Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9468
Doknr.
297303
Dato
17-12-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 77 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV) og Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 77:
”Vil ministeren kommentere SOU alm. del - bilag 77 (fortroligt), herunder særligt i for-
hold til om ministeren mener, at det er rimeligt, at en familie kan vente i flere år på at
få den rette hjælp, hvis deres sag gentagne gange skal behandles i Ankestyrelsen? Vil
en familie ofte være berettiget til hjælp såsom merudgiftsydelser og tabt arbejdsfortje-
neste (servicelovens §§ 41 og 42) i forbindelse med at et barn i familien får et elektro-
nisk høre apparat (Cochlear Implant)?”
Svar:
Henvendelsen drejer sig om en konkret sag om merudgiftsydelse og tabt arbejdsfor-
tjeneste. Det fremgår, at en borger med tre hørehæmmede børn i en periode har mod-
taget tabt arbejdsfortjeneste og merudgiftsydelse som følge heraf. Det oplyses, at
kommunen i efteråret 2012 traf afgørelse om, at der ikke længere kunne ydes denne
hjælp vedrørende de to ældste børn, der tidligere havde fået indopereret et CI
(Cochlear Implant). Videre oplyses, at en klage over denne afgørelse blev behandlet i
det daværende klagesystem i et socialt nævn og i Ankestyrelsen, og at borgeren i
december 2013 fik medhold i sin klage af Ankestyrelsen. Der foreligger ikke nærmere
om afgørelsernes indhold.
I henvendelsen oplyses videre, at kommunen i sommeren 2015 har foretaget en re-
vurdering af sagen og truffet afgørelse om bortfald af merudgiftsydelse og tabt ar-
bejdsfortjeneste. Af henvendelsen og bilag hertil fremgår videre, at der på dette tids-
punkt er sket ændringer i husstandens forhold, herunder at et barn er på efterskole, og
at moderen i familien har været deltidssygemeldt. Det nærmere indhold af kommu-
nens afgørelse og baggrunden herfor fremgår ikke.
Endelig er det oplyst, at der er klaget over kommunens sidstnævnte afgørelse, at
kommunen har fastholdt afgørelsen, og at klagen nu behandles i Ankestyrelsen.
Jeg forstår henvendelsen sådan, at der gik i størrelsesordenen 14 måneder fra kom-
munen i 2012 traf den første afgørelse om bortfald af merudgiftsydelse og tabt ar-
bejdsfortjeneste, til Ankestyrelsen traf endelig afgørelse i klagesagen. Det er længe at
vente på at få afgjort, om man har ret til en ydelse.
Målsætningen er naturligvis, at kommunerne så vidt muligt skal træffe den rigtige af-
gørelse i første omgang, så borgerne med det samme får den ydelse, de har ret til.
Det er imidlertid også et væsentligt led i borgernes retssikkerhed, at der skal være
gode muligheder for at klage, hvis en borger finder, at en kommunes afgørelse ikke