Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Sundheds- og ældreministerens tale til samråd AO og AP
om rygnings udbredelse 27. september 2016
Først vil jeg gerne sige tak for invitationen til dette samråd om
rygning.
Jeg vil tillade mig at svare på samrådsspørgsmålene samlet.
• Først vil jeg sige lidt om status på rygnings udbredelse i
Danmark, efterfølgende lidt om hvilken indvirkning
rygning har på den sociale ulighed, og til sidst vil jeg
redegøre for regeringens initiativer på tobaksområdet.
Rygning er en af de mest sundhedsskadelige livstilsfaktorer.
Rygning er for eksempel den livstilsfaktor, der er skyld i
flest kræfttilfælde, og næsten hver fjerde dødsfald i
Danmark kan relateres til rygning.
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Rygeres levetid er desuden markant kortere end ikke-
rygeres.
Undersøgelser viser, at personer, der er smårygere -
defineret som personer ryger under 15 cigaretter om
dagen - i gennemsnit lever 5 år kortere end personer, der
aldrig har røget.
***
Det fremgår af undersøgelsen ”Danskernes rygevaner 2015”, at
andelen af rygere i Danmark – det vil sige både dagligrygere og
lejlighedsrygere - ligger på ca. 22 procent i 2015.
Andelen af dagligrygere alene ligger på ca. 17 procent i
2015.
• Andelene har været nogenlunde uændret siden 2011.
• Stagnationen kommer efter flere årtier med konstant fald
– fra at knap 60 procent af befolkningen var rygere i 1953.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
• En del af dagligrygerne er storrygere, defineret som
personer der ryger mere end 15 cigaretter om dagen.
• Andelen af befolkningen, som var storrygere i 2015,
udgjorde ca. 7 procent.
***
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde fra et par uger siden – den
12. september 2016 - en risikofaktorrapport.
Rapporten beskriver betydningen af forskellige
risikofaktorers betydning for folkesundheden.
I rapporten finder man mange tabeller med svar på alverdens
spørgsmål.
F.eks. beskrives den øgede risiko for hospitalsbesøg og
skadestuebesøg for eksrygere og rygere.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Tallene i rapporten er mange, og jeg vil her blot nævne nogle af
de tal, som jeg håber, er dem, spørgeren er interesseret i.
Hvis man vil vide mere, kan jeg kun opfordre til at læse
rapporten.
Rapporten giver blandt andet svar på spørgsmålet ”Hvor mange
ekstra dødsfald ses der blandt personer, som ryger i forhold til
personer, som ikke ryger?”.
Det fremgår af rapporten, at det højeste antal ekstra dødsfald
blandt eksrygere og rygere ses blandt personer med
grundskoleuddannelse eller en kort uddannelse.
Hvis andelen af eksrygere og rygere i hele befolkningen
var den samme som i gruppen af personer med
mellemlang og lang uddannelse, ville der årligt være 1.682
færre dødsfald blandt mænd og 710 færre dødsfald
blandt kvinder.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Den sociale ulighed på tobaksområdet er således
kendetegnet ved, at andelen af ekstra dødsfald stiger med
faldende uddannelsesniveau.
I forhold til leveår fremgår det af rapporten:
at mænd, som er eksrygere i gennemsnit lever 2,8 år
kortere end mænd, som aldrig ryger,
smårygere i gennemsnit lever 6,1 år kortere end mænd,
som aldrig ryger,
og at storrygere i gennemsnit lever 11,0 år kortere end
mænd, som aldrig ryger.
Det fremgår ligeledes:
at kvinder, som er eksrygere, lever i gennemsnit 2,6 år
kortere end kvinder, som aldrig ryger,
at kvinder, som er smårygere, lever i gennemsnit 6,1 år
kortere end kvinder, som aldrig ryger,
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
og at kvinder som er storrygere, lever i gennemsnit 10,1
år kortere end kvinder, som aldrig ryger.
De ekstra dødsfald blandt eksrygere og rygere giver et tab i
befolkningens middellevetid på fire år og fire måneder for
mænd og tre år og to måneder for kvinder.
Hvis middellevetiden og tabte leveår blandt eksrygere og
rygere justeres for BMI, fysisk inaktivitet og alkohol, ses et
tab i befolkningens middellevetid på tre år og seks
måneder for mænd og tre år og en måned for kvinder.
I forhold til den sociale ulighed konkluderer rapporten, at den
sociale ulighed for hele gruppen af storrygere, smårygere og
eksrygere er relativt beskeden.
Men der er generelt meget stor forskel på, hvordan de tre
grupper bidrager til den sociale ulighed.
Rapporten konkluderer følgende:
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Eksrygerne trækker ofte i modsat retning - altså mod
omvendt social ulighed. Det betyder, at der blandt
eksrygere ikke ses social ulighed.
Den sociale ulighed for smårygerne er beskeden, og
endelig er den sociale ulighed for storrygerne meget høj.
Rapporten forholder sig ikke til rygnings betydning for antal
raske leveår og levetid for danskere med forskellige
indkomstniveauer.
• Men jeg synes, at tallene omkring uddannelsesniveau
giver et godt billede af den sociale ulighed på
tobaksområdet.
***
Vi har – som spørgeren er bekendt med - allerede taget nogle
konkrete initiativer på tobaksområdet.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Før sommerferien vedtog et bredt flertal i folketinget en lov om
tobaksvarer og en ny lov om elektroniske cigaretter, som begge
stiller en lang række nye krav til, hvordan produkterne kan
markedsføres her i landet.
• Den nye lovgivning indeholder bl.a. skærpede krav til,
hvordan tobaksvarer må se ud.
• De nye sundhedsadvarsler er markant større end tidligere.
o
Og det vil ikke være lovligt at sælge tobaksvarer,
hvis pakningerne indeholder elementer, som
opfordrer til brug af produktet, eller som kan give
et fejlagtigt indtryk af produktets sundhedsmæssige
virkning eller risici.
Desuden vil cigaretpakkerne indeholde Stopliniens
telefonnummer og hjemmesideadresse.
• Herudover er kendetegnende aromaer i cigaretter som
f.eks. jordbærsmag blevet gjort ulovlige.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Som nævnt er andelen af rygere i Danmark stagneret de sidste 5
år.
Det er naturligvis ikke en udvikling, som vi kan være tilfredse
med og noget, vi skal forsøge at gøre noget ved.
Og regeringens mål er klart:
Børn og unge og rygning hører ikke sammen.
Med Kræftplan IV har vi derfor sat en ambitiøs national
målsætning om, at vi i 2030 skal have den første røgfri
generation.
Det vil sige, at de børn, der fødes i dag, holder sig fra
rygning, så ingen børn og unge ryger i 2030.
Det er en målsætning, vi deler med blandt andre Kræftens
Bekæmpelse.
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Det er hensigten, at målsætningen skal virke som
løftestang for forebyggelsesarbejdet i de kommende år,
herunder kommunernes indsats på området.
Regeringen vil løbende komme med initiativer, der skal
hjælpe med at nå målsætningen om en røgfri generation,
og regeringen har allerede taget en god håndfuld
konkrete initiativer i Kræftplan IV.
***
Jeg ser som sagt meget gerne, at andelen af rygere igen
begynder at falde.
Og jeg synes, at det vigtigste i den forbindelse er:
o
Dels, at de rygere, som gerne vil kvitte smøgerne,
nemt kan få hjælp og støtte i forbindelse med deres
rygestop.
o
Og dels - som sagt - at børn og unge ikke begynder
med at ryge.
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
o
Det er derfor også disse to områder, som er i fokus i
Kræftplan IV.
Mange danskere vil gerne holde op med at ryge, og det skal vi
hjælpe dem med.
62 % af dem, der ryger, vil gerne holde op med at ryge.
Og hele 74 % af dem, der ryger eller tidligere har røget,
ville ikke ryge, hvis de skulle leve deres liv om.
Mange rygere har dog meget svært ved at holde op med at ryge,
og vi ved, at en stor andel af de dagligrygere, der ønsker at
stoppe, efterspørger støtte og hjælp til deres rygestop.
Forskning viser, at højest 4 procent, som formår at gennemføre
et succesfuldt rygestop, har succes uden brug af hjælpemidler,
mens 20-30 procent har succes ved brug af både rådgivning og
rygestopmedicin.
Forskning viser også, at chancen for at blive røgfri er op til
5 gange større, hvis man får hjælp til sit rygestop.
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Det skal være nemt at få hjælp og støtte i forbindelse med et
rygestop, og det mener jeg også, at det er i dag.
Man kan få støtte til rygestop både i kommunerne, som er
ansvarlige for den borgerrettede forebyggelse, og gennem
Stoplinien.
Stopliniens kontaktinformationer vil som sagt
fremadrettet blive gjort mere synlige, da der på de nye
cigaretpakker, som er ved at blive udrullet på markedet,
vil være påført Stopliniens telefonnummer og
hjemmesideadresse.
Sundhedsstyrelsen har desuden udgivet en
forebyggelsespakke om tobak med faglige anbefalinger,
som kan hjælpe kommunerne i arbejdet med
tobaksforebyggelse.
Samtidig løber den såkaldte storrygerpulje fra 2014 fortsat frem
til udgangen af 2017.
Side 12
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Med puljen er der afsat 42 mio. kr. i perioden 2015-2017.
I dette regi er der flere helt konkrete initiativer i gang, der
skal hjælpe den gruppe af borgere, som gerne vil stoppe
med at ryge, men som ikke har haft held til det endnu.
Puljen indeholder bl.a. 27,5 mio. kroner til, at
kommunerne kan indgå samarbejder med sygehuse og
praktiserende læger, der skal sikre hurtig og smidig
opsporing og henvisning af storrygere, der gerne vil holde
op med at ryge.
Kommunerne, der deltager i projektet, har også mulighed for at
finansiere rygestopprodukter til de rygere, der ønsker det, og
hvor det vurderes relevant.
Der er således allerede mange tiltag på tobaksområdet, der har
til formål at hjælpe de rygere, som ønsker at holde op med at
ryge.
Side 13
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
• Herudover foreslår regeringen i Kræftplan IV at afsætte i
alt 30 mio. kr. i 2017-2019 dels til rygestopmedicin til
deltagere på kommunerenes rygestoptilbud målrettet
særlige grupper og dels til tilbud om hjælp til rygestop til
kræftpatienter.
Men vi skal naturligvis løbende overveje behovet for yderligere
indsatser.
Og jeg er bestemt åben for, at det kan være nødvendigt
med nye tiltag for at begrænse rygningen i Danmark.
***
I forhold til at børn og unge ikke skal begynde med at ryge, så
har jeg allerede nævnt den overordnede ramme, som er
regeringens målsætning om en røgfri generation.
Inden for denne ramme vil regeringen komme med en
række initiativer:
Side 14
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
o
Regeringen vil bl.a. søge Folketingets opbakning til
at ændre rygeloven, så elever på erhvervsskoler –
i
lighed med elever i fx gymnasiet
– ikke må ryge på
skolens område.
o
Det håber jeg, at partierne i Folketinget vil være
med til.
I dag ryger ca. 12 procent af gymnasieeleverne dagligt, mens det
tilsvarende tal for eleverne på erhvervsskolerne er ca. 37
procent.
Det bør vi gøre noget ved.
Herudover ønsker vi også at drøfte røgfri skoletid med
Folketingets partier i forhold til alle skoler og
uddannelsessteder, hvor der er unge under 18 år.
Jeg ønsker, at vi sender et tydeligt signal om, at
rygning ikke skal være en del af børn og unges skoleliv.
Side 15
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Samtidig ønsker vi at indgå partnerskaber med erhvervslivet
med fokus på, at der ikke bliver solgt tobak og alkohol til børn og
unge.
For selvom det er ulovligt at sælge tobak til
mindreårige - og bøderne i 2012 blev sat kraftligt i
vejret - så er der desværre fortsat butikker, som ser
stort på lovgivningen og sælger cigaretter og anden
tobak til børn og unge under 18 år.
Der er behov for fælles ansvar til at sikre en mere effektiv
håndhævelse!
Regeringen ønsker herudover, at der bliver igangsat en
kampagne mod rygning særligt målrettet børn og unge på de
medier, som de unge benytter.
Og at en del af Sundhedsfremmepuljen vil blive
øremærket initiativer, der kan begrænse rygning
blandt unge.
Side 16
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1029: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 27/9-16 om rygnings udbredelse, til sundheds- og ældreministeren
Initiativerne skal bl.a. have fokus på test af nye og
innovative løsninger i forhold til at få børn og unge til
ikke at begynde med at ryge eller til at stoppe med at
ryge.
Det er mit håb, at civilsamfundet, den private sektor,
kommunerne og regionerne vil hjælpe til med at nå
målsætningen om en røgfri generation.
• For at skabe en røgfri generation kræver nemlig, at alle
bidrager, samt at nye veje prøves.
Og ligeledes håber jeg, at mange - eller alle - Folketingets partier
vil støtte op om regeringens målsætning samt de initiativer, som
regeringen vil igangsætte.
Tak for ordet.
Side 17