Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1581982_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9476
Doknr.
293920
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 88 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr.88:
”LOS offentliggjorde i september 2015 en advokatundersøgelse, som Sten Bønsing
har stået for, hvoraf det fremgår, at socialtilsynenes påbud i mange tilfælde er så bredt
formulerede, at de i praksis umuligt kan efterleves, og at det samlede indtryk er, at
påbuddene generelt set ikke lever op til forvaltningsrettens præcisionskrav. Det kon-
kluderes, at det samlet set er stærkt beklageligt, at mange af de pålagte påbud er
upræcise i en sådan grad, at opholdsstedet ikke har en reel mulighed for at efterleve
disse. Set i forhold til de ganske alvorlige konsekvenser påbud kan have for ikke
mindst private institutioner ønskes oplyst, hvad ministeren har foretaget sig i den an-
ledning?”
Svar:
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 2, kan Socialtilsynet træffe afgørelse om at udstede
påbud, hvis overholdelse kan gøres til en betingelse for fortsat godkendelse. Socialtil-
synet skal fastsætte en frist for et påbuds overholdelse.
Som anført i de specielle bemærkninger til socialtilsynslovens § 8 (lovforslag nr. L
205, FT 2012-13/1) må det forudsættes, at et påbud har en karakter, som giver tilbud-
det mulighed for at efterkomme det. Det skal være helt klart, hvad tilbuddet skal gøre
for at overholde påbuddet. Der skal sættes en frist for overholdelse af påbuddet, så
det er klart for tilbuddet, hvornår det risikerer at miste godkendelsen på grund af
manglende overholdelse af påbuddet. Dette følger også af almindelige forvaltningsret-
lige regler.
Jeg er helt enig i, at nogle af de eksempler, der trækkes frem i undersøgelsen, ikke er
gode. Et påbud bør som angivet i bemærkningerne til socialtilsynsloven udformes, så
det er helt klart for tilbuddet, hvad det skal gøre, og inden for hvilken frist påbuddet
skal efterleves.
Socialstyrelsen har oplyst, at dens auditfunktion er opmærksom på problemstillingen
og systematisk tager det med i styrelsens løbende dialog med socialtilsynene. Derud-
over kan jeg oplyse, at Socialstyrelsen har nedsat en juridisk arbejdsgruppe med del-
tagelse af de fem socialtilsyn og Ankestyrelsen om udformning af sanktioner herunder
vilkår og påbud.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann