Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1597132_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 10111
Doknr.
311726
Dato
09-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. december 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 96 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 96:
"Vil ministeren, i forlængelse af SOU alm. del – svar på spm. 17, give en vurdering af
om det forhold, at personer, der modtager hjælp efter servicelovens § 95, ikke har ret
til at medtage hjælpen til udlandet, kan udgøre en hindring for den pågældende i for-
hold til køb af serviceydelser (hotel, restaurant, guideture m.v.) i et andet EU land?"
Endeligt svar:
Til brug for besvarelsen har Social- og Indenrigsministeriet anmodet Justitsministeriet
og Erhvervs- og Vækstministeriet om bidrag.
Erhvervs- og Vækstministeriet har den 11. januar 2016 oplyst følgende:
"Erhvervs- og Vækstministeriet kan oplyse, at lovgivning om social sikring, herunder
forvaltning af sociale sikringsordninger, er undtaget fra lov om tjenesteydelser i det
indre marked (nr. 384 af 25. maj 2009), jf. § 1, stk. 2, nr. 10, som implementerer ser-
vicedirektivet (2006/123).
Det er således Erhvervs- og Vækstministeriets vurdering, at lov om tjenesteydelser i
det indre marked dermed ikke er den relevante lovgivningsmæssige ramme til at vur-
dere, hvorvidt serviceloven kan udgøre en hindring for køb af serviceydelser i et andet
EU-land."
Justitsministeriet har den 19. januar 2016 oplyst følgende:
"Spørgsmålet vedrører ret til hjælp efter servicelovens § 95 og vedrører således
den nationale sociale sikringsordning. Fastsættelse af en national social sik-
ringsordning henhører under medlemsstaternes kompetence. Det følger dog af
EU-Domstolens faste retspraksis, at uanset at et område henhører under med-
lemsstaternes kompetence, skal medlemsstaterne udøve denne kompetence
under overholdelse af EU-retten. Se hertil Domstolens dom i sag C-76/05,
Schwarz og Gootjes-Schwarz, præmis 69.
Som det fremgår af social- og indenrigsministerens besvarelse af spørgsmål nr.
17 (Alm.del) af 18. november 2015 fra Folketingets Social- og Indenrigsudvalg,
sondres der i forordning nr. 883/04 om koordinering af de sociale sikringsord-
ninger mellem naturalydelser og kontantydelser, således at naturalydelser skal
udredes efter lovgivningen i den medlemsstat, i hvilken en person opholder sig.
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til udførelse af hjemmehjælp efter
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 96: MFU spm. om at give en vurdering af om det forhold, at personer, der modtager hjælp efter servicelovens § 95, ikke har ret til at medtage hjælpen til udlandet, kan udgøre en hindring for den pågældende i forhold til køb af serviceydelser (hotel, restaurant, guideture m.v.) i et andet EU land, til social- og indenrigsministeren
1597132_0002.png
servicelovens § 95 betragtes i relation til forordningen som en naturalydelse, da
tilskuddet træder i stedet for personlig og praktisk hjælp i hjemmet mv. (hjem-
mehjælp) efter servicelovens § 83.
Som konsekvens af EU-reglerne på området kan ydelsen således ikke eksporteres,
og der er således ikke fri bevægelighed i forhold til ydelsen. EU-borgere har derfor
ikke krav på ved midlertidigt ophold i udlandet at medtage kontant tilskud til ansættel-
se af hjælpere til udførelse af hjemmehjælp efter servicelovens § 95."
Jeg kan henholde mig til det af Erhvervs- og Vækstministeriet og Justitsministeriet
oplyste.
Jeg kan supplerende oplyse, at EU-Domstolen i sin praksis har udtalt sig om samspil-
let mellem forordning 1408/71, som nu er afløst af forordning 883/04, og traktatens
bestemmelser om fri bevægelighed. Af Domstolens dom af 12. juli 2012 i sagen
Kommissionen mod Tyskland, (C-562/10) fremgår bl.a. følgende:
”57. Da artikel 48 TEUF foreskriver en samordning og ikke en harmonisering af
medlemsstaternes lovgivninger på det sociale sikringsområde, kan reglerne i
EUF-traktaten om den frie bevægelighed i øvrigt ikke garantere en forsikret per-
son, at en flytning til en anden medlemsstat har neutrale virkninger bl.a. hvad
angår ydelser i anledning af sygdom eller plejebehov. Henset til de forskelle,
der på dette område er mellem medlemsstaternes ordninger og lovgivninger,
kan en sådan flytning alt efter det konkrete tilfælde nemlig være mere eller min-
dre økonomisk fordelagtig for den sikrede person (…).
58. Anvendelsen – i givet fald i henhold til bestemmelserne i forordning
nr. 1408/71 – af en medlemsstats nationale retsforskrifter, der er mindre fordel-
agtige hvad angår sociale sikringsydelser end retsforskrifterne i den kompetente
stat i henhold til forordningens artikel 1, litra q), under et midlertidigt ophold i
denne medlemsstat, kan følgelig i princippet være forenelig med kravene i den
primære EU-ret på området for personers frie bevægelighed. (…)
62. Henset til samtlige ovenstående betragtninger må det konkluderes, at
Kommissionen ikke i tilstrækkeligt retligt omfang har godtgjort, at de omtvistede
retsforskrifter indebærer en hindring for den frie udveksling af tjenesteydelser.”
Det er efter ministeriets opfattelse ikke i strid med traktatens bestemmelser om den
frie bevægelighed, at en person, som i Danmark modtager hjælp efter servicelovens §
95, efter bestemmelserne i forordning 883/04 under et midlertidigt ophold i et andet
EU-land skal benytte sig af naturalydelser, der udredes af den kompetente institution i
det andet EU-land i medfør af artikel 19, stk. 1, i forordningen. Personen hindres såle-
des ikke i strid med EU-traktatretten i at tage til et andet EU-land og dér udnytte sin ret
til fri bevægelighed som tjenesteydelsesmodtager som sikret ved traktatens artikel 56
TEUF.
Jeg skal i øvrigt henvise til svaret på SOU alm. del spørgsmål nr. 17, som er over-
sendt til Folketinget den 9. november 2015.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2