Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-10-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMLPE
Sagsnr.: 1609422
Dok. nr.: 197280
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. september 2016 stillet følgende
spørgsmål 1022 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål 1022:
”Ministeren bedes redegøre for de internationale erfaringer med hel eller delvis lega-
lisering af hash? Hvilke lande har modeller på dette område, hvordan er modellerne
udformet, hvilken indvirkning har de haft på forbruget af hash i de respektive lande
og delstater, og hvordan har udviklingen været i antallet af psykoser? Ministeren be-
des ligeledes redegøre for, hvilke faglige anbefalinger sundhedsmyndighederne i de
respektive lande har mht. unges forbrug af hash, herunder om disse er blevet revide-
ret i forbindelse med indførelsen af en model for hel eller delvis legalisering?”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet lægger til grund for besvarelsen, at der med ”legalise-
ring af hash” menes ophævelse af forbuddet mod besiddelse af hash til andre end
medicinske og videnskabelige formål. Efter legaliseringen er det som udgangspunkt
ikke længere forbudt at være i besiddelse af hash som rusmiddel.
Endvidere lægger ministeriet til grund, at der med ”hel legalisering” menes, at hash
efter ophævelsen af forbuddet kan handles på det frie marked i den forstand, at
handlen alene er undergivet almindelige regler om salg til forbrugere, således som
det i Danmark gælder for fx kaffe.
Endelig lægger ministeriet til grund, at der med ”delvis legalisering” menes, at hand-
len med hash efter ophævelsen af forbuddet er undergivet en særlig regulering, fx i
form af krav til sælgere om at have en bevilling og krav til købere om at have en mi-
nimumsalder, således som det i Danmark gælder for fx alkohol.
Sundheds- og Ældreministeriet bekendt er forbuddet mod besiddelse af hash til an-
dre end medicinske og videnskabelige formål ophævet i Uruguay såvel som i Alaska
(USA), Colorado (USA), Oregon (USA), Washington (USA) og Washington DC (USA).
Disse steder er det således som udgangspunkt ikke længere forbudt at være i besid-
delse af hash som rusmiddel.
Hvorvidt legaliseringen de omhandlede steder kan karakteriseres som hel eller delvis,
må bero på en nærmere vurdering af reguleringen. Sundheds- og Ældreministeriet
har ikke de oplysninger, som er nødvendige for at foretage en sådan vurdering eller i
øvrigt for at beskrive den legaliseringsmodel, som man har indført det enkelte sted.
Ministeriet ligger heller ikke inde med de oplysninger, som er nødvendige for at re-
degøre for, hvilken indvirkning modellerne har haft på forbruget af hash de omhand-
lede steder, hvordan udviklingen har været i antallet af psykoser (ministeriet antager,
at der menes hashrelaterede psykoser), og hvilke faglige anbefalinger de stedlige