Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9476
Doknr.
293920
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 85 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 85:
”Er ministeren opmærksom på den kritik, som specielt Socialtilsyn Midt er udsat for,
omkring metoden i det såkaldte dialog baserede tilsyn, og vil ministeren redegøre for,
om ministeren mener den er berettiget eller ej.
Svar:
Som anført i svarene på spørgsmål 82 og 84 kan jeg ikke kommentere en verserende
retssag vedrørende Socialtilsyn Midt.
Generelt kan jeg i forhold til det dialogbaserede tilsyn fremhæve, at dialogen mellem
socialtilsynene og de tilbud og plejefamilier, de skal godkende og føre tilsyn med, er
en vigtig del af socialtilsynenes virksomhed. Det fremgår udtrykkeligt af lov om social-
tilsyn § 7 stk.1, 2. pkt., at socialtilsynet, som led i det driftsorienterede tilsyn, både skal
føre kontrol med forholdene i tilbuddet og indgå i dialog med tilbuddet. Dette skal bi-
drage til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet. Herudover fremgår det af be-
mærkningerne til loven, at det forudsættes, at tilsynet som udgangspunkt har indgået i
en dialog med tilbuddet forud for en afgørelse om ophør af godkendelse eller skærpet
tilsyn.
Efter socialtilsynslovens § 5, stk. 5, kan Socialtilsynet således træffe afgørelse om
ophør af godkendelsen af et tilbud, hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne
for godkendelse. Som anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsen, jf. lov-
forslag nr. L 2015, FT 2012-13/1, forudsættes det, at der forud for en afgørelse om
skærpet tilsyn har været en dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om de forhold,
der ligger til grund for afgørelsen om skærpet tilsyn, med mindre afgørelsen træffes på
baggrund af pludselig opstået viden om f.eks. strafbare forhold.
Efter socialtilsynslovens § 8, stk. 1, 1. pkt., skal Socialtilsynet træffe afgørelse om
skærpet tilsyn, når forholdene i det enkelte tilbud tilsiger det. Som anført i de specielle
bemærkninger til bestemmelsen forudsættes det, at der har været en forhandling og
dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om baggrunden for overvejelserne om ophør
af godkendelsen, samt at tilbuddet har fået mulighed for at rette op på de forhold, der
ligger til grund herfor. Det forudsættes også, at ophør sker med rimelig frist, så både
tilbuddet og de visiterende kommuner har mulighed for at indrette sig på det. Der kan
dog også være situationer, hvor godkendelsen fjernes omgående, f.eks. som følge af
seksuelle overgreb.