Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8774
Doknr.
287955
Dato
09-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigs har d. 12.11.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 41 til
social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 41
”Vil ministeren redegøre for, hvilken opfølgning, der har været på beretningen, der er
afgivet til B 101 (Forslag til folketingsbeslutning om opsættende virkning i klagesager
for borgere med handicap) (folketingsåret 2013-14)?”
Svar:
I forhold til den problemstilling, der blev rejst ved B 101, er det væsentligt at være
opmærksom på, at der på det pågældende tidspunkt var en meget lang sagsbehand-
lingstid i Ankestyrelsen.
Det er for mig afgørende, at klager behandles inden for en rimelig tid, så borgeren får
afklaret endeligt, hvad han eller hun har ret til. På den måde bliver det samtidig hurtigt
klart for kommunen, hvordan lovgivningen skal administreres på det pågældende om-
råde.
Der er taget en række initiativer for at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i Ankestyrelsen - og det har virket efter hensigten. Det blev i 2014 aftalt med
Ankestyrelsen, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale klagesager
maksimalt måtte være 6 måneder ved årets udgang. Dette mål blev opfyldt af Anke-
styrelsen, da den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager, der blev afgjort i de-
cember 2014, blev opgjort til 5,8 måneder.
Derudover er det blevet fastsat i Ankestyrelsens resultatplan for 2015 til 2018, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kommunale klagesager i 2015 maksimalt må
være 5 måneder.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klager over kommunale afgørelser er fal-
det i de første tre kvartaler i 2015. Til og med oktober er den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i 2015 opgjort til 4,3 måneder. Samtidig er den sagspukkel, som der har
været på området, blevet væsentligt mindre.
En kort sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen har fortsat meget høj prioritet, og ministe-
riet følger løbende sagsbehandlingstiderne.
Som også oplyst under min besvarelse af samrådsspørgsmål C den 29. september
2015 er et andet væsentligt retssikkerhedselement, at borgerne skal kunne regne
med, at kommunerne gør deres bedste for at træffe korrekte og forståelige afgørelser i
første omgang.