondataloven.
Når det drejer sig om videregivelse af oplysninger om enkeltpersoners helbredsmæs-
sige forhold, øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, der stammer
fra behandlingssammenhænge (fx fra patientjournaler m.v.), er det dog sundhedslo-
vens § 46, som finder anvendelse. Denne slags oplysninger kan videregives til en for-
sker, hvis forskningsprojektet er af væsentlig samfundsmæssig interesse, og Sund-
hedsstyrelsen har meddelt sin godkendelse hertil.
Det er muligt efter persondataloven at behandle både følsomme personoplysninger
(fx helbredsoplysninger) og ikke-følsomme personoplysninger (fx oplysninger om
navn, alder og køn), hvis det sker for at udføre statistik eller videnskabelige undersø-
gelser af væsentlig samfundsmæssig betydning, fx forskning. Det er dog også en be-
tingelse, at statistikken eller de videnskabelige undersøgelser/forskningen kun kan la-
ves, hvis man behandler personoplysningerne. Det følger af persondatalovens § 10,
stk. 1 (følsomme personoplysninger), og § 6, stk. 1, nr. 5 (ikke-følsomme personop-
lysninger).