Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
1583485_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18. december 2015
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPAJR
Sagsnr.: 1507284
Dok. nr.: 1831264
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 105 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil ministeren være med til at sikre at hjemmeboende demente sikres ret til trans-
port til f.eks. fysiske aktiviteter som der foreligger dokumentation for har en positiv
effekt på symptomer og udvikling i demenssygdomme? Demenspatienter er aktuelt
ikke omfattet af reglerne for kommunal handikap-kørsel og transportproblematikken
er en reel belastning for de pårørende”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Transport- og Bygningsministeriet
samt Social- og Indenrigsministeriet.
Transport- og Bygningsministeriet oplyser, at ”individuel handicapkørsel reguleres ef-
ter § 11 i lov om trafikselskaber. Ordningen etablerer individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede over 18 år og dækker transport til formål, der ikke er
dækket af andre kørselsordninger, herunder særligt til fritidsformål. Det er Transport-
og Bygningsministeriet, der sætter de lovgivningsmæssige rammer for den individuel-
le handicapkørsel, mens kommunerne selv står for at finansiere og visitere til ordnin-
gen.
Loven fastlægger kun et minimumskrav. Der er ikke noget i lovgivningen, som forhin-
drer, at man fra lokalt hold visiterer andre end stærkt bevægelseshæmmede til ord-
ningen. Kommunerne har således mulighed for at tilbyde andre grupper af handicap-
pede, f.eks. demente, at deltage i ordningen på baggrund af en individuel vurdering.
Men det er op til kommunerne selv at træffe beslutning herom.”
Social- og Indenrigsministeriet oplyser, at ”kommunen efter servicelovens § 117 kan
yde tilskud til befordring til borgere, der på grund af varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne har behov for befordring med individuelle transportmidler. Hjælpen
tildeles efter en konkret, individuel behovsvurdering. Bestemmelsen om individuel
befordring i servicelovens § 117 overlader det til kommunalbestyrelserne selv at væl-
ge, om de vil gøre brug af muligheden. Kommunens afgørelse efter servicelovens §
117 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.”
Derudover vil jeg henvise til, at regeringen sammen med satspuljeordførerne har be-
sluttet at afsætte 470 mio. kr. over fire år til en national handlingsplan for demens.
Som led i udmøntningen af demenshandlingsplanen er det vigtigt for mig at komme
ud og tale med dem, det hele handler om - de ældre, de pårørende og personalet -
for at høre deres perspektiv og deres prioriteter. Alle input vil blive taget med i det
videre arbejde med den nationale demenshandlingsplan.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om ministeren vil være med til at sikre at hjemmeboende demente sikres ret til transport til f.eks. fysiske aktiviteter som der foreligger dokumentation for har en positiv effekt på symptomer og udvikling i demenssygdomme, til sundheds- og ældreministeren
Side 2
Den nationale handlingsplan for demens forventes at blive offentliggjort i efteråret
2016 og skal forinden drøftes med partierne bag satspuljeaftalen.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Anna Jin Rolfgaard