Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9881
Doknr.
314119
Dato
12-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14.12.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 98 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 98:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at børn er oplyst om deres rettigheder
efter FN’s Børnekonvention, særligt i betragtning af, at det vurderes fra bl.a. Børnerå-
det, at børns kendskab til deres rettigheder er dalende, og agter ministeren at sætte
initiativer i gang med henblik på at øge børns kendskab til deres rettigheder?”
Svar:
Med henblik på at øge børns kendskab til deres rettigheder blev der i forbindelse med
satspuljeaftalen for 2013 bevilliget 10,4 mio. kr. til oplysning om børns rettigheder
gennem Red Barnet. Red Barnets projekt, der løber fra november 2013 til december
2016, omfatter den landsdækkende oplysningskampagne om børns rettigheder:
”Børns rettigheder beskytter dig mod mere end du tror”, der er rettet mod skolebørn.
Som led i kampagnen er der udviklet gratis undervisningsmaterialer til folkeskolen om
børns rettigheder rettet mod henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen.
Materialerne giver indblik i, hvad børns rettigheder er, og hvad de kan bruges til. Idéen
bag kampagnen er, at når børn og unge kender deres rettigheder, er de bedre til at
sætte grænser, sige fra og søge hjælp, og kan dermed både hjælpe sig selv og andre
børn.
Jeg har derudover anmodet om bidrag vedr. aktiviteter i folkeskolen fra Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling, der til brug for besvarelsen har oplyst følgende:
”Ifølge dansk lovgivning har alle børn ret til gratis undervisning i folkeskolen, og der er
10 års undervisningspligt for alle børn. I 2014 blev der indført en skolereform i den
danske folkeskole. Med reformen blev Fælles Mål for fagene præciseret og forenklet,
så det står klart, hvad eleverne skal lære. De Fælles Mål gør det obligatorisk for sko-
lerne at undervise eleverne i børns rettigheder. Det betyder konkret, at frem til 3. klas-
se skal eleverne opnå viden om børns grundlæggende rettigheder, herunder FN’s
Børnekonvention, og efter 3. klasse skal de kunne samtale om børns rettigheder i
relation til familie og skole. Verdenserklæringen om Menneskerettigheder indgår sta-
dig som en obligatorisk del af historieundervisningen i grundskolen, hvor den sættes i
perspektiv i forhold til menneskerettigheder i praksis og i nyere konventioner som
f.eks. børnekonventionen.
For at støtte lærerne og give dem inspiration til at opfylde deres pensumforpligtelser
ved at inddrage børnekonventionen og andre menneskerettighedsinstrumenter i deres
undervisning har Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling indledt et samarbej-
de med Institut for Menneskerettigheder om at udarbejde eksempler på undervis-