Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-10-2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1609014
Dok. nr.: 189444
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 21. september 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 1010 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 1010:
”Ministeren bedes redegøre for tidsrammen for, hvornår patientskadeankenævnet
kan omgøre en erstatningssag til ugunst for patienten, og herunder opliste konkrete
eksempler.
Kan en patient risikere, når patienten f.eks. har ventet med at bruge sin erstatning de
tre måneder, hvor sagen kan påklages af andre, at patienterstatningen omgør afgø-
relsen, på trods af, at klagefristen er gået og patienten dermed i god tro, måske har
valgt at bruge sin erstatning? Mener ministeren, at det er rimeligt?”
Svar:
Idet jeg henviser til min besvarelse af 5. september 2016 af spørgsmål nr. 757 (Alm.
del), hvor jeg har redegjort for regler og praksis i sager, hvor en afgørelse om patient-
erstatning ændres til ugunst for patienten, kan jeg oplyse følgende:
Patienterstatningen træffer efter reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven) afgørelser om anerkendelse af an-
svarsgrundlag og udmåling af erstatning som 1. instans.
Sager, der omgøres, forløber ofte sådan, at Patienterstatningen i sin første afgørelse
anerkender, at patienten er påført en erstatningsberettigende skade. I nogle tilfælde
kan der i samme afgørelse tages stilling til en eller flere erstatningsposter. I andre til-
fælde omhandler den første afgørelse kun selve ansvarsgrundlaget og ikke nogen er-
statningsposter. Efterfølgende træffes der nye (del)afgørelser om de resterende er-
statningsposter, efterhånden som disse kan gøres op. Der kan i en anerkendt erstat-
ningssag være tale om en række afgørelser truffet over en periode, som alt efter sa-
gens konkrete omstændigheder kan strække sig over flere år. Det gælder for eksem-
pel, hvis afgørelse om en eller flere erstatningsposter må afvente afklaring af skadens
omfang i medicinsk og erhvervsmæssig henseende.
Patienterstatningens afgørelser kan påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen
(tidl. Patientskadeankenævnet). Klagefristen er tre måneder og er fortolket og an-
vendt således, at den gælder for hver afgørelse for sig. I patienterstatningssager er
der flere parter. Det er dels patienten selv, dels den driftsansvarlige region, kommune
eller et forsikringsselskab, som skal betale erstatningen, hvis patienten påføres en er-
statningsberettigende skade.
Jeg kan anføre følgende tænkte eksempel på, hvordan en sag
kan
forløbe: