Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9468
Doknr.
297303
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 78 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV) og Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 78:
”Vil ministeren kommentere SOU alm. del – bilag 78 (fortroligt), herunder forholde sig
til, hvad en borger skal gøre, når vedkommende gentagne gange har klaget over en
kommunal afgørelse og fået medhold i Ankestyrelsen, og kommunen ikke tildeler den
rette hjælp efterfølgende? Vil ministeren igangsætte initiativer med henblik på, at sikre
borgeres retssikkerhed særligt på området for hjemmetræning af børn med handi-
cap?”
Svar:
1.
Henvendelsen drejer sig om en konkret sag, hvor en borger med et hjerneskadet
barn oplever forholdet til kommunen som meget besværligt.
Borgeren omtaler bl.a. flere sager om delvis tabt arbejdsfortjeneste, hvor kommunen
gentagne gange har truffet afgørelse om nedsættelse eller ophør heraf. Borgeren har
efter det oplyste fået medhold i flere af sine klager herover. Den seneste uden at
kommunen ifølge det oplyste har reageret over for borgeren.
Borgeren omtaler desuden, at hun på trods af flere henvendelser til kommunen om
manglende trivsel i det anviste almindelige tilbud, ikke af kommunen blev oplyst om
mulighed for hjemmetræning. Da borgeren blev opmærksom på muligheden og an-
søgte herom, afslog kommunen ansøgningen, da kommunen ikke fandt, at borgerens
barn var omfattet af personkredsen for hjemmetræning. Borgeren klagede herover til
Ankestyrelsen, som ifølge et vedlagt bilag har truffet afgørelse om, at barnet er omfat-
tet af personkredsen, og på den baggrund har hjemvist sagen til kommunen med hen-
blik på vurdering af de øvrige betingelser for at modtage hjemmetræning.
2.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er meget beklageligt, at borge-
ren ikke føler, at kommunen aktivt samarbejder med borgeren om sagerne, men der-
imod føler, at kommunen modarbejder borgeren, herunder ved behandlingen af klage-
sager.
Et godt og konstruktivt samarbejde mellem borger og kommune om at understøtte
f.eks. gode rammer for et barns tarv og trivsel er af meget stor betydning.
Det kan imidlertid ikke altid undgås, at en kommune og en borger kan have forskellige
opfattelser og vurderinger af, hvilke ydelser der i det konkrete tilfælde er nødvendige.
I de tilfælde må kommunen redegøre for baggrunden for sin afgørelse, herunder i
forhold til det relevante lovgrundlag, og – hvis borgeren klager – sørge for en ordentlig