Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 21. januar 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPRATH
Sagsnr.: 1507716
Dok. nr.: 1845145
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 26. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 79 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 79:
”Vil ministeren kommentere internt SOU alm. del – bilag 79 og evt. indhente bidrag
fra Sundheds- og Ældreministeriet i forhold til om ministeren mener, at det er rimeli-
ge vilkår der gives til handicappede borgere, når alt transport skal være så besværlig
for borgerne – både i forhold til, at der skal betales med kontanter, og at det kan tage
flere timer end nødvendigt, før borgeren kommer det rette sted hen? ”
Svar:
Til brug min besvarelse af SOU alm. del. spm. 79, som er omtrykt fra Social- og Inden-
rigsministeriet, har Sundheds- og Ældreministeriet indhentet bidrag fra Transport- og
Bygningsministeriet vedrørende individuel handicapbefordring og flexture. Transport-
og Bygningsministeriet, som har indhentet bidrag fra Trafikselskaberne i Danmark,
har oplyst følgende:
”Helt overordnet gælder, at individuel handicap-/flexkørsel ikke er ta-
xakørsel, men behovsstyret, koordineret kollektiv trafik.
Individuel handicapkørsel reguleres i § 11 i lov om trafikselskaber. Ord-
ningen etablerer individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæm-
mede over 18 år og dækker transport til formål, der ikke er dækket af
andre kørselsordninger, herunder særligt til fritidsformål. Individuel
handicapkørsel skal som minimum give de borgere, der er omfattet af
ordningen, mulighed for 104 enkeltture pr. år.
Flexture skal betragtes som offentlig servicetrafik, jf. § 5 stk. 1, i lov om
trafikselskaber.
Inden for rammerne af denne lovgivning er det kommunerne, der poli-
tisk fastlægger serviceniveauet for ordningen i den enkelte kommune.
Det betyder, at fx bestillingsfristen på i dette tilfælde to timer før af-
gang i Midttrafik er udtryk for en politisk beslutning vedrørende det øn-
skede regionale serviceniveau. Det samme gælder betalingsformen og
den omvejskørsel og ventetid, brugerne kan opleve.
Trafikselskaberne i Danmark oplyser, at nogle kunder således må ud på
en omvej, da vognen skal hente andre passagerer. Kommunerne sætter
grænser for, hvor lang tid turen må vare, og der tages hensyn til, hvis
kunden skal være fremme på et bestemt tidspunkt. Rejsetiden kan i
Midttrafik blive fx forlænget med op til 100 pct. af den direkte køretid
dog altid op til 20 minutter, uanset at den direkte køretid er kortere.