Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1581987_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9476
Doknr.
293920
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 90 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 90:
Advokatundersøgelsen, som LOS offentliggjorde i september 2015, viser, at der er
eksempler på, at et skærpet tilsyn følges op af et nyt skærpet tilsyn efter udløbet af
perioden med det første skærpede tilsyn, uanset at opholdsstedet efter egen opfattel-
se har opfyldt påbuddene under det første skærpede tilsyn. Det skærpede tilsyn vide-
reføres alene under henvisning til, at ”socialtilsynet ønsker fortsat at følge med i op-
holdsstedets udvikling”. Som nævnt i undersøgelsen er der således ikke et reelt selv-
stændigt grundlag for det fornyede, skærpede tilsyn. Finder ministeren, at denne
praksis er i overensstemmelse med intentionerne og indholdet af den politiske aftale
og det efterfølgende lovforslag om socialtilsyn?”
Svar:
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 2. pkt., træffes afgørelse om skærpet tilsyn for tre
måneder ad gangen. Som anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf.
lovforslag nr. L 205, FT 2012-13/1, indebærer bestemmelsen, at afgørelser om skær-
pet tilsyn automatisk bortfalder, hvis ikke der forinden er truffet afgørelse om forlæn-
gelse.
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en forvaltningsmyndighed,
der efter loven på denne måde er forpligtet til at træffe en fornyet afgørelse, er forplig-
tet til at foretage en fornyet og selvstændig vurdering af, om afgørelsen om skærpet
tilsyn kan opretholdes.
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 81 og 82 afventer jeg resultatet af Socialsty-
relsens faglige evaluering af socialtilsynenes virksomhed
Jeg kan i øvrigt henvise til svaret på spørgsmål 89.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann